920 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Sacc
Hier ook hetzelfde probleem! Hoeveel cc geven jullie als flesje afgelolfde ...
5 minuten drinken is wel heel snel. Gemiddeld moet een baby er geloof ik 15 minuten over doen. Qua afgekolfde melk geven wij vaak een flesje van 100 cc 😊 onze baby is ruim 3 weken oud en weegt nu +- 3500 gram . Soms heeft hij hier genoeg aan en soms niet en dan geven we soms nog een extra toetje van 30 cc . Wel is het zo dat een baby geloof ik pas verzadigd is na 15 minuten dus je kan het beste even wachten met bijvoeden voordat je bijv teveel geeft
één jaar geleden
Reactie op Valerie12592
.
Hmm volgens La Leche League 8 dagen in de koelkast, en 8 uur bij kamertemperatuur 🤷♀️
één jaar geleden
Reactie op Sacc
Ze mag officieel 55 hebben maar wij geven minimaal 70 en soms meer. Dit drinkt ze dan helemaal op en ze lijkt dan geen honger meer te hebben. Ze doet dit nu steeds vaker als ze een flesje krijgt. Niet dat ze dan elke keer helemaal hysterisch is maar ze valt ook niet in slaap. Op een gegeven moment begint ze dan wel te huilen en het enige om haar dan in slaap te krijgen is bij mij drinken…
Heb besloten om de komende dagen maar even geen flesvoeding meer te geven en alleen bij mij aan de borst te laten drinken…
één jaar geleden
Reactie op Sacc
Met 2.5 week oud en 3.4 kg krijgt ze 70 ml per keer, omdat ze in de nacht langer dan 3 uur doorslaapt. In totaal willen we uitkomen op 485 ml, maar als ze hongerig is, geven we haar meer. Over het algemeen zie ik dat als ze wat meer de ene keer vraagt, ze ergens anders wat langer slaapt bijvoorbeeld
één jaar geleden
Mijn zoontje is begin maart geboren aan 37+3 weken. Hij verloor snel in geboortegewicht en borstvoeding werd op advies al snel aangevuld met kunstvoeding omdat enerzijds mijn productie niet voldoende was en baby ook erg snel in slaap viel/ te vermoeiend was (ook al deed ik kleertjes uit, voetjes kriebelen, wakker proberen houden,..). Het is al een erg intense periode geweest met afkolven via pomp, regelmatig aanleggen, tongriempje gekliefd want kort,..
Nu, na 5 weken, merk ik dat hij bij grote honger al wat langer bij me drinkt. Ik bied 1 borst aan, de andere gebruik ik haaka vacuum wegens redelijk wat lekkage anders. Op advies van vroedvrouw drinkt hij daarna nog 120cc via fles, en lukt het me nu 60cc afgekolfd en 60cc flesvoeding te doen.. na zijn drinken alsook elk uur kolf ik nu manueel af en 2x per dag met pomp..
Volledig aan de borst drinken zit er misschien niet in, maar mijn doel is om toch zeker zoveel als mogelijk borstvoeding te kunnen geven, liefst volledig..
Hebben jullie tips wat ik nog meer kan doen om productie te verhogen..?
één jaar geleden
Reactie op Bloom123
Mijn zoontje is begin maart geboren aan 37+3 weken. Hij verloor snel in geb ...
Onze lactatiekundige heeft ons in het begin supplementen obv fenegriek aanbevolen (meer bepaald 'Boezemvriendjes').
Uiteindelijk heb ik ze niet nodig gehad omdat mijn productie toch zeker voldoende bleek (zoontje is gewoon een luie drinker die het na een halve borst voor bekeken houdt 😅).
één jaar geleden
Reactie op Jaybabe
Wie heeft ervaring met het geven van borstvoeding op behoefte? Ik vraag me ...
