922 Reacties
één jaar geleden
Reactie op MiekeBV
Dame hier drinkt beter aan de fles dan borst. Met de fles kan ze nog dingen ...
Ja dit.
één jaar geleden
welke maat speen geven jullie je baby op de fles? mijn plan was om bij maat 1 te blijven omdat het uit mijn borst ook niet sneller gaat. Alleen zeggen ze op de opvang dat hij er best lang over doet en m'n vriend zegt dat ie met moeite op gaat. En wat is jullie ervaring met een grotere maat speen en acceptatie van de borst? worden ze niet lui met drinken aan de borst als het bij de fles makkelijker gaat
één jaar geleden
Reactie op Jane97
welke maat speen geven jullie je baby op de fles? mijn plan was om bij maat ...
Ik ben ook naar een grotere speen gegaan om dezelfde redenen. Was ook bang dat mijn kindje minder goed uit de borst zou gaan drinken, maar merk daarin geen verschil. Mijn baby drinkt de borst ook snel leeg, ongeveer 5 min, dus de fles met s speen duurde voor hem veel te lang. Nu zijn fles en borst ongeveer even snel leeg.
één jaar geleden
Hoi iedereen, ik blijf zoekende met kolven. Mijn productie lijkt ook af te nemen. Deze week ben ik ziek en ongesteld. Vandaag ging mijn zoontje naar de opvang dus heb ik de hele dag thuis gekolfd. Nu heb ik dikke stuwing bij mijn rechterborst en ik kolfde de hele tijd maar de helft af van wat ik normaal gesproken kolf. Nu weet ik dat door ziekte en menstruatie je wat minder kan produceren maar de stuwing is volgensmij wel een signaal dat mijn borst niet goed leeg is gekolfd. Nu heb ik de elvie en de Medela freestyle. Ik wissel een beetje tussen deze twee. Ik heb vandaag mijn tepels nog gemeten. Ongeveer 15 mm. Ik heb gekolfd met een borstschild van 21 mm. Dus mogelijk te groot. Dus heb vanavond nog gekolfd met een borstschild van 17mm. Maar ik twijfel nog steeds of dat niet te klein is, want mijn tepel lijkt daar wel wat in te schuren. En ik kolfde niet perse heel veel meer af. Iemand nog tips waar ik misschien nog niet aan heb gedacht? Ik wil niet dat nu de productie van mijn rechterborst achteruit gaat want die deed eigenlijk altijd bijna de hele voeding :(
één jaar geleden
Reactie op Aww
Hoi iedereen, ik blijf zoekende met kolven. Mijn productie lijkt ook af te ...
mijn tepel is ook 15mm en ik gebruik een borstschild van 19mm. Enige tip die ik heb is je borsten goed masseren voor het kolven maar dat doe je wss al. en misschien kijken of je het toeschietreflex goed opwekt? misschien helpt het om dat met de hand op te wrkken
één jaar geleden
Reactie op Aww
Hoi iedereen, ik blijf zoekende met kolven. Mijn productie lijkt ook af te ...
Ik gebruik ook de Elvie. Ik heb recentelijk de groene onderdeeltjes vervangen. Als je heel goed keek zag je bij dat “tuutje/filtertje” dat hij iets groter “scheurde”. Nu kolf ik wel weer meer. Bij mij nam het namelijk ook af wat ik kon kolven. Ik heb wel dat de opbrengst per keer heel verschillend is, s ochtends meer dan s middags/avonds.
één jaar geleden
Hoe combineren jullie hapjes/vaste voeding met BV? Wanneer ik telkens eerst de borst aanbied, dan heeft onze dochter echt geen interesse meer in een groente of fruit hapje. Als ik het omdraai, neemt ze wel wat hapjes van haar groente of fruit. Moet ik nu aansturen op meer vaste voeding of juist op melk? Zo moeilijk.. Ik lees dat veel baby’s van 6/7 maanden al boterhammen en 200+ gram groente/fruit per dag eten.
Hoe gaat het bij jullie?
één jaar geleden
Reactie op NBaby2023
Hoe combineren jullie hapjes/vaste voeding met BV? Wanneer ik telkens eerst ...
