10 Reacties
2 jaar geleden
Hier is ze er niet bang van, maar wat ik doe is altijd samen zwaaien naar de schaduw . Misschien helpt dat?
2 jaar geleden
Ehm, goede vraag. Ik werk veel met gebaren, geluiden en dergelijke associaties. Zo heb ik duim omhoog en 'ok' of 'super' met een stemmetje dat erbij hoort, dat doe ik altijd als iets goed of leuk is. Dus ik zou denk ik wijzen naar de schaduw en dan een beetje aanraken, laten zien dat het niets doet en het duim omhoog ding doen. Stapje verder is haar de schaduw laten voelen. Voor mijn part likt ze de muur erbij af maar dan leert ze het kennen en weet ze wat het wel of niet doet (nee, het komt niet uit de muur en doet niks)
Of anders zou ik een of enkele (smart) lampjes neerzetten zó dat er diffuus licht is en er geen schaduw valt..totdat ze het wel snapt. En dan af en toe oefenen zonder die lampjes.
Geen idee of je daar wat aan hebt. Jouw kind is immers uniek. Maar succes voor jullie!
2 jaar geleden
Kan je er misschien een spelletje van maken? Op een moment dat losstaat van het slaapzak moment. Bijvoorbeeld door een figuurtje op de muur te maken met je hand, of te zwaaien? En dan zelf heel vrolijk en speels te reageren (iets in de trant van huh?? Wat is dat nou?? Waauw kom eens kijken??) samen spelen, grapjes maken enzo. Haar nieuwsgierigheid opwekken zonder er al teveel nadruk op te leggen. En dan de schaduw een leuke naam geven, iets geks, zodat je de schaduw bij de slaapzak ook zo kan noemen (hey daar is .....! Hoi .......) Misschien werkt dat op een gegeven moment?
2 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad toen we buiten liepen figuurtjes gemaakt. Vond ze leuk! Maar in haar kamer blijft ze er toch een beetje spannend naar kijken. 👀
2 jaar geleden
Reactie op 21maart2023
Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad toen we buiten liepen figuurtjes gem ...
Nou, ff verder denkend.. vindt ze haar kamertje knus genoeg? Ik weet nog hoor vroeger toen ik klein was, dan waren alle schaduwen en vormen in het donker al snel eng, zelfs als het nog niet helemaal donker was. En door blijven zetten met het spelen met schaduwen, want een leerproces kost tijd.. hou vol🥰
2 jaar geleden
Reactie op Kerooi
Nou, ff verder denkend.. vindt ze haar kamertje knus genoeg? Ik weet nog ho ...
Als in, je zou nog dingen kunnen doen met zoutlampjes, sterrenprojectors, slaapmuziekjes, van die lampen die zonsondergang nabootsen etc. Misschien wel van alles bij elkaar.. Als dat tenminste iets is wat je wil proberen. Want het kan ook niet helpen, zit je daar met al je nieuwe lampjes..
vorig jaar
Reactie op Kerooi
Nou, ff verder denkend.. vindt ze haar kamertje knus genoeg? Ik weet nog ho ...
Nee eerlijk gezegd is het niet heel knus. Ze heeft een grote kamer met een 1 persoons grond bed en een kledingkast. Verder zijn er boekenplanken..
Heb je tips?
vorig jaar
Inmiddels gaat het wel beter met de schaduwen. Maar ze is er teveel mee bezig vind ik. Misschien is het wennen en dan let ze er ook niet meer op (net als wij).
vorig jaar
Reactie op 21maart2023
Nee eerlijk gezegd is het niet heel knus. Ze heeft een grote kamer met een ...
Fijn om te horen dat het al beter gaat!
Je kunt het knus maken door de dingen die je zelf ook knus zou vinden, over het algemeen:
Hoogpolig licht tapijt op de vloer
Zachte materialen, kleuren en vormen
Klamboe of hemel om/boven het bed, maakt de ruimte wat kleiner als ze in bedje ligt
Knusse kerstlampjes met laag wattage daar doorheen laten schijnen. Wat bij ons prachtig staat is hoe de sterretjes van de laserprojector glinsteren op haar klamboe, het is net een sprookje. Zo'n projector kan zelfs aanblijven bij het slapen want geeft verder geen licht.
Zoutlampjes geven het warmste licht dat je je kan indenken en zijn ook erg goed voor de gezondheid.
En verder is het denk ik persoonlijk? Je zou ook nog eens gewoon in de kamer kunnen gaan zitten in het donker of schemerdonker in je eentje, daar waar je dochter ligt. Dan kun je zien hoe het eruitziet en waar het kaal, eng of raar lijkt. Misschien bedenk je dan ineens dat de kamer vol moet met grote knuffels. Misschien moeten er een paar plantjes in. Of misschien moet er juist wel iets weg dat nu eng overkomt. Dat kun je niet zien vanuit jouw hogere en andere perspectief buiten dat bedje.
vorig jaar
Reactie op Kerooi
Fijn om te horen dat het al beter gaat!
Je kunt het knus maken door de din ...
Goed idee! Bedankt voor de tips.