24 Reacties

4 jaar geleden

Volgens mij is dit enkel nog een wetsvoorstel en is dit er nog niet door, dus ik dacht dat dit nog niet kon. Verder vind ik het eigenlijk onnodig complex, wat als een kindje later wil trouwen en naam van partner wil overnemen. Dan komt het om in de achternamen haha. Maar misschien ben ik daarin gewoon een beetje ouderwets 🤷🏻‍♀️

4 jaar geleden

1! Vroeger werden achternamen ook wel eens samen gevoegd. Met als gevolg dat ik nu iemand ken met 4 achternamen. (Getrouwd inmiddels) maar daar wordt je eeeecht niet blij van...

4 jaar geleden

Het is op het moment helaas nog niet mogelijk. Het is inderdaad een wetsvoorstel en ik verwacht niet dat ze 'het gaan redden' om de wet op tijd in te laten gaan voordat wij bevallen zijn. Het klopt overigens niet dat deze kinderen later (na een huwelijk) meer dan 2 achternamen zullen hebben, lees hier de uitleg over de huidige status en hoe het in zijn werk gaat. (ik krijg 't niet gekopieerd, maar als je googled' dubbele achternamen rijksoverheid' vind je een artikel van 14 dec jl. op de website van de rijksoverheid) Wij communiceren wel op alles waar mogelijk onze beide achternamen als dubbele achternamen voor ons kind en mocht het in de toekomst mogelijk worden zullen we ook met terugwerkende kracht de achternaam van ons kind laten aanpassen.

4 jaar geleden

Reactie op Cheese

Het is op het moment helaas nog niet mogelijk. Het is inderdaad een wetsvoo ...
Ik lees in dat artikel wat jij (denk ik) bedoelt niks over een situatie als het kind later gaat trouwen, maar ze zullen dan door het huidige Nederlandse systeem qua trouwen etc wel te maken krijgen met meer namen. Niet op het paspoort, maar wel in gebruik. Stel het kind heeft als geboortenaam de dubbele achternaam De Boer Jansen gekregen, maar gaat later trouwen met een Willems en wil de achternaam Willems overnemen. Dan gebruik je dus in het dagelijks leven Willems maar staat in je paspoort nog steeds De Boer Jansen. Ik vind het Nederlandse systeem hierin al irritant genoeg (dat je dus nooit van je geboortenaam afkomt) zonder hier een extra naam aan toe te voegen. Dat bedoelde ik. Ik vond overigens wel ergens in een artikel dat met terugwerkende kracht aanpassen niet mogelijk ging zijn. Dus dat lijkt, helaas voor degenen die dat zouden willen, geen optie te worden. Maar wie weet hoe de wetswijziging er daadwerkelijk uit gaat zien natuurlijk.

4 jaar geleden

Wij zijn nog niet getrouwd en hoorden tijdens het erkennen dat we op het moment van touwen straks waarschijnlijk kunnen kiezen om ons kind beide achternamen te geven. Aangezien we erg twijfelden welke naam ze zou krijgen vinden we dit een ideale optie. Ze krijgt nu in principe de achternaam van mijn vriend maar op het geboortekaartje zetten we alleen de voornaam. En als we trouwen nemen we beiden beide achternamen aan. Ik vind het leuk om allemaal hetzelfde te heten maar wil ook mijn eigen naam niet kwijt, dus ik ben blij met het wetsvoorstel!

4 jaar geleden

Ik lees in dat artikel wat jij (denk ik) bedoelt niks over een situatie als ...
Het klopt inderdaad dat het niet in 't artikel staat. Ik lees er al zo lang en zoveel over dat ik er vanuit ging dat 't daar stond. Al is het wel zo. Als je kind Janssen de Vries heet en gaat trouwen met een Meijer Pietersen en deze naam wil aannemen zal hij moeten kiezen welke naam hij gaat laten vallen. Dus dan wordt Janssen Meijer of Pietersen - de Vries of anders gemixt. (het is dan ook mogelijk om hier een - tussen te zetten, wat niet mogelijk is voor de dubbelenaam bij geboorte.) Tevens zal er bij een volgende geboorte ook gekozen moeten worden welke namen er doorgegeven moeten worden. Dus bijv. De Vries Pietersen. Het wordt inderdaad wat onoverzichtelijk. Ik ken alleen veel Scandinavische mensen en daar gaat het al jaren goed en ben ik het waarschijnlijk gewoon ook van gewend. Ik vind het zelf raar dat het de standaard is om je kind de naam van de vader te geven. Erg patriachisch, om 't woord maar te gebruiken, en voor mij onlogisch ook. Omdat de vader het minst zekere is van de twee. Het kind de moedernaam geven wordt over 't algemeen toch nog gezien als een schriftelijke' castratie' van de man, dus daar voel ik me dan ook niet senang bij. Je geboortenaam is inderdaad altijd de naam in je paspoort en blijft officieel je naam. Ook als jij of je partner nu de naam van je partner overneemt tijdens een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Tegenwoordig kan je wel e/v Janssen op je Id documenten laten plaatsen. En dat terugwerkende kracht is stille hoop inderdaad 😉

