17 Reacties

4 jaar geleden

Hi! Mijn man gaat het eerste jaar 1 dag minder werken. Ik moet opzoek naar nieuw werk maar zal rond 3 of 4 dagen zijn. We hebben wel afgesproken dat we op verschillende dagen oproepbaar zijn als het kind van de opvang gehaald moet worden. Zodat niet steeds dezelfde weg gaat bij werk. Qua zorg komt de kleine op mijn pakket en de rest laten we wel op ons afkomen. Manlief werkt in ploegen dus sommige weken zal ik alle nachten alleen zijn en sommige weken kan hij ondersteunen.

4 jaar geleden

Ik vind het heel belangrijk dat mijn man ook een grote rol in de opvoeding heeft. Probeer keuzes samen te maken en vind dat we allebei evenveel kunnen doen in de zorg. We zijn allebei minder gaan werken zodat hij ook een dagje alleen is met de kleine.

4 jaar geleden

Wij hebben al een dochtertje die vandaag 1jaar is geworden. We hebben nooit echt een verdeling gemaakt qua zorg. Mijn man werkt 5dagen per week en heeft om de week de woensdag papadag. Ik werk 3 dagen op ma, di en wo. Ik heb dus het grootste gedeelte van de zorg overdag. Maar savonds doen we alles samen of dan de een en dan de ander. We hebben daar geen vaste afspraken over. Mocht onze kleine meid ziek worden en niet naar de opvang kunnen of opgehaald moeten worden kijken we op dat moment wie gaat. We hebben het geluk dat mijn ouders ook altijd beschikbaar zijn.

4 jaar geleden

Reactie op Mx3

Wij hebben al een dochtertje die vandaag 1jaar is geworden. We hebben nooit ...
Gefeliciteerd!!

4 jaar geleden

Ik ga straks als de kleine er is en na me verlof 3 dagen werken en me vriend gewoon 5 en we zien wel hoe het loopt me vriend kijk er ook echt naar uit en zal een hele goede vader worden net als mijn

4 jaar geleden

Wij werken beide 4 dagen (hij ma/di/woe/vrij en ik di/do/vrij/za) de huishoudelijke taken doen we op de dag dat we met de kleine thuis zijn. Koken doet hij meestal als ik werk gezien hij vroeger klaar is. En de grote klusjes doen we als we beide vrij zijn zodat een van ons door kan blijven gaan en de ander met de kleine kan zijn.

4 jaar geleden

Ik ga straks als de kleine er is en na me verlof 3 dagen werken en me vrien ...
Dit is ook wat wij gaan doen. Qua inkomen is die verdeling sowieso beter en zijn werktijden zijn vooraf niet te voorspellen waardoor het ook niet te doen is als hij de kleine van de opvang moet halen of brengen of zo..

4 jaar geleden

Wij hebben er nog niet echt zo diep over gesproken, maar mijn man helpt sowieso heel veel in het huishouden en is erg betrokken, maak me dus niet echt zorgen. Ik werk vanaf na mn moederschapsverlof 4 dagen per week (28u), ik neem mijn ouderschapsverlof op die manier op, en mijn man werkt 40u, het is dus logisch dat er meer op mij gaat vallen. Hij wil zijn ouderschapsverlof opnemen als ons kindje wat ouder is zodat hij haar op woensdag van school kan halen.

4 jaar geleden

Wij hebben ook besloten dat mijn man minder gaat werken. Beiden 4 dagen verder geen specifieke taak verdeling. Mijn man wil echt een actieve vader rol hebben. Het gaat hier heel natuurlijk en denk dat het wel los loopt.

4 jaar geleden

Ik werk 5 dagen mijn man 4, wil met de tweede wel naar allebei 4 dagen in de week. Vooral in het begin vond ik het heel lastig om 50/50 te doen aangezien je als vrouw langer verlof hebt en je dan automatisch bijna alle zorgtaken op je neemt - wat niet handig is als je zelf weer aan het werk gaat en de verhouding dan dus al is scheef gelopen. Zijn er wel uitgekomen, maar heeft wat moeite gekost om onze weg erin te vinden!

4 jaar geleden

Ik ga 2, hooguit 3 dagen in de week werken en mijn man 5 dagen + overwerk. We hoeven ook geen rekening te houden met de opvang, want dat doet mijn moeder heel graag. Wij zullen waarschijnlijk op de ouderwetse manier gaan zorgen: ik het huishouden en de baby en mijn man het geld en de grote, zware klussen. Hij kan moeilijk thuis zitten en ik hou graag de zorg in eigen handen dus dat komt precies goed uit. Ik wil hem dan ook zoveel mogelijk ontlasten in de echte zorg zodat hij 's avonds en in de weekenden gewoon leuk kan spelen met de kleine.