Hoihoi,
Ja ik voed al vanaf dag 1 op behoefte. Als de baby goed drinkt en een goed gewicht heeft (niet te veel af valt). Ik zet maximaal een wekker 6 uur later. Mocht hij niet uitzich zelf komen maak ik hem na 6 uur wakker voor voeding. Maaaar… dit gebeurt nooit. Hij komt altijd binnen 3 uur.
één jaar geleden
Reactie op Bloom123
Mijn zoontje is begin maart geboren aan 37+3 weken. Hij verloor snel in geb ...
Hier ook een te lage productie. Op advies van de lactatiekundige heb ik nu domperidon via de huisarts gevraagd, dit is een anti misselijkheid medicijn maar heeft als bijwerking dat het je prolactine gehalte verhoogt en dus meer melk aanmaakt. Ik moet er nog mee beginnen (manlief gaat het zo ophalen) dus geen idee of het bij mij werkt maar er zijn positieve verhalen over. Daarnaast gebruik ik ook de boezemvriendjes, heb het idee dat dit ook wel wat effect heeft. Verder inderdaad veel blijven aanleggen en/of clusterkolven.
Als dit bij mij nog niet voldoende blijkt ga ik de borstvoeding wel snel afbouwen omdat ik de combinatie borstvoeding en kunstvoeding wel behoorlijk intensief vind...
één jaar geleden
Reactie op Sacc
Kleinere speen proberen? Wij hebben nu een prematuurspeen gekocht voor de dr brown flessen, sindsdien drinkt ze veel rustiger en gelijkmatiger. Aan de borst moeten ze veel meer moeite doen voor dezelfde hoeveelheid melk. Ze krijgt hier nu trouwens 90-100 cc per keer, ruim 2 weken oud en 4,3 kg.
één jaar geleden
Reactie op Miss Pluis
Hmm volgens La Leche League 8 dagen in de koelkast, en 8 uur bij kamertempe ...
volgens mij is dit als je heel steriel hebt gekolfd en in een steriele omgeving
één jaar geleden
Reactie op avandijk12
volgens mij is dit als je heel steriel hebt gekolfd en in een steriele omge ...
Hier in ieder geval na 8 dagen nog regelmatig gebruikt en dat rook niet gek en gaf geen klachten, terwijl ik niet heel steriel heb gewerkt. Wel gewassen handen en volgens voorschrift schoongemaakte kolf en bewaarflesjes. Geen gesteriliseerde borst ofzo.
één jaar geleden
Reactie op Miss Pluis
Hier in ieder geval na 8 dagen nog regelmatig gebruikt en dat rook niet gek ...
Zou met een pasgeboren extra kwetsbaar kind dit ook nog extra streng aanhouden overigens, maar als je een robuuste baby van een paar maanden hebt: gebruik je zintuigen. Bedorven melk herken je zo aan de geur.
één jaar geleden
Reactie op 228-Elise
Soms drinkt ze maar 5 min en valt dan in slaap.. Is dit te kort voor een vo ...
Hee, die vraag had ik ook gesteld aan mijn lactatiekundige. Die zei dat ze genoeg kan hebben na 5 min. Je kunt nog proberen luier te verschonen en dan opnieuw aan te bieden, zo niet dan heeft ze gewoon genoeg. 's nachts heb je meer productie dus kunnen ze sneller voldaan zijn.
één jaar geleden
Reactie op Annabel92
Onze dochter, 5 weken, slaat een voeding over snachts. Dan slaapt ze 5 a 6 ...
Als je productie gewoon goed is zou ik lekker slapen, rusten is ook belangrijk voor de borstvoeding. Waarschijnlijk clustert je baby op een ander moment waardoor je productie dan extra wordt gestimuleerd.
één jaar geleden
Reactie op Annabel92
Onze dochter, 5 weken, slaat een voeding over snachts. Dan slaapt ze 5 a 6 ...
Gebeurt hier gelukkig ook weleens, nu ook 5 weken. Als je borsten je niet wakker maken, zou ik er lekker van genieten dat je wat langer kunt slapen. Tenzij je al worstelt met weinig productie, natuurlijk.