920 Reacties
één jaar geleden
Sinds ik ziek ben geweest geef ik mijn zoontje een fles afgekolfde melk voor het slapen, omdat mijn productie wat dipte.
Ik geef hem een fles van 210ml. Dit drinkt hij overdag ook, vandaar dat ik dit ‘s avonds ook aanbood.
Sinds toen slaapt hij als een blok ‘s avonds! Hij wordt eigenlijk niet wakker, ook niet meer voor zijn speen en wordt de ochtend erna rond 7 uur weer wakker voor de volgende voeding. Voorheen werd hij ‘s nachts heel vaak wakker voor de speen (mijn man en ik allebei wel 10x per nacht uit bed denk ik). Een super fijne verbetering dus!
Nu willen we dit natuurlijk lekker voortzetten alleen kolf ik op het moment van de nacht voeding rond de 120/130ml… hij kwam hiervoor dus te kort.
‘s Ochtends vroeg zitten mijn borsten altijd super vol en dan voed ik met 1 borst en die ander kolf ik tot 100ml. Ik zou die 100ml dus kunnen gebruiken om ‘s avonds aan te vullen. Alleen is deze melk van de ochtend super waterig en (denk ik) niet vullend genoeg voor de nacht fles.
Hoe zouden jullie dit oplossen? Gewoon aanvullen met de opbrengst van de ochtend? Of is er een manier om mijn opbrengst van de avond op te hogen?
één jaar geleden
Reactie op RmeK
Sinds ik ziek ben geweest geef ik mijn zoontje een fles afgekolfde melk voo ...
misschien die 100cc ergens overdag geven, dan kolven en dat savonds geven? is wel meer werk.. Ik heb al vanalles geprobeerd om savonds meer productie te krijgen maar moe is gewoon weinig productie
één jaar geleden
Reactie op RmeK
Sinds ik ziek ben geweest geef ik mijn zoontje een fles afgekolfde melk voo ...
Is je borst na die 100 ml helemaal leeg?
Ik doe vaak als mn borst bijna leeg is, vanaf een minuut of 5 kolven, meemasseren met de kolf. Zo masseer ik mijn borst goed leeg en heb ik het idee dat ook de vette melk goed los komt (maar kan ook mijn eigen verzinsel zijn).
210 ml lijkt me erg veel overigens, ik zou dan zelf liever minder geven en in de nacht nog eens voeden. Voor je productie is het ook niet handig, ik vrees dat die af zal nemen als je geen nachtvoeding geeft.
één jaar geleden
Hoi! Iemand hier ervaring met op vakantie gaan als je 100% borstvoeding geeft maar wel flesjes gekolfde melk op de opvang? We gaan 2 weken weg en liefst geef ik dan gewoon alle voedingen live, maar kan een baby van 4 maanden dan de fles ontwennen? Hij is heel makkelijk met de fles, verschillende soorten spenen, en switchen van borst naar fles dus maak me opzich geen zorgen maar t zou jammer zijn als t opeens wél een issue wordt omdat ie opeens 2 weken geen fles meer gezien heeft😅.
één jaar geleden
Reactie op Veerveer
Hoi! Iemand hier ervaring met op vakantie gaan als je 100% borstvoeding gee ...
Wij zijn laatst ook 2 weken op vakantie geweest en heb gewoon alleen live bv gegeven. Geen probleem daarna om weer flesjes te drinken.
Ze had meer moeite anderom, dat ze moest wachten op de tsr nadat ze een flesje heeft gehad.
Komt vast goed 👍
één jaar geleden
Help, mensen ervaring met ineens een productiedip? Vandaag zo weinig kunnen voeden dat ik diepvriesmelk erbij heb gepakt want hij bleef maar huilen… in principe weet ik aanleggen aanleggen aanleggen maar het is zo zielig en frustrerend als hij wil drinken en het lukt niet. Hoop dat het snel weer op niveau is. Ben ook al aan het kolven na de voeding maar er komt heel weinig uit
één jaar geleden
Hoi iedereen,
Sinds ongeveer twee weken drinkt mijn zoontje van 4 maanden heel kort (borstvoeding). Maximaal 10 minuten terwijl hij voorheen rustig 20-30 minuten aan de borst kon zitten. Hij poept en plast nog steeds goed. Maar soms twijfel ik wel over hoe vol een plasluier moet zijn. Tijdens het voeden kan hij al snel loslaten of kauwt/sabbelt hij verder op zijn vingers. Iemand die dit herkent?
één jaar geleden
Reactie op Aww
Hoi iedereen,
Sinds ongeveer twee weken drinkt mijn zoontje van 4 maanden h ...
Hier ik ook. Je groeicurve is je leidraad. Als dat goed gaat: geen zorgen.. de mijne drinkt soms 2 minuten en laat dan los.. ik zag laatst een post van een lactatiekundige dat het heel normaal is dat kindjes wisselend in duur drinken. Wij mensen hebben ook de ene keer het bord in 5 min leeg en de andere keer tafelen we de hele avond;)
één jaar geleden
Mijn kleine drinkt erg goed aan de borst, maar sinds ik weer werk krijgt hij op die dagen voornamelijk flesjes. In het begin even zoeken en met de berekeningen werken, maar hij vond het allemaal niet genoeg. Hij drinkt met gemak 180 flessen weg, zonder een druppel terug te geven. Ik slik sinds een paar weken mothers gem borstvoedingskruiden, waardoor het in het begin wat meer werd met kolfsessies. 180-200 ml, maar zie het nu dus weer iets terug lopen. Nu kolf ik meestal in een sessie 130-150, dus niet genoeg eigenlijk. Met extra afkolven na de ochtendvoeding en een keer extra savonds houd ik het bij, soms net aan. Ik ben bang dat als ik stop met die kruiden mijn opbrengst na het kolven zo achteruit gaat dat ik niet genoeg heb voor mijn werkdagen, de voorraad die ik had is er snel doorgegaan door de flessen op te hogen. Iemand ervaring met het weer stoppen met de kruiden en productie daarna?
