35 Reacties

3 jaar geleden

Hou oud is je kindje? En kijk je naar de WHO curve?

3 jaar geleden

Heb je een foto van de curve? En van de WHO curve? Die kun je mooi invullen in de app Growth. Die het cb gebruikt is een combi van borst- en flesgevoede kinderen.

3 jaar geleden

Reactie op bolbabs

Hou oud is je kindje? En kijk je naar de WHO curve?
Mijn zoontje is 11 weken en 4 dagen vandaag en kijk idd naar de WHO curve. Verder is hij wel heel actief, niet suf, goede plas luiers, poepluiers ongeveer 2x per week (wat dan wel weer prima zou zijn bij borstvoeding).

3 jaar geleden

Een goede grote portie overnight oats savonds maken om dan de volgende dag van te eten werkt bij mij. Dus banaan, havermout, chiazaad, melk en dan bijvoorbeeld blauwe bessen of pindakaas of wat je ook wilt erdoor. Net hetzelfde met havermoutcake maken en in porties invriezen, eruit halen wnr je iets wilt eten. Zoals deze https://foodness.nl/recipe/bananencake-met-dadels/ Ik vervang de bloem door havermoutmeel (gwn gemixte havermout) Koffie drinken met een lepel kokosolie zou ook helpen voor de productie. Of probeer eens wat watermeloen, is goed hydraterend en goede suikers.

3 jaar geleden

Reactie op Gemmpie

Heb je een foto van de curve? En van de WHO curve? Die kun je mooi invullen ...
Dit is de WHO curve

3 jaar geleden

Reactie op Gemmpie

Heb je een foto van de curve? En van de WHO curve? Die kun je mooi invullen ...
En dit de andere curve

3 jaar geleden

Ik zou sowieso even naar de booby bars kijken. Dit stimuleert je productie een beetje en zit vol met gezonde dingen, zoals noten, dadels en havermout. Deze kan je snel maken en vervolgens stop je een stel in een bakje in je nachtkastje en in je tas. Ik heb ze overal liggen waar ik kolf namelijk (fulltime kolver). Halve liter fles met water ook overal achter je aanslepen

3 jaar geleden

En qua groei, je kan natuurlijk ook in de avond nog een flesje kv gewoon geven. Dan heeft hij iets meer energie om te groeien en voor de rest bv binnen. Daar is niets mis mee. Je hoeft niet te stoppen met bv als de kleine niet goed genoeg groeit. Je moet hem misschien wel bijvoeden

3 jaar geleden

Bij het cb hebben ze tegen mij gezegd dat het na 3 maanden niet meer hard gaat als ik borstvoeding geef en dat het niet erg is. Schijnt heel normaal te zijn. Ze hebben aangegeven bij mij zolang hij goed plast en drinkt moet ik me geen zorgen maken om de productie

3 jaar geleden

Reactie op Irene24

En qua groei, je kan natuurlijk ook in de avond nog een flesje kv gewoon ge ...
Dit boobie bars ga ik bestellen, dank voor de tip! Weet jij toevallig ook hoe dat dan werkt qua hoeveelheid schepjes en water, is dat gewoon zoals op het pak staat of is dat nog anders ivm de borstvoeding?

3 jaar geleden

Ik heb ook stress gehad rondom de groei van onze baby en de borstvoeding. Ze hadden het ook al over bijvoeden en ik voelde me ook falen. Ik heb een paar dingen gedaan. Ik ben niet gelijk gaan bijvoeden maar heb proberen te vertrouwen op mijzelf en de baby. Elke baby volgt zijn eigen pad. Hij was ook super happy, plaste en poepte elke luier en sliep goed. Daarnaast was hij in de lengte juist boven gemiddeld gegroeid dus ik heb het idee dat hij eerst in de lengte is gaan groeien en daarna pas in de baby vetjes. Wel ben ik hem een periode wat strikter gaan aanleggen elke 3 uur behalve snachts en heb ik hem gestimuleerd iets langer te gaan drinken per keer. Of nog even opnieuw de eerste borst aanbieden na de tweede. Ook krijgt hij twee momenten gekolfde melk, omdat mijn man ook graag nog voedingsmomenten wilde en die flessen hebben we gewoom hartstikke vol gedaan (ik kolf per keer zo'n 200ml) en gekeken wat hij drinkt. Hij drinkt die twee flessen (21 uur en de nachtfles) 170ml. Nu geven we dus standaard 170ml. Zijn curve ging al was omhoog bij het laatste meet moment vorige maand en nu lijkt hij te groeien als kool en zullen we het volgende week zien. Ik maak me er eigenlijk geen zorgen meer over en voelde me een beetje onnodig bang gemaakt door het CB.

