14 Reacties

2 jaar geleden

Vaak ligt de taxatie wel dicht bij de verkoopprijs, tenzij de verkoopprijs nergens op gebaseerd is (zoals soortgelijke woningen). Dan moet je het ook niet willen, tenzij je veel eigen geld erin wil doen.

2 jaar geleden

Reactie op EF2022

Vaak ligt de taxatie wel dicht bij de verkoopprijs, tenzij de verkoopprijs ...
De vraagprijs is 375.000 maar via de hypotheekadviseur is er een soort online waardebepaling gedaan en daar kwam 357.000 uit. Maar dat is dus door een computer bepaald en op basis van woonoppervlakte, locatie, woningtype, eerder verkochte huizen indd. Terwijl het huis van binnen echt in topstaat is. Energielabel A+, recent veel gerenoveerd. Dus kan me niet voorstellen dat een officiele taxatie op dat bedrag uit gaat komen. Maar het is wel een flink verschil dus lastig.

2 jaar geleden

Hypotheekadviseur verwacht eerder tussen de 375.000 en 385.000

2 jaar geleden

Je kan taxatie wel goed krijgen hoor. Hadden wij ook.

2 jaar geleden

In principe is er best veel mogelijk qua taxatie, maar als je echt ver gaat overbieden dan kan het wel zijn dat de verkoopprijs en taxatie niet overeenkomen. In dat geval zal je toch een stukje uit eigen zak moeten financieren.

2 jaar geleden

Wij hebben vorig jaar augustus een huis gekocht voor 25.000 boven vraagprijs en moesten helaas hierdoor 10.000 bij betalen uit eigen zak hierdoor. Denk dat het ook verschilt per huis. Als je veel gaat overbieden moet je hier zeker rekening mee houden. Ons foutje: wij dachten dat het in topstaat huis was. Droomhuis en al. Achteraf bleken wij meer dan 50.000 euro verborgen gebreken te hebben (veel weggemoffeld met meubels enz) waardoor taxatie dus lager uitgevallen was.advocaat kon er weinig mee omdat het een welles nietes ding zou worden. Advies is om dicht bij de vraagprijs te blijven.

2 jaar geleden

Reactie op Bianca222

Wij hebben vorig jaar augustus een huis gekocht voor 25.000 boven vraagprij ...
Overigens ook energielabel a+ en veel renovatie gehad. (Bleek helaas door de eigenaar zelf te zijn gedaan waardoor bijvoorbeeld de badkamer erg mooi oogde maar niet waterdicht was). Huis is uit 2001 en makelaar zei nog tegen ons wat kan er in zo een jong huis nou fout zijn. Niet om je bang te maken en zoals gezegd het kan per huis verschillen

2 jaar geleden

Reactie op M542

In principe is er best veel mogelijk qua taxatie, maar als je echt ver gaat ...
We gaan eigenlijk gewoon uit van €375.000 en gaan daarop overbieden. Dus we weten dat we sowieso uit eigen zak gaan bijbetalen. Maar dat is niet erg 😊

2 jaar geleden

Reactie op Bianca222

Wij hebben vorig jaar augustus een huis gekocht voor 25.000 boven vraagprij ...
Dus taxatie was €10.000 boven vraagprijs?

2 jaar geleden

Ons huis is 5 maanden geleden wel op koopwaarde getaxeerd, maar zat net in een hoger segment dan jullie, als ik het zo lees. Tussen de 3 en 4 ton wordt nog veel overboden, dam is de getaxeerde waarde vaak inderdaad wat lager dan de verkoopprijs, waardoor je een deel zelf moet ophoesten en niet onder hypotheek kan zetten.

vorig jaar

Reactie op Baby32022

We gaan eigenlijk gewoon uit van €375.000 en gaan daarop overbieden. Dus we ...
Als je een bod onder voorbehoud van financiering lijkt het me wel goed komen. Wij proberen ook een ander huis te kopen, maar we hebben wel een aankoopmakelaar. Die weet zelf dan ook al wat de getaxeerde waarde is en hoeveel we zelf bij moeten leggen.

vorig jaar

Reactie op Baby32022

Dus taxatie was €10.000 boven vraagprijs?
Ja klopt

vorig jaar

✋ hier een makelaar/taxateur. Een beetje slimme makelaar houd rekening met marktwaarde (taxatiewaarde). Het ligt echt wel heel erg aan de omgeving/gebied. Wordt er bv structureel overboden dan is daar hoogst waarschijnlijk rekening mee gehouden en kan de woning hoger getaxeerd worden. Je mag me een pb sturen om welke woning het gaat, kan ik op maat kijken wat er in de omgeving gebeurd is qua waardes.

vorig jaar

✋ hier een makelaar/taxateur. Een beetje slimme makelaar houd rekening me ...
Oh wat fijn zeg dat jij een beetje weet hoe en wat! Ik heb je een vriendschapsverzoel gestuurd. Of kan ik ook via een andere manier een pb sturen?