878 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
Vaak kolven. Dat stimuleert productie.

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
Vraag zo snel mogelijk een gesprek met een lactatiekundige aan.

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
Ik heb bij mijn eerste ook opstartproblemen gehad (geboren met 37 weken) en moest de kleine bijgevoed worden. Ondanks dat was de sleutel tot succes: aanleggen, aanleggen, aanleggen. Dus ook al geef je een flesje: eerst 10min ene borst aanleggen, dan 10min andere borst aanleggen, dan flesje én dan kolven. Het is giga zwaar, want op deze manier rol je soms van voeding in voeding... maar hopelijk heb je een partner die kan helpen (die van mij gaf dan t flesje en maakte na afloop t kolfapparaat schoon). Daarnaast: heel veel, heel veel (zei ik al heel veel? 😉) huid op huid contact. Dat stimuleert al jouw borstvoedingsstofjes, als ook de prikkels bij je kindje. En... inderdaad een consult aanvragen bij de lactatiekundige. Die kan je een persoonlijk advies geven. Succes mama! Jij kan dit 💪

één jaar geleden

Reactie op Nitij

Ik heb bij mijn eerste ook opstartproblemen gehad (geboren met 37 weken) en ...
Veel goede tips, over dat laatste wil ik iets zeggen. Misschien kan je uiteindelijk je kindje niet (volledig) voeden. Dat maakt je geen mindere moeder.

één jaar geleden

Reactie op MiekeBV

Veel goede tips, over dat laatste wil ik iets zeggen. Misschien kan je uite ...
Oh sorry, ik wilde met 'jij kan dit' inderdaad niet zeggen dat je borstvoeding moet kunnen geven 🤭 Ik wilde vooral zeggen: Jij kunt dit een kans geven en er uit halen wat er in zit. Want wat er niet in zit, kun je er niet uit halen en dat is ook meer dan oke ❤️

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
O lieve mama, neem zo snel je kunt contact op met een lactatiekundige! Heel heel heel veel huid op huid contact met je kindje en de hele tijd aanleggen is sowieso helemaal niet verkeerd de eerste weken. Als je kindje niet wakker genoeg is om te drinken kun je ook z’n sokjes uittrekken. Het is de eerste weken soms echt heel hard werken, maar ik gun het je zo dat het lukt!

één jaar geleden

Reactie op Nitij

Oh sorry, ik wilde met 'jij kan dit' inderdaad niet zeggen dat je borstvoed ...
Daar ging ik eigenlijk ook wel vanuit. Maar bij mij is het 2x niet gelukt en ik weet dat dat gecombineerd met hormonen heel veel emoties los kan brengen. Vandaar dat ik het even wilde bevestigen.

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
Ik zie vergelijkbare reacties, maar ook zou snel hulp zoeken bij het aanleggen en (cluster-) kolven voor de productie.

één jaar geleden

Bedankt voor alle tips. Het gaat inmiddels al beter. Alleen de nachtvoedingen en het kolven in de nacht loopt nog niet erg lekker maar er vinden onze routine wel. Ik geef inmiddels als het lukt twee borsten en alleen als hij nog honger aangeeft een flesje. Dat doet idd mijn partner dan. We zijn van de week naar de ggd geweest om te wegen en hij was mooi aangekomen. Dat geeft ook vertrouwen dat het goed gaat.

één jaar geleden

Reactie op Roozs

Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Hoi! Het hoeft helemaal niet zo te zijn. Is per vrouw en situatie anders. Je kan je wel verdiepen in antenataal kolven. Ik weet natuurlijk je situatie niet en waarom je een keizersnede krijgt, maar je kan dit altijd overleggen met je gyn! Zo leer je ook al met je borsten om gaan voordat je kleintje geboren is. Gr

één jaar geleden

Reactie op Marijkevds

Mijn zoontje is vorige week zaterdag geboren met 36 weken. Ivm zijn lage ge ...
Dit is precies mijn verhaal. Ondanks dat ik continu met een kind aan de borst zit, flesje geef en afkolf, gaat de productie niet verder omhoog. Lactatiekundige gehad en bevestigd dat volledig borstvoeding geven er waarschijnlijk niet in zit. Dus ga nu door met kolven zolang ik het volhoud. Maar ga/moet uiteindelijk toch over op flesvoeding. Het is niet anders, ook al had ik het graag anders gezien.

één jaar geleden

Hadden jullie melk productie voor de bevalling of kreeg je melk productie en begon de bevalling?

één jaar geleden

Reactie op Sammii

Hadden jullie melk productie voor de bevalling of kreeg je melk productie e ...
Al voor de bevalling. Ik heb het advies gekregen om met 37 weken de starten met handkolven ivm zwangerschapsdiabetes.

één jaar geleden

Reactie op SusanB88

Al voor de bevalling. Ik heb het advies gekregen om met 37 weken de starten ...
Ze hebben mij gisteren ook dat advies gegeven en nou kwam er melk uit dus vroeg me af of dat iets zegt over wanneer de bevalling begint

één jaar geleden

Reactie op Sammii

Hadden jullie melk productie voor de bevalling of kreeg je melk productie e ...
Bij mij begon het bij mijn eerste kindje echt tijdens de bevalling. Ik kreeg zelf een serieus gezwel onder mijn oksel. Dat trok na een paar weken redelijk weg. Nu deze zwangerschap rond 30 weken is het gezwel weer dikker. Als ik probeer kan ik een druppeltje melk eruit halen maar ben er totaal nog niet mee bezig.

één jaar geleden

Reactie op SusanB88

Al voor de bevalling. Ik heb het advies gekregen om met 37 weken de starten ...
Weet je ook waarom dat ze dit aanraden bij zwangerschapsdiabetes?

één jaar geleden

Reactie op Sammii

Ze hebben mij gisteren ook dat advies gegeven en nou kwam er melk uit dus v ...
Nee zegt totaal niets sommige lekken al melk rond 20 weken of vroeger.

één jaar geleden

Reactie op AN01

Weet je ook waarom dat ze dit aanraden bij zwangerschapsdiabetes?
Het kan zijn dat de baby zijn bloedsuikers niet goed kan regelen na de bevalling en bijgevoerd moet worden. Nu kunnen ze daar mijn borstvoeding voor gebruiken.

één jaar geleden

Reactie op Sammii

Ze hebben mij gisteren ook dat advies gegeven en nou kwam er melk uit dus v ...
Nee zegt niks over wanneer de bevalling begint. Ik kolf al 5 dagen met dr hand.

één jaar geleden

Meer mama’s die dit herkennen?: Onze dochter had een tekort tongriempje en is inmiddels gekliefd. Echter weigert ze nog steeds de borst. Sterker nog: ze weigert zelfs borstvoeding uit de fles. Kunstvoeding drinkt ze direct op. Gekolfde borstvoeding tuft ze terug, speen duwt ze eruit, ze wordt boos. Aan de borst zelf wordt ze echt driftig en boos en gaat ze huilen. En kunst geen enkel probleem.. naast veel huid op huid, toeschietreflex opwekken, borst mee masseren, alle soorten houden geprobeerd, voeden aan de borst als ze niet meer hongerig is en de hulp van een lactatiekundige weet ik het niet meer. Ik heb vieze melk denk ik😂 Iemand nog tips? Anders stap ik over naar kunstvoeding en bouw ik het kolven langzaam af. Maar zou het zo zonde vinden. Eerste kindje trouwens exact hetzelfde probleem gehad.