4 jaar geleden

Wij hebben al een kindje en hier is echt 50/50 we zijn vaak tegelijk wakker en verdelen het echt waardoor we allebei niet teveel aan ons hoofd hebben. We hebben ook echt het gevoel dat we dit samen doen.

4 jaar geleden

Reactie op Mommy08

Wij hebben al een kindje en hier is echt 50/50 we zijn vaak tegelijk wakker ...
Wat fijn!!

4 jaar geleden

Vooral blijven communiceren wat je fijn/minder fijn vindt. Ik heb hier ook alle taken op mij genomen omdat ik volgens mij man toch vakantie had 😂 ik kan kan er smakelijk om lachen. Nog steeds doe ik veel taken voor de kleine. Denk maar aan voedingen/samen eten, samen verhaaltje lezen, meeste luiers, wasjes draaien een huishouden schoonhouden en vier dagen werken. Omdat mijn man een goede slaper ‘s nachts is ben ik vaak de klos. Maar gelukkig slaapt ze de laatste tijd goed. Nu ben ik 25 weken zwanger van onze tweede, merk dat alles moeilijker gaat. Plus daarbij sta ik strikt onder controle van het ziekenhuis. Onze eerste meid is te vroeg geboren. Ik merk ook dat het zorgelijke echt in mij zit en het moeilijk vind om het uit handen te geven. Daardoor blijf ik communiceren met mijn man, die alles wel wil doen, maar het gewoon weg niet ziet liggen. Als je maar blijft praten wat je prettig zou vinden, komt alles goed. 😊

4 jaar geleden

We werken allebei al 4 dagen, dus dat is gelukkig al gelijk en veel in het huishouden hebben we ook al uitbesteed. En verder hebben we bedacht dat als ik weer ga werken, dat mijn man dan paar weken geboorteverlof opneemt zodat hij ook even alleen tijd met de baby heeft. En voor mij fijn dat ik geen zorgen heb over hoe het dan gaat op de opvang... Ik heb er veel vertrouwen in dat we het 50/50 kunnen doen.

4 jaar geleden

Ik werk vijf en mijn man vier dagen. Maar ik heb super flexibel werk dus op zijn papadag plan ik de ochtend meestal vrij. We hebben al twee kinderen. Opstaan/flesjes snachts etc doen we allemaal verdelen. Nu ik zwanger ben hij iets meer dan mij. Poetsen doen we twee keer per week en uiteraard iedere dag opruimen en schoonhouden, dit verdelen we ook gelijk. Boodschappen bestellen we (ah en Etos). Wassen strijken doe ik maar meestal tijdens mijn werk door (werk van huis). Koken doe ik meestal ook mijn man kan niet lekker koken en is weinig creatief 😂 maar hij neemt het dagelijkse opruimen voor rekening en het ontbijt met de kinderen terwijl ik douche.. ik denk dat het 50/50 voornemen er goed is als je beide werkt, je komt er vervolgens wel achter hoe je dit dan het beste vormgeeft in je dagelijkse ritme. Dat verandert echt als je kinderen krijgt wij poetsen bijvoorbeeld beneden op dinsdag en het hele huis op vrijdag of donderdag Wil ik alle was en strijk weg hebben zodat ik op vrijdag alle bedden in afhalen wassen en terug opleggen. Ik het weekend doe ik geen huishouden behalve opruimen van speelgoed en stofzuigen van kruimels. Meestal halen we dan ook een dag eten. Mijn insteek is al je zoveel werkt dan wil ik mijn vrije tijd leuke dingen doen met de kids in plaats van het huishouden 🧹

4 jaar geleden

Reactie op Tannie_91

Ik werk vijf en mijn man vier dagen. Maar ik heb super flexibel werk dus op ...
Sorry voor de typfouten trouwens ik vind een lang verhaal typen in deze app altijd zo onoverzichtelijk om terug te lezen en te coördineren 😅 maar je 50/50 Voornemen is goed ben ik gemaal voorstander van. Verder is regelmaat goed wij hebben die vaste dagen en het voornemen dus niet te poetsen als de kinderen er zijn. Als het op maandag dan niet schoon is denk ik ach ja morgen doe ik toch alles. Het geeft een beetje rust in plaats van dat je de hele tijd schoon aan het maken bent…