878 Reacties

één jaar geleden

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me af hoe dit precies werkt. Het klinkt heel logisch maar je"moet" toch in het begin iedere 3 uren voeden en evt de baby daarvoor wakker maken? Of kun je echt dag 1 al op behoefte voeden en evt de baby snachts 4 of 5 uren laten doorslapen als die niet uit zichzelf komt? Hoe zit dit precies?

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Neen klopt wat je zegt. Op behoefte voeden gaat bij de meeste kindjes pas op na een paar dagen. Ze kunnen nog zo 'moe' zijn van de bevalling de eerste dagen. De eerste dagen is het belangrijk om vaak te voeden. Vooral voor de bloedsuikerspiegel van je kindje en de stimulatie van je melkproductie.

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Ik heb vanaf dag 1 bv gegeven op verzoek. Maaaar ik moet er wel bij zeggen dat mijn mannetje wat magertjes was en echt elke 2/2,5 uur wel wilde drinken, ook 's nachts. Ik zou me niet te druk maken over wakker maken na 3 uur als jouw baby bv 4 uur wil slapen, alleen even goed in de gaten houden wat hij/zij doet qua aankomen. Je wil natuurlijk wel dat je kindje weer boven zn geboortegewicht komt en niet verder afvalt

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Wij hebben vanaf het begin gevoed op verzoek. Alleen de eerste weken in de nacht wel elke 3 uur de wekker gezet. Dit was omdat de baby niet terug op geboortegewicht kwam. Toen dat zo was ook toen op verzoek gevoed. Heel soms als het me beter uitkwam de borst al eerder aangeboden

één jaar geleden

Mijn zus is toevallig een paar weken geleden bevallen. Zij voed op verzoek behalve als er te veel tijd tussen zit, dan maakt ze hem wakker. Dat was eigenlijk alleen de eerste week nodig, nu komt hij uit zichzelf.

één jaar geleden

Ik vind het spannend Baby 1 had ik genoeg voor 3 dagen. Daarna bijgevoed. zij heeft de paar slokjes die er waren nog wel tot 10 weken willen hebben. Daarna vond ze dat het te veel werk was. En groot gelijk had ze. Ze deed over ongeveer 20ml van mij net zolang als over 180 in de fles. Baby 2 ging 5 dagen goed. Die werd woest van de honger en dat vond mijn borst niet fijn. Nooit stuwing gehad. Nu volgende week al een afspraak met de lactatiekundige. Ik wil wel heel graag namelijk

één jaar geleden

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu lees ik dat het vaak moeilijker op gang komt na een keizersnede, heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Zit er niet te hard mee in je hoofd. Er zijn heel veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat het later op gang komt zoals een inleiding, epidurale, veel bloed verloren, zwangerschapsdiabetes...Elk lichaam reageert er toch anders op en er zijn net zoveel moeders die geen vertraagde melkproductie hebben dan. Wat kan je doen? Heel erg veel aanleggen op het begin en de baby veel huid op huid nemen bij je (stimuleert onder andere de oxytocine). En voor de rest...go with the flow. In het 'ergste' geval moet je even kunstvoeding bijgeven maar dat is dan ook maar van korte duur als je een goed borstvoedingsbeleid hebt

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
De eerste week moet je er zelf een ritme inbrengen van minstens elke 3 uur een voeding (en dat is te tellen vanaf de start en dus niet 3 uur tussen de voedingen wat ik eerst dacht) Daarna kan je op verzoek doen maar voor mij betekent dit niet dat ik zomaar altijd de borst aanbied. Eerder tussen de 2 en 3 uur na de vorige voeding kan de baby komen voor de volgende. Er zijn natuurlijk veel factoren die een rol spelen en de eerste weken moeten jij en je baby echt op mekaar afgestemd raken. In de nacht moet je de baby elke 3 uur voeden tot ze op geboortegewicht zijn en goed bijkomen. Daarna kan je ze wat langer laten slapen maar de eerste maand zou ik aanraden niet langer dan 6 uur tussen de nachtvoedingen.

