920 Reacties
één jaar geleden
Wanneer doen jullie de laatste voeding voor de nacht? Onze zoon doet rond 16.30 een laaste slaapje (kort),heeft dan gelijk honger dus drinkt rond 17.15 / 17.30, blijft dan wakker tot 18.45 dan geef ik nog een deelvoeding en valt hij in slaap. Ik heb het idee dat hij de 2e keer nog maar een beetje drinkt en in de nacht komt hij nog 2 a 3 keer. Dus ben benieuwd hoe jullie de avonden doen!
één jaar geleden
Reactie op Anouk82
Wanneer doen jullie de laatste voeding voor de nacht? Onze zoon doet rond 1 ...
Varieert heel erg. Kleine drinkt meestal rond 5/half 6 voor hij aan zijn nachtslaapje begint (rond 7 uur). Ik voed hem niet voor het slapen om zo geen associatie te creëren tenzij hij er echt om vraagt. Hij kwam een tijdje rond half 11-half 12. En als hij dat niet deed maakte ik hem wakker om te voeden aangezien ik dan zelf naar bed ging.
Sinds afgelopen weekend niet meer wakker gemaakt om te kijken wat hij zou doen. Hij heeft 2x langer doorgeslapen (tot 1 uur) en is 1x wel nog om half 12 gekomen.
Oja, 15 weken oud inmiddels 🤗
één jaar geleden
Ik heb al een tijdje dat ik opmerk dat mijn zoon rechts minder goed / heel onrustig drinkt dan links. Ik dacht eerst misschien net op dat moment krampjes of een voorkeursborst ofzo. Vandaag realiseerde ik me het volgende: hij hapt, zuigt een 1/2x en laat dan snel weer los om te gaan huilen. Ik blijf aanleggen maar steeds hetzelfde. Als ik hem dan links aanleg is er niks aan de hand en drinkt hij goed verder.
Zou het met de tsr te maken kunnen hebben? Dat hij ongeduldig wordt als de melk niet snel genoeg komt? Ik heb soms wel dat hij dan loslaat om te huilen en dat de melk dan begint te spuiten zeg maar 😅
Herkenbaar of tips?
één jaar geleden
Reactie op Rooszz
Ik heb al een tijdje dat ik opmerk dat mijn zoon rechts minder goed / heel ...
Ik had dat een tijdje met links, leek daar langzamer op gang te komen en daar werd hij ongeduldig van. Ik deed hem toen altijd na rechts (ik bied beiden borsten aan) en het lijkt alsof links ook al een beetje geactiveerd raakt als hij rechts drinkt en/of ik masseerde/kolfde met de hand de borst een beetje voor en dan gaat het sneller wanneer hij drinkt. Inmiddels is nu juist links hier favoriet 😅
één jaar geleden
Hallo mama’s,
Ik ben toe aan wat advies.
Bevallen met een keizersnede. Vanaf het begin goede melkproductie gehad. Was ook al begonnen met kolven vanaf 37 weken dus bijvoegen was colostrum.
Eigenlijk al heel snel ging ik van live voeden naar kolven en flesje geven. Het deed gewoon te pijn, elke keer kloven ook. En als ik haar de borst gaf, leek ze daarna niet voldaan en met fles aantal ml en ze was goed.
Mijn baby is nu 3 maanden. ik had een melkvooraadje opgebouwd. Sinds echt pasgeborene voed ik dus niet live. Doordat ik een vooraadje had en niet live voedde, kolfte ik ook niet elke 2/3 uur.
Nu merk ik dat mijn melkproductie echt enorm is gedaald. Wat moet ik nu doen? Ik heb een soort angst ontwikkeld om love te gaan voeden Ivm pijn. En mijn productie moet weer omhoog. Moet ik nu weer elke 3 uur kolven? Please help me out..
één jaar geleden
Reactie op Sayan
Hallo mama’s,
Ik ben toe aan wat advies.
Bevallen met een keizersnede. V ...
Als je bijvoedt met iets wat je niet op dat moment hebt gekolfd maar van eerder is dan denkt je lichaam nu dus dat je minder melk nodig hebt en daalt de productie. Heb je een lactatiekundige laten meekijken met waarom het zoveel pijn deed? Vaak heeft het met de aanhap te maken en kunnen ze je heel goed helpen met tips. Bij mij hielp dat echt om pijn en kloven te voorkomen.
