4 Reacties
3 jaar geleden
Ik volg, heb een beetje hetzelfde.
Heb onze dochter laatst, in een poging iets aan sensorisch spelen te doen, een bak vol gemalen soepstengels gegeven (zo is het veilig en kan ze het in haar mond doen, aangezien alles daar nog in verdwijnt). Bakjes, lepeltjes erbij. Maar het enige wat ze deed is handenvol soepstengelkruimels door de woonkamer gooien..🙈
3 jaar geleden
Hoi! Leuk dat je sensorisch spelen interessant vindt. Mijn dochter vindt het ook heel fijn om daarmee bezig te zijn.
Je haalt wel een paar dingen door elkaar. Wobbels en stapelstein is open ended speelgoed (speelgoed wat de creativiteit stimuleerd doordat er geen vast plan is wat je er mee moet doen) en lovevery is montessori speelgoed.
Sensory play is spel waarbij de zintuigen geprikkeld worden. Dus inderdaad een goed voorbeeld is een bak met droge rijst of pasta. Je kan er dan wat schepjes bij doen of de rijst kleur met kleurstof om het nog wat leuker te maken. Je zou ook eens een bak met water met schijfjes citroen en sinasappel kunnen geven. Of een bak met gekookte spaghetti. Op internet zijn veel voorbeelden te vinden hiervan.
Voor mij is sensory play ook buiten bewust bezig zijn met dingen die de zintuigen prikkelen. Zoals met je kindje met blote voeten het gras laten onderzoeken. Of ik het bos op de grond zetten en de blaadjes en het zand voelen.
En 5 minuten ergens mee bezig zijn op deze leeftijd is al heel goed hoor! Op deze leeftijd kunnen ze nog niet zo lang geconcentreerd blijven haha.