920 Reacties

één jaar geleden

Iemand tips om productie omhoog te halen? Na 5 dagen besloten om toch bors ...
Hier kreeg ik de tip voor kluster kolven (8 minuten kolven, 8 minuten niet dan weer 8 minuten kolven en 8 minuten niet) dat 4x achter elkaar 2 keer per dag, of 4 uur lang ieder uur kolven naast het gewone 8 keer per dag kolven. Daarnaast leg ik vaak onze zoon aan en kolf 8 keer per dag daarna nog 15 tot 20 minuten. Ikzelf heb een medela kolf gehuurd via medipoint, en die deed duidelijk meer dan degene die de lactatiekundige mee had maar dit kan per persoon verschillen. Daarnaast slik ik boezemvriendjes kruiden pillen special voor borstvoeding en Vitaminepillen complete weerstand. Maar het is vooral veel doorzetten en consequent kolven vooral de nachten zijn heel belangrijk heb ik begrepen. Nou zit ik wel op het punt van opgeven maar onze zoon is ookal bijna 6 weken oud

één jaar geleden

Hoeveel vraag je er voor? Dan kan ik het in mn achterhoofd houden voor als ...
€150? Garantie zit der nog op, twee keer gebruikt 🫢

één jaar geleden

Reactie op Bartenijntje

Hier kreeg ik de tip voor kluster kolven (8 minuten kolven, 8 minuten niet ...
Heb je ook ervaring met de 8 min clusterkolfsessies? En hoezo zijn de nachten zo belangrijk? Wat moet je daar in je achterhoofd houden (elke 3 uur kolven, of hoevaak) en kan dit wat later wel wat worden afgebouwd zonder je productie achteruit te zien gaan?

één jaar geleden

Mijn zoon (3,5 wk) gooit sinds gisteren soms zijn hoofd naar achteren tijdens de bv. Gewoon met de tepel nog in de mond, ouch. Herkenbaar voor iemand?

één jaar geleden

Reactie op Rooszz

Mijn zoon (3,5 wk) gooit sinds gisteren soms zijn hoofd naar achteren tijde ...
Je zou een andere houding kunnen proberen waarbij dit niet of minder makkelijk is? Of doet ie dat hoe je ook aanlegt?

één jaar geleden

Reactie op Irene24

Heb je ook ervaring met de 8 min clusterkolfsessies? En hoezo zijn de nacht ...
Bij mij werd verteld dat je in de nacht gewoon het ritme van je kind aan moest houden, bij mij 23-3:30-7u. En zelf niet vaker, want juist ook voldoende slaap en rust draagt bij aan een goede productie. (En dan overdag clusteren: om de 2u 15min kolven gedurende 1 dag, óf 2x 1 uur 10min kolven-10min rust.) Zelf goede ervaring met het om de 2u kolven. Is een dag best intens, want je loopt zelf niet synchroon met je baby, maar de dag erna kwam mijn productie goed op gang.

één jaar geleden

Mijn dochter van 13 dagen oud klakt/smakt best wel tijdens het voeden. In elke houding. Aan mijn rechterborst doet dit geen pijn maar aan mijn linker soms wel (daar heb ik een kloof zitten) Ik voel haar grip dan veranderen waardoor ze alleen de tepel pakt. Haar loshalen en opnieuw aanleggen helpt vaak voor 2 a 3 slokken maar dan doet ze het weer. Lactatiekundige is vorige week geweest en haar techniek was wel goed 🤷‍♀️ De eerste dagen deed ze dit ook helemaal niet, het is iets van de laatste paar dagen. Heeft er iemand nog tips?

één jaar geleden

Reactie op Irene24

Heb je ook ervaring met de 8 min clusterkolfsessies? En hoezo zijn de nacht ...
Hier werkte de 8 min sessies niet echt daarom de ieder uur sessies. Ik heb geen idee meer waarom de nacht zo belangrijk is dit zeiden ze in het ziekenhuis en daar heb ik toch wat gaten zitten in mijn geheugen. Maar het lijkt me wel dat je dit alleen hoeft te doen op momenten dat je kindje ook komt. Dat doe ik tenminste wel.

één jaar geleden

Hoi, Sorry voor het lange verhaal. Ik begin nu toch wel te overwegen om te stoppen met borstvoeding. De eerste week ging het heel goed daarna begonnen te problemen. Door een keer onzorgvuldig losmaken een flinke tepelkloof die heel lang duurde om te genezen. Na 3 weken begon de pijn bij aanhappen minder te worden maar nu lijkt de drinktechniek van mijn baby niet bepaald goed te zijn. Ik heb een flink sterk toeschietreflex en vooral rechts overproductie. Hij is nu bijna zes weken en ik denk dat echt de helft van de voedingen een strijd is. Hij laat continue los, trekt zijn hoofd naar achter of schudt zijn hoofd heen en weer (beide met tepel in mond) verslikt zich soms of als op een gegeven moment de borst wat leger is gaat hij huilen omdat de melk niet meer snel genoeg komt. Hij heeft ook na het voeden (minimaal 30 minuten) steevast nog hongersignalen/zuigbehoefte terwijl hij echt veel melk binnen krijgt. Ik weet dat het advies vaak is om te blijven aanleggen maar na zo'n voedingsessie van 30 minuten zijn mijn tepels 'op' beurs/pijnlijk. Ook het aanhappen doet vaak weer pijn, dat trekt dan weg tijdens het voeden maar komt terug omdat hij zijn grip zo vaak lijkt te verliezen. Ik doe mijn best hem goed te laten aanhappen maar hij lijkt vaak te smakken/sabbelen bij mijn tepelhof waardoor hij zijn mond niet goed open doet. Het borstvoeden is zo niet bepaald prettig... Ik heb allerlei houdingen geprobeerd, kolf vaak voor het voeden de druk eraf, laat hem opnieuw aanhappen bij pijn maar ik trek deze 'strijd' niet telkens. Ik heb al gevraagd bij het CB voor een lactatiekundige maar dat zal op zijn vroegst volgende week zijn. Hebben jullie tips om het weekend door te komen?