4 jaar geleden

Goed dat dit straks kan, voor wie dat wil. In Spaanstalige landen is dat heel normaal en ik had een Spaanse collega die jammer vond dat het hier niet kon. Voor ons had het niet uitgemaakt. Mijn man heeft al een lange naam, er nog iets aan vast plakken zou ik mijn kind niet willen aandoen 😂 ook hoor je zijn naam niet zo vaak in de Randstad, terwijl mijn naam niet zo bijzonder is, niet erg als die niet wordt doorgegeven.

4 jaar geleden

In België kan je wel al kiezen welke achternaam je geeft of de dubbele achternaam geven bij de geboorte. Later als je kindje dan zelf kindjes krijgt, wordt alleen "de eerste helft" van de achternaam doorgegeven als er opnieuw zou gekozen worden om de achternaam van beide ouders door te geven. Wij zijn nog "ouderwets" en hebben enkel de achternaam van de papa gegeven. Ik vind dat je daarmee ook bevestigd dat het wel degelijk zijn kind is want de mama ben jij zoiezo doordat jij het kindje baart.

4 jaar geleden

Het kan helaas nog niet! Het is inderdaad een voorstel maar het is er nog niet doorheen :-(

4 jaar geleden

Wij hebben toevallig een dubbele achternaam, dat is gewoon de naam van mijn man die ergens is het voorgeslacht iemand had die 2 achternamen praktischer vond ofzo. Ik heb er zelf dus 3 na ons trouwen. Kinderen vinden het heel vervelend. Laten we zeggen dat we van der broekje-willems heten (niet echt dus hè!) Men kort het bijna standaard af naar van der broekje. En als de naam voluit geschreven moet worden past het niet dus laten ze Willems ook meer weg of wordt het er heel klein tussen gepropt. Bedenk hoe belangrijk je het echt vindt, zo'n dubbele naam. Als het alleen voor de emancipatie is, zou ik me zelf nog heel even bedenken😅

4 jaar geleden

Hier gewoon papa's achternaam.. (.zijn inmiddels ook gehuwd ) Als je een meisje zou krijgen lijkt t me ook niet heel praktisch later als zij weer gaat trouwen, dan heeft ze in feite 3 achternamen die ze kan gaan dragen

4 jaar geleden

Reactie op AngelaH

Hier gewoon papa's achternaam.. (.zijn inmiddels ook gehuwd ) Als je een me ...
Waarom alleen voor een meisje? Mannen hebben tegenwoordig exact dezelfde keuze als vrouwen qua achternaam als ze trouwen.. Dat veel mannen daar niets mee doen omdat het van oudsher nu eenmaal gebruikelijk is dat zij hun eigen achternaam houden is natuurlijk een ander verhaal 😉

4 jaar geleden

Reactie op AngelaH

Hier gewoon papa's achternaam.. (.zijn inmiddels ook gehuwd ) Als je een me ...
Bij trouwen later en aannemen partners achternaam, vervalt de tweede achternaam die je nu je baby zou geven.

4 jaar geleden

Wij gaan voor 1 achternaam. Twee maakt het overbodig ingewikkeld verwachten we.

4 jaar geleden

Reactie op MMvS

Waarom alleen voor een meisje? Mannen hebben tegenwoordig exact dezelfde ke ...
Wij willen ook trouwen en mijn vriend wilt dan mijn achternaam. Zodat ons kindje straks ook mijn achternaam zal mogen dragen. Wij hebben bij erkenning vriend zijn achternaam opgegeven omdat het ‘normaal’ was. Nu zo veel spijt van allebei 🙁

VRIEND

4 jaar geleden

Ik vind het maar verwarrend 🙈 Gewoon 1 achternaam is veel duidelijker... Dan hoeft je kind ook niet steeds uit te leggen dat hij/zij nog niet getrouwd is 😂😂

4 jaar geleden

Gewoon 1

4 jaar geleden

Ik was eerst heel blij dat het al kon om een dubbele achternaam mee te geven, maar het kan nu helaas nog niet, anders hadden we het wel gedaan. Dan had mijn dochter namelijk exact dezelfde achternaam als mij gehad (ik heb de naam van mijn man plus eigen naam) én was ook gelijk de link met de nichtjes en neefjes van beide kanten gelegd, wat ik een mooie gedachte vond. Maar goed, nu dus 1 naam, de achternaam van mijn man.

4 jaar geleden

Wij gaan ook voor 1 achternaam.