En anders denk ik idd dat je wel weer minimaal op ieder voedingsmoment moet gaan kolven om de productie ook voor de toekomst op peil te houden, misschien zelfs in combinatie met wat sessies powerkolven. De kolf stimuleert over het algemeen helaas minder goed dan live voeden.
Verder kan je kijken naar supplementen (boezemvriendjes?, borstvoedingsthee weleda), maar dat zal wel in combi moeten met ook daadwerkelijk weer meer melk laten “verwijderen”. Succes 🙏
één jaar geleden
Hebben meer mensen hier dat hun productie mega gedaald is sinds ze weer begonnen zijn met werken? Of daar ervaring mee of dat tijdelijk is? Ik werk sinds 3 weken weer maar pas sinds afgelopen week weer voor het eerst 40 uur (in 4 dagen) en ik vind t behoorlijk stressvol. En sindsdien kolf ik ipv 240ml per keer nog maar zo'n 60ml met een halfuur kolven. Zo gaan we rap door de voorraad heen en kolf ik maar de helft van wat ons zoontje drinkt op de opvang / dagen dat oma/opa oppast. Begin m een beetje te stressen (wat ook weer niet bevorderlijk is voor je productie). Iemand tips? Behalve minder stressen haha want I'm trying
één jaar geleden
Reactie op Veerveer
Hebben meer mensen hier dat hun productie mega gedaald is sinds ze weer beg ...
Nog geen ervaring mee want nog eventjes vrij maar volgens mij is dit een bekend probleem icm met de 4 maanden regressie / productie dip.
Er wordt dan idd geadviseerd minder te strssen 😅 verder wellicht manieren om rustiger te worden en meer gelukshormonen aan te maken door bv een leuke foto of video of erbij te pakken misschien?
één jaar geleden
Reactie op Veerveer
Hebben meer mensen hier dat hun productie mega gedaald is sinds ze weer beg ...
Zit je wel op je gemakje wanneer je kolft?
Het helpt om even een kopje thee te nemen, wat te eten erbij, wat filmpjes en foto's van je kind kijken.. daarna misschien wat lezen in een tijdschrift of online.
Je mag 1/4 van je werktijd er aan besteden dus ga jezelf niet onnodig ophaasten.
Plus, wanneer je ontspant kost het zelfs minder tijd dan wanneer je stresst.
Drink (en eet) je genoeg tijdens je werk?
Verder is het nu warm en als je veel zweet verlies je ook vrij snel vocht, wat weer nadelig kan zijn voor je productie.
één jaar geleden
Reactie op Tory_Rose
Zit je wel op je gemakje wanneer je kolft?
Het helpt om even een kopje thee ...
Hmm ja ik denk dat bijna alles van wat je noemt even niet zo goed gaat deze week hier 😅 ik ben zzp'er en werk veel vanuit huis of bij hele leuke collega's op kantoor dan zijn we met zn 3en ofzo, dus ik kolf eigenlijk tijdens t werken als in: achter de computer en dan werk ik door, of tijdens t lunchen. Ik heb zo'n Medela Freestyle dus t kan semi incognito haha. Dat ging tot nu toe echt prima maar deze week even heel erg druk met heel veel strakke deadlines dus dat zal wel het probleem zijn denk ik. En in dat soort weken vergeet ik ook vaak te eten en drinken dus dat zal ook niet helpen 🙈.
Maar thanks voor de tips! Ik ga er beter op letten en hopelijk als deze terrorweek voorbij is dat t dan weer beter gaat met kolven :)
één jaar geleden
Hoi, ik heb even een vraagje. Morgen ga ik voor het eerst sinds ik mama ben uiteten. Nu heb ik zo in mijn hoofd het als volgt te doen, vlak voordat ik wegga voeden/kolven en zodra ik terugkom voeden/kolven. Alleen gaat er dan zo'n 4 uur tussen zitten en normaal drinkt hij savonds soms ieder uur. Is dit slecht voor mijn productie om dit 1 keer te doen? ieder uur helemaal naar de parkeerplaats lopen om in mn auto te kolven zie ik ook niet zitten..