één jaar geleden

Reactie op Valerie12592

Hoi, Sorry voor het lange verhaal. Ik begin nu toch wel te overwegen om t ...
Zelf even googelen op lactatiekundige in de buurt! Een goede kan binnen 24u komen omdat ze weten dat dat de borstvoeding kan maken of breken.

één jaar geleden

Reactie op Cookie23

Zelf even googelen op lactatiekundige in de buurt! Een goede kan binnen 24u ...
Bedankt voor je reactie, helaas vergoedt mijn verzekering het niet en het is nu even een kostenpost die wij niet kunnen gebruiken. Via het CB is het gratis

één jaar geleden

Reactie op Valerie12592

Bedankt voor je reactie, helaas vergoedt mijn verzekering het niet en het i ...
Bel anders met iemand van la Leche leage, zij geven gratis advies. Volgens mij is er dagelijks iemand die je kan bellen, even op hun site kijken.

één jaar geleden

Hier vandaag de lactatie deskundige op bezoek gehad , was wel fijn moet ik zeggen. Onze Jasper geven wij 100 cc voeding per keer als we de fles geven , maar ik leg voornamelikk aan de borst . Gisteren vooral fles want mama was even op stap geweest 🍷 z Vanmorgen rond 05:00 weer krijsen tot 09:00 vanmorgen. Ik dacht krampjes maar volgens lactatie deskundigen kan het ook zijn dat hij gewoon honger heeft. Volgens haar moeten wij meer kijken en luisteren wat Jasper nodig heeft ipv de regels van het CB. We gaven nooit extra bijvoeding alleen aan het begin ivm dysmatuur . Maar nu zei ze : gewoon even wat extra geven of aanleggen . Ik heb een goede toeschiet reflex dus in principe is 8/9 minuten per borst voldoende , vind ik wel fijn. Moet er niet aan denken om 1 uur lang te voeden per keer 🙈

één jaar geleden

De melk spuit er bij mij echt uit.. Met als gevolg dat de kleine helemaal overstuur raakt omdat ze het niet bij kan houden. Het is bij beide borsten zo… ook als ik al eventjes gegeven heb. Als ze van de borst af gaat spuit er echt een harde straal uit.😖 Wat kan ik doen? Ze wil zo graag drinken, maar dit is heel onprettig voor ons beide.

één jaar geleden

Reactie op 228-Elise

De melk spuit er bij mij echt uit.. Met als gevolg dat de kleine helemaal o ...
Ik heb ook last van toeschiet reflex maar mijn baby vind het juist wel chill want dan hoeft die niet zoveel te doen 😂 ik zou even een lactatie deskundigen om advies vragen. Ik zou het namelijk ook niet weten 🤔 misschien voor de voeding even kolven zodat de druk eraf is? Ik heb geen idee hoor , ik zeg ook maar iets 😂

één jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Ik heb ook last van toeschiet reflex maar mijn baby vind het juist wel chill want dan hoeft die niet zoveel te doen 😂 ik zou even een lactatie deskundigen om advies vragen. Ik zou het namelijk ook niet weten 🤔 misschien voor de voeding even kolven zodat de druk eraf is? Ik heb geen idee hoor , ik zeg ook maar iets 😂

één jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Net hier de lactatiekundige gehad. Wat je kan doen is loskoppelen en even de straal laten wegstromen in een doek of met je hand als een soort dam bovenop je borst zetten om de stroom even wat te verminderen

één jaar geleden

😫 beginnende borstontsteking hier. En ik hoor zulke tegenstrijdige adviezen: wel koelen, niet koelen, borst verwarmen voor het voeden etc etc. Zijn er hier mensen met ervaring?

één jaar geleden

Reactie op Bliepbloep

😫 beginnende borstontsteking hier. En ik hoor zulke tegenstrijdige advieze ...
Het allernieuwste advies staat op de site van La Leche League: juist met rust laten, koelen en niet meer dan normaal mee voeden, ontstekingsremmer nemen. Ik heb 2 jaar geleden borstontsteking gehad, veel gevoed, gekolfd en gemasseerd en helaas heeft toen alleen een antibioticakuur geholpen dus wie weet werkt dit nieuwe advies wrl echt.

één jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Probeer eens achterover leunend te voeden, dus alsof je op een strandbedje ligt!