Je bent me net voor. Ik zit met dezelfde vraag. Hier drinkt ie echt nog om de 3 uur. Vast voedsel ertussen is echt nog een uitdaging, zeker met de slaapjes ertussen. Op de opvang krijgt ie nu een fruithapje rond 9 uur (borstvoeding om 7.00 uur en kunstvoeding rond 10.00 uur). En thuis om 18.00 een groentehapje en dan om 19.00 uur weer borstvoeding. Dus het zijn hier echt nog oefenhapje nog, meer gaat er niet in. Dus ik maak me ook wat zorgen als ik lees dat babies van zijn leeftijd hele boterhammen en hele potjes wegwerken... 😅
één jaar geleden
Ik bied het heel gevarieerd aan. Soms direct na de melk, somd een uur later. Hij vindt het sowieso interessant. 1x voor de melk gegeven, dat was minder succesvol logischerwijs. Ik doe rapley vooral dus dan is het veel spelen en weet niet helemaal wat hij binnen krijgt. Incidenteel en op de opvang een potje gaat er wel goed in
één jaar geleden
Reactie op NBaby2023
Oké 😊 Heb je dan een echt ritme schema? Hoeveel BV momenten heb je nog?
Wa ...
Mijn baby slaapt min of meer niet. Zowel overdag als 's nachts
Maar globaal
6.30 melk
9.00 melk
Meestal dutje
10.30 fruit
12a13 (afhankelijk hoe laat haar zussen uit zijn) melk
15 melk
17 klein beetje melk
1815 groente
21 melk
Meestal 1, soms 2 nachtvoedingen
één jaar geleden
Ik zit met een dilemma, benieuwd wat jullie ervan vinden.
Mn zoon en ik hebben wel wat gedoe gehad in onze bv avontuur. Toen hij 4-5 maanden oud was, was de wereld interessanter en begon hij minder de drinken en de borst eigenlijk een beetje te weigeren.
Ik ben toen overgestapt op ft kolven (5x per dag) en vul dit aan met kv omdat ik niet genoeg melk heb.
Nu wil ik ergens eigenlijk stoppen met kolven, 5x op een dag is echt een beetje een gedoe. Maar ergens ben ik er ook niet helemaal klaar voor om het los te laten ofzo. Het praktische (kolven en omg zovaak afwassen op een dag) ben ik klaar mee, maar het feit dat ik mn baby grootbreng met deels mn eigen melk vind ik zo mooi, vooral als hij ziek is ofzo.
Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze maar wat zouden jullie doen?
één jaar geleden
Reactie op Rooszz
Ik zit met een dilemma, benieuwd wat jullie ervan vinden.
Mn zoon en ik he ...
Ik snap je dilemma helemaal! Zelf kolf ik alleen 2x op werk maar zelfs daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee dus kan me voorstellen dat 5x op een dag nog erger is. Niet echt een tip om de keuze te maken want dat is denk ik heel persoonlijk maar wat ik zelf een handige tip vond die heel veel tijd scheelt is: je kolfspullen in de koelkast / koeltas zetten tussendoor, dan hoef je t niet na elke sessie af te wassen. Maargoed moet je wel alsnog kolven wat ook al best een gedoetje is vind ik 😅. Maar misschien als je eigenlijk nog niet echt wil stoppen zijn er manieren om het kolven wat minder belastend te maken.
één jaar geleden
Reactie op NBaby2023
Hoe combineren jullie hapjes/vaste voeding met BV? Wanneer ik telkens eerst ...
In eerste instantie altijd eerst bv en dan halfuurtje / uurtje later vaste voeding. Omdat melkvoeding nog de hoofdvoeding is. (We doen rapley) Maar op aanraden van mijn lactatiekundige nu ook gepureerd om er meer vaste voeding in te krijgen, omdat hij er erg aan toe was en ik worstelde met mijn melkproductie en kolf opbrengst op werk. Ze zei geef dan liever wat meer vaste voeding dan kunstvoeding (niet omdat kv slecht is hoor! Maar als je dan bv vervangt kan t nu net zo goed vaste voeding zijn zei ze). Dus nu doen we niet meer echt om vaste tijden maar telkens na zn dutje een halfuurtje later fruitvoeding, en dan een uurtje voor ie weer gaat slapen borstvoeding. Dan dutje 2, na t wakker worden groente (/vis/vlees), uurtje voor t slapengaan borstvoeding. En s ochtends, savonds en snachts alleen bv
één jaar geleden
Hallo! Hier een zieke borstvoedende mama 🙈 ik heb een verkoudheid en een zware hoest. Heeft iemand tips voor me om zo snel mogelijk te genezen? Want de energie om bv verder te zetten, is momenteel ver te zoeken 😢
één jaar geleden
Reactie op michellevnh
Hallo! Hier een zieke borstvoedende mama 🙈 ik heb een verkoudheid en een z ...
Veel slapen, om hulp vragen om voor jezelf te zorgen (eten, andere praktische dingen) zodat jij maximaal kunt uitzoeken