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Zorg dat je snel een lactatiekundige inschakelt die je kan helpen. Scheelt zo ontzettend veel stress als je iemand bij je hebt die je ondersteunt en vragen beantwoordt. Geef ook heel duidelijk aan bij de Kraamzorg dat dit je wens is, dan kunnen zijn wellicht iemand sturen die er veel mee heeft. Mijn bv kwam na een ks niet zo lekker op gang de eerste dagen. Gekolfd met de huurkolf vanaf het moment dat we thuis waren. Na twee dagen powerkolven met een paar druppeltjes opbrengst bleek dat ik de verkeerde maat schild had op de kolf. Ondertussen wel flinke stuwing, andere maat schelp er op en het spoot er uit, haha! Echt een mega opluchting. Vanaf dat moment was het echt op gang. Zo blij met de hulp van onze kraamverzorgende! Echt een engel die heel goed hielp met aanleggen. Zij was toevallig heel bedreven, maar ik hoor veel verhalen over minder goede ondersteun. Vandaar m’n advies echt een gecertificeerd lactatiekundige in te schakelen vanaf het moment dat het niet lekker zou lopen. En heb vertrouwen in je lijf! We zijn hiervoor gemaakt! (Hoop niet dat ik hiermee moeders beledig waarbij het niet gelukt is, maar 9 van de 10 keer ligt het aan de begeleiding en niet aan jouw lijf 🤍)

één jaar geleden

Algemene tip: als je Facebook hebt meld je aan voor het borstvoedingsforum. Een enorme bak kennis van ervaringsdeskundigen en gecertificeerde lactatiekundigen die antwoord geven op de meest uitlopende vragen. De meeste dingen kun je zo opzoeken met de zoekfunctie, echt heel waardevol! En de website van La Leche League en borstvoeding.com staan ook vol met (kloppende!) informatie. Succes allemaal! Ik raad je echt aan er voor te gaan, het is zoveel makkelijker als het eenmaal op gang is en heel goed voor je kindje. (En mócht het onverhoopt niet lukken maakt dat je geen minder goede moeder 😘)

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Heeeel veel aanleggen vanaf moment één. Je lichaam en kindje stemmen zich perfect op elkaar af. Goed op hongersignalen van je kindje letten (sabbelen op handjes) en bijhouden op welke tijden je voedt, zodat je er in het begin (tot je kindje weer op geboortegewicht zit) elke drie uur ongeveer voedt. Daarna heb ik het echt losgelaten en totaal op m’n zoontje af gegaan. Vaak wilde hij om de drie uur, soms wat langer er tussen en ‘s avonds vaak een uurtje of twee lekker clusteren. Echt aan dat clusteren toegeven is daarbij m’n advies. Maak het jezelf comfortabel en zorg dat je niets anders te doen hebt, dan is het nog rustgevend voor jezelf ook 🙃

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Er zijn al veel reacties op jouw vraag. Maar ik wou ook gwn toevoegen: niet over stressen :) zal bij iedereen anders zijn, de ene heeft een hoge productie de andere niet… ik heb ook een geplande keizersnede gehad en had dan blijkbaar het geluk dat ik vanzelf een hoge productie had. Dus er is nooit een probleem geweest op dat vlak. Het kan dus gewoon meezitten zonder dat je overal consulten moet inboeken bij lactatiedeskundigen enz :) de vroedvrouwen in het ZH helpen je ook echt als je twijfelt wnr best aanleggen enz. Succes!

één jaar geleden

Voel je vooral niet schuldig als het uiteindelijk niet lukt. Bij mij ging het na de inleiding en uiteindelijk keizersnede ook niet vlot waardoor ik uiteindelijk ben moeten stoppen. Er zijn heel wat vrouwen die borstvoeding verheerlijken als de enige juiste manier om jouw kind te voeden, maar uiteindelijk is het enige belangrijke dat jouw kindje voldoende aankomt en groeit. Dus laat je niet leiden door verhalen van anderen, maar luister naar jouw lichaam en jouw kind.

