14 Reacties
4 jaar geleden
Wat naar dat jouw teamleider er zo in staat en zo reageert. Mij lijk dat als je echt veel last hebt van harde buiken dat je het zeker rustiger aan moet doen. Eens een keer een harde buik maar als dit te veel is, is dit geloof ik niet goed. Dacht ook dat het weg moet trekken als je gaat ontspannen op de bank of in bed bijvoorbeeld, als zo’n harde buik dan aanhoudt is niet goed lijkt me.
Anders eens overleggeb met jouw verloskundige of de bedrijfsarts hierin betrekken.
En nog een toevoeging, geloof dat je door stress juist die harde buiken krijgt. Ik heb er zelf nog geen last van gehad dus geen idee. Noem nu dingen die ik in mijn omgeving hoor (o.a. van verloskundige, trainer van de zwanger en fit gym, vrienden of zussen die al kinderen hebben).
4 jaar geleden
Jouw werkgever gaat echt volledig buiten zijn boekje.
Jij hebt ALLE recht om je ziek te melden en een werkgever mag een ziekmelding nooit afkeuren. Sterker nog, officieel hoef jij niet eens een reden van ziek zijn op te geven en moet een werkgever dit ook gewoon ‘blind’ accepteren. Inhoudelijke gespreksvoering over een ziekmelding gaan volledig via een bedrijfsarts, die is de enige die er iets over mag zeggen.
4 jaar geleden
Een ziekmelding mag niet worden geweigerd. Zoals aangegeven hoef je de reden niet eens te vermelden. Niet naar je werk gaan en aangeven dat je graag in contact komt met de bedrijfsarts.
4 jaar geleden
Ik heb toevallig vandaag ook mijn teamleider gemaild dat we in gesprek moeten over aanpassingen (meer ziekmelden) werk nu 6 uur ip 8 maar nog rechtstreeks in de ziekenhuiszorg. Mijn voornaamste reden: teveel harde buiken. Mijn buik voel soms als een ballon die gaat knappen en dan uren lang. Ik vind dus dat je volledig in je recht staat en in principe mag je morgen gewoon ziekmelden zonder opgaaf van redenen.
4 jaar geleden
Jouw teamleider kan niet bepalen of jij ziek bent of niet.. En al helemáál niet eisen dat je morgen weer komt werken als jij je daar niet toe in staat voelt.
Vraag sowieso je verloskundige om advies en vraag een gesprek aan met je bedrijfsarts. Daarmee kun je dan bespreken hoe jij je voelt, wat de verloskundige voor advies heeft en hoe je er zelf in staat en wat je wel of niet denkt te kunnen. Daarop maakt de bedrijfsarts dan een advies aan jou en je werkgever.
4 jaar geleden
Ik zelf ben gedeeltelijk ziek gemeld en het advies van de bedrijfsarts is zelfs nog strenger dan mijn eigen wensen qua aantal uren werken.. En zij gaf ook aan dat op het moment dat het niet meer gaat, ik gewoon moet stoppen met werken omdat op dit moment een gezonde zwangerschap en baby voor werk gaat.. Ik zou zeker zsm een consult bij de bedrijfsarts vragen, dan sta je een stuk sterker in je schoenen richting je werkgever.
4 jaar geleden
Uhmm 'het was jouw keuze om een jong gezin te combineren met werk'... jeetje, sta meteen stijf van de hormonen als ik dit lees. Echt heel jammer dat deze teamleider er zo zwart/wit over denkt!
Inderdaad de bedrijfsarts inschakelen en je klachten en zorgen delen, jouw en de gezondheid van je kindje staan voorop. En ja, na deze spannende en hectische tijd kun je nog prima werk en gezin combineren! Belangrijk is wel dat je nu genoeg ruimte krijgt voor zowel voorbereiding als ontspanning en rust om alles gezond vol te kunnen houden. Succes! 🥰
4 jaar geleden
Hun kunnen niet voor jou bepalen. Dat doet het uwv uiteindelijk. Stress en harde buiken zijn redenen genoeg! Van stress kunnen de harde buiken erger worden + van stress kan ook je bloeddruk verhogen, wat ook weer voor ellende kan zorgen. Verloskundige doet hier waarschijnlijk helaas geen uitspraak over omdat zij geen artsen zijn. Je kan zelf de bedrijfsarts bellen die met je werk verboden is ( dit zal hij/zij niet bespreken met je werkgever maar geeft je wel advies, ze zijn er voor de werknemers) als je dat toch een beetje spannend vind. Je kan ook uwv bellen voor wat informatie. + je hoeft geen reden op te geven van je ziek melding, dus het is al heel wat dat je dat met je leidinggevende deelt. Dat zij daar een eigen mening over heeft en die aan jou geeft, is echt belachelijk. Ik ben benieuwd! Hou je ons even op de hoogte?
4 jaar geleden
Je hoeft geen reden op te geven voor het ziekmelden. Alleen ene bedrijfsarts mag medische informatie inwinnen. Heb je al je zwangerschapsverklaring ingestuurd? Deze heeft je werk wel nodig om je ziek te melden ten gevolgen van zwangerschap. Je verlof gaat dan alleen wel wettelijk 6 weken van te voren in Ipv 4 weken. Hierdoor heb je na je bevalling nog recht op 10 weken verlof Ipv 12 weken.
4 jaar geleden
Herkenbaar zo een leidinggevende die bepaald of jou situatie wel of niet ziek is of 'ernstig' is. Enkel de bedrijfsarts kan er een duidelijke uitspraak over doen. Dus ik zou als je je echt niet fijn voelt toch houden aan je ziekmelding en aangeven dat je naar de bedrijfsarts wil voor verdere procedure.
Vroeggeboorte is echt niet fijn hoor of nog meer lichamelijk mankementen, kies voor je gezondheid en die van jou baby🙏
4 jaar geleden
Oh wauw mijn mond valt op van hetgeen jouw teamleider zegt!!!
Als zwangere vrouw wordt je beschermd door een wet; als jij aangeeft je niet goed te voelen voor werk dan mag jij je gewoon ziek melden. Gaat jouw leidinggevende geen donder aan wat jouw redenen zijn.
Een bedrijfsarts gaat een zwangere vrouw die aangeeft stress te hebben en harde buiken ook zeker niet verplichten om te werken. Ziek is ziek..... Dus blijf lekker thuis en ik vind het schandalig hoe jouw leidinggevende zich opstelt; een excuses is op zijn plaats.
4 jaar geleden
Woowww wat een opmerking!
Heel snel contact leggen met bedrijfsarts.
Reden ziekmelding gaat je leidinggevende geen reet aan. Je wordt beschermd. En je bedrijfsarts beoordeelt bij meningsverschillen, waarbij hij/ zij alleen aan je werkgever mag zeggen of je ziekmelding terecht is of niet