9 Reacties
3 jaar geleden
Ik had mij ziekgemeld in het begin en na ongeveer 3 weken had ik ook een gesprek met de bedrijfsarts..
We hadden afgesproken dat ik zou beginnen met 4 uur per dag werken en daarna opbouwen naar mijn normale uren als het kon natuurlijk. Ik denk misschien ook je uren bespreken en wat je zelf aAnkan? Ik werk nu inmiddels 6 uur per dag en heb wel nog contact met de arts.
3 jaar geleden
Ik heb in augustus mijn eerste gesprek gehad ivm vermoeidheid. Toen besproken dat ik me per 1-9 ziek zou melden (kwam zo uit vanwege stage die ik nog moest/wilde afmaken). Vorige week weer gesprek gehad: ging over hoe het ging met vermoeidheid, wat je nu kan doen op een dag, doe je nog veel dutjes etc, hoe is je concentratie, en ik kreeg de vraag wanneer ik dacht weer aan de slag te kunnen (dus denk vooral ook na over wat je aan denkt te kunnen en wat jíj het liefst zou willen). Aan de hand van mijn antwoorden heeft de bedrijfsarts een plan gemaakt hoe en waar en wanneer en met welk soort werk ik weer aan de slag kan. En over 4 weken volgt dan een evaluatie. En de bedrijfsarts wees me op de rechten die ik als zwangere in de zorg heb (qua infectie, diensten etc).
3 jaar geleden
Gewoon een gesprekje over je werk, hoe het met je gaat, klachten evt betrokken artsen ed, andere belasting (gezin bv, andere zorgen). Dan maken jullie samen een inschatting wat redelijk is qua werk en hoe je evt weer kan opbouwen.
Ik heb als arbo-arts veel zwangeren gesproken en veel spannender dan dit wordt het echt niet. Soms heeft de arts zelf nog tips of kan verwijzen naar mogelijke behandeling/ondersteuning.
3 jaar geleden
Reactie op Cookie23
Gewoon een gesprekje over je werk, hoe het met je gaat, klachten evt betrok ...
Goed om dit te lezen! Ik moet zelf over ruim een maand, ben nu ongeveer 10-12 uur minder aan het werk per week door vermoeidheid en bekkenklachten. Zie echt wel op tegen dat gesprek, zo bang dat ik toch ‘meer’ zou moeten kunnen en dat er niet naar mij geluisterd wordt.
Ik overweeg om mijn vriend mee te nemen naar het gesprek, hij is nog iets genuanceerder dan ik met al mn hormonen 😵💫😅.
3 jaar geleden
Reactie op Anoniemeusername2303
Goed om dit te lezen! Ik moet zelf over ruim een maand, ben nu ongeveer 10- ...
Je mag altijd iemand meenemen, ook fijn want die onthoudt dan ook wat er gezegd is 😊 en als je klachten door zwangerschap komen betaalt het uwv en meestal maakt je werkgever zich dan ook wat minder druk om je afwezigheid. En je bent nog aan het werk, liever zo houden dan overbelasten en helemaal uitvallen toch?
3 jaar geleden
Woow zo fijn dat dit kan in Nederland. In België niet. Bij mijn vorige job totaal geen begrip. Gevraagd voor tijdelijk afbouw van uren. Ging niet. Werd moeilijk gedaan en werd zelfs gezegd of ik wel wou werken ( ja maar even op lager pitje). Uiteindelijk mij dan 4 weken laten thuis zetten. Nu met huidige job werk ik wel fulltime maar meer begrip. Werk nu van thuis (vorige job was id zorg) en mag smiddags iets langere pauze nemen zodat ik mijn dutje kan doen. Werk dan iets langer door s’avonds.
3 jaar geleden
Reactie op Anoniemeusername2303
Goed om dit te lezen! Ik moet zelf over ruim een maand, ben nu ongeveer 10- ...
Je mag zeker iemand meenemen. Geef wel duidelijk aan dat dit is om iets meer nuance aan te brengen en idd omdat het is vanwege zwangerschapsbrein en onthouden. Hou in gedachten dat een bedrijfsarts er is voor duurzaam herstel! Dus niet om jou zo snel mogelijk weer zo veel mogelijk te laten werken. Ik heb nu twee gesprekken gehad met de bedrijfsarts en hij denkt echt heel goed met me mee over mogelijkheden gelukkig. Mocht je het niet eens zijn met het oordeel van de bedrijfsarts kan je ook altijd nog een second opinion aanvragen bij het uwv.