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
De eerste weken is het beter om minimum elke 2 uur te voeden. Dit is belangrijk voor de bloedsuiker spiegel van je kindje. Borstvoeding is zeer snel verteerd. Ook voor je productie op lange termijn is het beter om vaker kort te voeden. Je komt best aan 12 voedingen per 24 uur. Het is héél zwaar in begin. Maar hoe langer je het doet hoe meer je er de voordelen van ondervindt. Ik heb een moeilijke start gehad met de eerste, maar heb er nooit aan getwijfeld om nu voor nummer twee die op komst is er opnieuw volledig voor te gaan. Gisteren nog dacht ik “och wat jammer dat mijn melk op is. Anders kon ik mijn zieke zoontje melkje geven. Hij was 1,5 jaar toen de melk stopte door de nieuwe zwangerschap. Btw hoe ouder je kindje is hoe beter die zelf kan komen drinken. Er zijn vele mama’s die samen met hun kindje slapen zodat deze snachts gewoon kan komen aanhappen zonder dat mama daarvoor moet opstaan of zelfs wakker worden.

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Je zou je kunnen inlezen op prenataal kolven en kijken of dit iets voor je is. Daarmee gaat je lichaam alvast aan t werk én als t lastig op gang komt hoeft je kindje geen kunstvoeding maar krijgt het jouw afgekolfde melk.

één jaar geleden

Gestart met antenataal kolven in overleg met de gynaecoloog bij 35 weken ivm niet goed gereguleerde diabetes en dat de baby uiterlijk bij 38 weken wordt gehaald. Ze hopen dat hij uit zichzelf eerder komt. Nu heb ik gelijk bij de eerste keer kolven 3,5cc in 5 minuten met de hand. Ben helemaal blij😁 Ons eerste zoontje 2j en 7m kunnen voeden, dus we gaan er weer voor!

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Mijn eerste is ook met keizersnee geboren. Ik had van te voren al beetje gekolfd, maar blijkbaar heb ik gewoon een goede productie, dus dat is nooit een probleem geweest! Keizersnee heeft bij mij helemaal niets uitgemaakt, bv ging vanaf dag 1 goed😊

één jaar geleden

Reactie op Jaybabe

Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Onze kleine man was geen 2 kilo, dus hebben we hem elke 3 uur wakker gemaakt om te voeden. Vaak wordt dit alleen in de kraamweek ofzo gedaan, wij hebben het vanwege het gewicht 2 weken lang gedaan. Ivm de bloedsuiker en het warm houden en evt geel worden is dit ook belangrijk, om de eerste dagen echt elke 3 uur te voeden. Én, ook voor je eigen productie! En na die week of 2 weken kun je gewoon je kleine laten komen wanneer hij zelf wil😊

één jaar geleden

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage geboortegewicht en het termijn krijgt hij naast de borstvoeding ook bijvoeding door flesjes. Dan wel kunstvoeding dan wel gekolfde melk. Hij dronk vrij direct al heel goed aan de borst. Nu is het sinds twee dagen wat minder. Hij is slaperig en hapt niet goed aan. Pas al ik hem echt goed heb gewekt door bijv te verschonen wil het een beetje. Dan geef ik toch maar een flesje want hij moet wel voeding hebben. Ik kolf na de borstvoeding en ik merk ook dat de productie echt terug loopt. Waar ik eergisteren uit 1 borst 50ml kolfde heb ik nu uit twee borsten net 40ml. Ook voelen mijn borsten minder vol. Dit maakt mij erg onzeker en ik merk dat ik er somber van word. Hebben jullie dit al wel eens ervaren? En hoe verliep dit bij jullie? Ik zou graag uiteindelijk over gaan op volledige borstvoeding.