één jaar geleden
Reactie op Jane97
Hoi, ik heb even een vraagje. Morgen ga ik voor het eerst sinds ik mama ben ...
Ik heb zelf al een aantal keer kolfmomenten overgeslagen, soms door stomme planning, soms door onhandigheid, een enkele keer omdat dat beter uitkwam en niet echt iets gemerkt aan mijn productie daarna, wel dat mn borsten mega vol werden en 1x dat dat heel erg ongemakkelijk werd (maar toen was ik mijn kolfapparaat vergeten mee te nemen en zat er iets van 7 uur tussen). Dus denk dat het niet heel erg zal zijn voor een keertje.
één jaar geleden
Hoi,
Heb even een vraagje ook.
In principe gaat alles goed qua borstvoeding. Productie is precies genoeg voor de kleine en met 5/6 voedingen per dag groeit hij goed. Hij is 14 weken oud. Het enige probleem (en ik weet niet echt of het een probleem is) is dat links ik altijd rond de 100 ml kolf en rechts 50 ml. En ik krijg hier geen verandering in. Heb geprobeerd om altijd eerst rechts aan te leggen. Ook geprobeerd om rechts-links-rechts met aanleggen. Er komt gewoon geen verbetering erin. Ik was benieuwd of iemand een tip heeft of ook dit heeft
één jaar geleden
Reactie op femmm90
Hoi,
Heb even een vraagje ook.
In principe gaat alles goed qua borstvoedin ...
De meeste vrouwen hebben ongelijke productie, waarbij de ene borst meer melkklieren bevat en dus meer kan produceren, heel normaal dus! Als de kleine er genoeg aan heeft en er goed op groeit zou ik me geen zorgen maken en het lekker zo laten 🙂
één jaar geleden
Ik merk dat ik het wel vermoeiend vind worden borstvoeding maaaaaar wil heel graag blijven doen want het is ook heel gemakkelijk in de nacht enzo. Eigenlijk merk ik gewoon vaak aan Sem dat hij 5 min aan de borst is en dan stopt. Krijgt hij dan wel genoeg want met 15 min kolven heb ik vaak 120 ml. Ook is hij vaak best onrustig en hij komt nog heel vaak om de 2 uur (ook wel eens in de nacht) ook dus nog steeds wel 8 voedingen.. Een afgekolfde fles geeft Sem meer voldoening lijkt wel. Hoe kan ik dit gaan combineren en kan ik wel voldoende uit afkolven halen.
& kan ik bijvoorbeeld keer kv doen maar in de nacht en ochtend nog wel borstvoeding, ben zo bang dat de productie daalt.
één jaar geleden
Reactie op Jennn89
Ik merk dat ik het wel vermoeiend vind worden borstvoeding maaaaaar wil hee ...
Heb hier precies hetzelfde qua 5 min drinken aan de borst terwijl: kolven kost me 25 min voor 150 ml. Baby drinkt ook hier nog ongeveer 8 keer per dag, zat inmiddels op iets minder maar sinds een week weer vooral 's nachts om de 2 uur (joepie 🥲). T zal wel een fase zijn denk ik. Groeispurt ofzo? Volgens mij valt 8x per dag nog altijd onder normaal en binnen het gemiddelde op deze leeftijd bij bv. Weet niet hoe het bij jou is maar mijn borsten voelen na die 5 min drinken (per borst wel) van de baby leger dan na een halfuur kolven en de baby plast poept en groeit goed dus zo lang dat is hoef je je denk ik geen zorgen te maken over of hij genoeg binnen krijgt. Baby's kunnen effectiever drinken dan een kolfapparaat. Maar kan me voorstellen dat t zwaar is en je er langzaamaan misschien minder zin in krijgt!
Misschien een lactatiekundige raadplegen over hoe je het het beste zou kunnen ombineren met kunstvoeding?
één jaar geleden
Reactie op Veerveer
Heb hier precies hetzelfde qua 5 min drinken aan de borst terwijl: kolven k ...
Oh precies hetzelfde inderdaad! Ja hij groeit mega goed maar merkte dat hij wat onrustiger was. Hij zit nu ook in sprong 4 misschien dat dat ook niet echt meehelpt. Heb de Lactatiedeskundige ook een bericht gestuurd ivm combineren kunstvoeding.