3 jaar geleden

Reactie op AnoniempjeJ

Dit boobie bars ga ik bestellen, dank voor de tip! Weet jij toevallig ook ...

3 jaar geleden

Reactie op AnoniempjeJ

Dit boobie bars ga ik bestellen, dank voor de tip! Weet jij toevallig ook ...
Yummymommy maakt ook van die bars. Die kan je via insta bestellen

3 jaar geleden

Nog even voor de volledigheid de lengte grafiek. Hij is gewoon een lange slanke baby. Ben wel echt benieuwd hoeveel die komende week weegt. Ik lijk wel elke dag een nieuw rolletje op zijn armpjes of beentjes te ontdekken.

3 jaar geleden

Reactie op AnoniempjeJ

Dit is de WHO curve
Dan zou ik een lactatie kundige (IBCLC) inschakelen. Op Facebook is ook een borstvoedingsgroep (La Leche league) waar veel tips op staan met een afbuigende curve. Natuurlijk moet je zorgen dat je zelf genoeg eet en drinkt, maar je lijf zorgt ervoor dat de melk goed is. Eventuele tekorten merk je eerst zelf voordat je baby het merkt. En voor je borstvoeding zijn er echt nog heel veel mogelijkheden voordat je over moet naar bijvoeden. Dus als je dat wil dan kan dat zeker 😊 Ik zou dus eerst met een lactatiekundige kijken naar het aanleggen (gaat dat goed? is het drinken effectief?), het verhogen van de productie (bijvoorbeeld door een kolf marathon in te lassen). Voed je op verzoek? Kan je vaker voeden? Geef je 1 of 2 borsten per keer? Heb je zelf het idee dat er voldoende melk is of mag het wel wat ruimer? Op www.borstvoeding.nl vind je heel veel goede informatie over alle mogelijkheden.

3 jaar geleden

Ik had t straks nog over de curve met die vrouw. Onze dochter volgde "netjes het lijntje" volgens die vrouw. Dus ik zeg al doet ze dat niet. Zolang ze vrolijk is, verzadigd raakt van mijn borstvoeding kan dat lijntje mij gestolen worden. Ze zegt ja dan krijg je ons in je nek. Ik zeg dat zal best mee vallen. Het is een richtlijn en ieder kind volgt deze anders.

3 jaar geleden

Ik zou niet te snel zijn met bijvoeden met KV. Elk kindje groeit op z'n eigen manier en een dipje in de groei kan daar best bijhoren. Bij CB zijn ze nogal snel met zeggen dat borstvoeding niet voldoende is en je kunstvoeding moet bijgeven. Volg je mama gevoel.

3 jaar geleden

Reactie op bolbabs

Dan zou ik een lactatie kundige (IBCLC) inschakelen. Op Facebook is ook een ...
Opzich is kv iets bijgeven geen probleem, zolang het niet teveel is. Het enige waar ik ook voor wil waarschuwen is dat de fles geven wel iets van gevolgen kan hebben. Zorg voor slow paced bottle feeding, zodat de melk niet te snel komt in de fles. En leg de kleine iig veel meer aan dan de fles geven. Ik heb aan de kant gezeten van een baby die wat afviel, maar ook aan de kant van de speenverwarring. Geen van beiden wil je. Gelukkig is jouw baby nu al ouder dan die van mij was en ik zou verwachten dat als je voedt op aanvraag en hij gaat gelukkig van de tepel af, klinkt dat al goed. Mijn meisje was een stuk jonger, maar ik merkte dat ik haar de hele dag aan de borst had en anders sliep/jengelde ze. En kijk naar de plasluiers en poepluiers

3 jaar geleden

Reactie op bolbabs

Dan zou ik een lactatie kundige (IBCLC) inschakelen. Op Facebook is ook een ...
Ik weet niet of het echt een reactie op jouw berichtje was 😅 Misschien ook meer een aanvulling in het algemeen

3 jaar geleden

Reactie op Irene24

Opzich is kv iets bijgeven geen probleem, zolang het niet teveel is. Het en ...
Mijn zoontje moet sws de fles wel leren ivm de opvang, helaas moet ik volgende maand weer aan het werk. Heb sws gekolfde melk al vaker aangeboden via fles en dit gaat goed en geen verwarring gelukkig!