één jaar geleden
Reactie op Ama21
Mijn dochter blijft koliekpijnen houden.. dus nu met enige begeleiding ga i ...
Wat goed dat je dit probeert! Mijn dochter heeft ook nog steeds vaak en lang krampjes, vooral tijdens de Voeding waardoor het vaak in delen loopt. Poepte max 2x per week. Nu sinds een week 1 voeding vervangen door kunstvoeding. Nu is het poepen ietsje meer geworden en buikkrampen nog net zo.
Heeft jouw dochter ook eczeem dat je dit probeert of puur vanwege de krampjes?
één jaar geleden
Reactie op MonSharii
Mijn kleine drinkt erg goed aan de borst, maar sinds ik weer werk krijgt hi ...
Ik heb een poosje boezemvriendjes geslikt. Was ook bang om te stoppen. Heb dat daarom langzaam afgebouwd en geen verschil gemerkt.
Genoeg kolven is sowieso bij mij onmogelijk. Dus ik doe het om de productie te stimuleren. Geef dat s avonds bij (ipv de ene fles kv die ze anders krijgt) bij de opvang krijgt ze sowieso kv. Niet wat ze opkan, wel waar ze tevreden mee is. Kleine speen gebruiken, eventueel nazuigen op een speen en dan krijgt ze 150+5
één jaar geleden
Reactie op MonSharii
Mijn kleine drinkt erg goed aan de borst, maar sinds ik weer werk krijgt hi ...
Ik heb enkele weken geleden precies hetzelfde meegemaakt. Mijn zoontje dronk op de crèche drie flesjes afgekolfde melk van tussen de 170 en 220 ml. Veel meer dan ik per dag kon kolven. De begeleidsters waren trots op zo’n goede drinker. ‘Ja, hij groeit hè, mama!’. Heel frustrerend vond ik dat. Voorraadje aan het slinken en ik met een boel onzekerheid. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om gewoon mee te geven wat ik had en niet meer. Precies drie keer 150 ml dus. Ik vind dat voor een baby van een goede vier maand ook absoluut niet weinig. En kijk, dat volstaat blijkbaar ook. Waar de begeleidsters voorheen trots putten uit die grote flessen, geven ze nu toe dat het ‘eigenlijk ook goed gaat zonder’. Ik denk dat er meerdere factoren spelen. Misschien had hij een groeispurtje, misschien was er die periode toevallig een begeleidster die weinig ervaring had met borstvoeding, misschien vinden ze flesjes geven gewoon te leuk of misschien was het een combinatie van dat alles. In elk geval: sinds ik gestopt ben met mij zorgen te maken en opnieuw vertrouwen heb in mijn eigen productie, gaat het allemaal weer heel vlot.
één jaar geleden
Reactie op MijnMini
Wat goed dat je dit probeert! Mijn dochter heeft ook nog steeds vaak en lan ...
Jammer dat de buikkrampen nog niet verminderd zijn! Ik dacht ook aan kunstvoeding.. maar als we een provocatie test willen zijn we zoveel weken verder.. dus op deze manier proberen we te zien waar ze jet gevoeligst op reageert.
Er heerst wel eczeem innde familie, haar zus had het wel als ik teveel koemelk innam.
Zij heeft nog geen eczeem, alleen echt pijnlijke kramp..
Vaak groeien ze er naarmate tijd overheen, maar ivm ze nu al een tijdje erin blijft hangen hopen we het snel te vinden zodat ik er rekening mee kan houden en het gelijdelijk voor haar kan opbouwen.
één jaar geleden
Sinds ik weer aan het werk ben is het zoeken hoe het hele kolven enzo vorm te geven.
Hoewel ik al lang bijkolf en dus een voorraad heb, merk ik dat het kolven tijdens werk me veel energie kost.
Ik geef nu 180-200 per voeding mee naar de opvang. Hij (nu 5 maanden) drinkt heel wisselend. Soms eerst 140 en dan 10 minuten later de rest. Soms gewoon in een keer alles. Ik denk erg afhankelijk van hoe hij er bij zit en welke leiding zijn voeding geeft.
Als ik op werk kolf is de eerste kolfsessie rond de 200, maar dat loopt gedurende de dag flink af. Ik merk bij mezelf dat het, afhankelijk van mijn eigen energie, lastig accepteren is als hij dus meer drinkt dan ik kan produceren.
Ik denk nu aan minderen/afronden, want 3/4 keer kolven op een dag word ik niet vrolijker van. Vanaf nu introduceer ik hem ook aan kunstvoeding, meer voor mezelf om te ervaren dat dit ook ok is en dat hij er aan kan wennen.
Wat is jullie ervaring met afbouwen/stoppen? Hoe vaak kolven jullie op werk?