920 Reacties

één jaar geleden

Iemand tips? Het lijkt alsof na m’n stuwing m’n productie is gekelderd! Ik vind het echt heel erg want nu moet ik kunstvoeding bijgeven 😊

één jaar geleden

Reactie op Annemiek M

Iemand tips? Het lijkt alsof na m’n stuwing m’n productie is gekelderd! Ik ...
Welke dag zit je? Waarschijnlijk komt er een regendag aan (of zit je daar al) en wil je baby veel vaker drinken om de productie juist op te krikken. Hij/zij lijkt dan onverzadigbaar. Je vraagt om tips: stel je vraag aan een lactatiekundige! Via o.a. la leche league kan dit gratis telefonisch. Ook via de kraamzorg kan dat. Verder de tip om je baby heel veel aan te leggen! Succes mama 🫶

één jaar geleden

Reactie op ElisabethChh

Waarschijnlijk komt het door het slaaptekort maar ik heb af en toe een soor ...
Ik had in m'n kraamweek ontzettend nare nachtmerries. Helemaal na een nacht dat m'n baby alleen maar aan de borst wilde. Ik droomde dat ze me vastgreep bij m'n bh bandjes en mij naar zich toe trok en ik zo moe was dat ik niet meer omhoog kon komen en haar verstikt had. Ook nog gedroomd dat m'n peuter naar buiten was gelopen s nachts omdat ik in de weer was met de baby en een buurman kwam vertellen dat ze verongelukt was. En een keer dat mijn man tegen de gordijnen stond te plassen en toen ik er wat van zei bewusteloos neer viel met z'n hoofd tegen de radiator en ik een huilende baby, peuter en bewusteloze man had 🤷‍♀️ Nadat ze allemaal in een nachtmerrie voorbij waren gekomen was 't klaar 😅 verloskundige zei dat dit door de hormonen komt. Kraamzorg adviseerde me zonder sokken te slapen 🤷‍♀️ gelijk gedaan en geen nachtmerries meer gehad, baad t niet dan schaad het niet 😜

één jaar geleden

Reactie op ElisabethChh

Waarschijnlijk komt het door het slaaptekort maar ik heb af en toe een soor ...
Ps. Mijn zus had een postpartum psychose en dan blijft het niet bij hallucinaties/nachtmerries. Dan zijn er echt manische momenten en zeer depressieve momenten met de wens om niet meer te leven of je kindje iets aan te doen. Als je deze gedachten hebt neem dan gelijk contact op met je verloskundige en huisarts 😘

één jaar geleden

Reactie op Mamaloetje

Welke dag zit je? Waarschijnlijk komt er een regendag aan (of zit je daar a ...
*regeldag ipv regendag 😉

één jaar geleden

Reactie op Annemiek M

Iemand tips? Het lijkt alsof na m’n stuwing m’n productie is gekelderd! Ik ...
Heel veel aanleggen inderdaad en niet al te snel naar kunstvoeding grijpen als je graag borstvoeding wil blijven geven. De eerste weken is borstvoeding gewoon redelijk intensief maar na een aantal weken is je productie beter afgestemd op de behoefte.

één jaar geleden

Reactie op Annemiek M

Iemand tips? Het lijkt alsof na m’n stuwing m’n productie is gekelderd! Ik ...
Ooh ja en veel drinken als je kindje ook aan het drinken is bij jou.

één jaar geleden

Reactie op ElisabethChh

Waarschijnlijk komt het door het slaaptekort maar ik heb af en toe een soor ...
O lieve mama dit klinkt echt als slaaptekort! Ik heb dit ook gehad. Denken dat m’n zoontje op me lag en bang zijn dat ik hem plette (terwijl hij in cosleeper lag), halverwege een zin stoppen met praten tegen m’n vriend omdat ik besef dat ik half sliep. Dat soort dingen, Koekkoek! Je hormonen staan super aan en dan in combi met geluidjes naast je van kind, weinig slaap, niet zelf wakker worden maar afhankelijk zijn van wanneer je baby wil drinken is niet niets. Werd bij mij beter nadat de baby wat beter ging slapen. Uiteraard gewoon de huisarts bellen als je je zorgen maakt! Succes! Laat je vriend je maar goed gerust stellen.

één jaar geleden

Reactie op Annemiek M

Iemand tips? Het lijkt alsof na m’n stuwing m’n productie is gekelderd! Ik ...
Heel veel aanleggen, huid op huid, zelf goed drinken is het eerste wat bij me opkomt. Verder meteen een lactatiekundige inschakelen als je denkt dat je productie niet goed gaat. Als je wilt blijven voeden is kunstvoeding iets wat je echt met beleid (van een lactatiekundige!) zou moeten doen mijns inziens. Verder is la Leche league website, borstvoeding.com en het borstvoedingsforum op Facebook heel waardevol vind ik!

één jaar geleden

Reactie op 19012021

O lieve mama dit klinkt echt als slaaptekort! Ik heb dit ook gehad. Denken ...
Thanks, heel lief berichtje 💞

één jaar geleden

Oh nee... ik ben even een beetje down... denk dat mijn zoontje en ik spruw hebben! Hij had al weken een wit tongetje maar verder ging alles super. Vandaag begon hij alleen moeilijk te drinken, minder vacuüm te zuigen en vaker los te laten... net nu het zo goed ging met de borstvoeding. Ik ga morgen de huisarts en misschien het consultatiebureau bellen. Als een van jullie me een hart onder de riem wil steken is dat zeer welkom! Je wilt alles zo graag perfect doen... dat mijn zoontje pijn heeft aan zijn tong of mogelijk straks nog gaat afvallen omdat drinken pijn doet... mijn hart breekt gewoon💔

één jaar geleden

Hopelijk heeft iemand tips... Onze dochter van 2,5 week heeft het zwaar na een voeding. Ze moet veel spugen, strekt haar hele lichaam, krijgt de hik en kan niet neergelegd worden. Het advies van het consultatiebureau was, om proberen liggend te voeden en maar een kwartier, omdat ze waarschijnlijk teveel binnen krijgt. Nu heb ik beide geprobeerd. Liggend voeden gaat goed. Soms lijkt het iets van effect te hebben, maar vaak ook niet. Dat kwartier voeden was een ramp. Vervolgens huilt ze net zo lang tot ze de borst weer krijgt... Dit lijkt niet de oplossing te zijn. Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Ik voed haar nu weer tot ze zelf stopt, maar dan blijft ze het zwaar hebben. Stop ik eerder, dan blijft ze huilen. Verder overstrekt ze zich de laatste tijd ook veel. Ze gooit haar hoofdje naar achteren en kromt haar rug ook naar achteren. Hebben jullie nog andere tips?

één jaar geleden

Reactie op Britt TP

Hopelijk heeft iemand tips... Onze dochter van 2,5 week heeft het zwaar na ...
Misschien helpt t juist om tegen de zwaartekracht in te voeden dus op een ‘strandbedje’ liggend op je rug? Dat je dochter wat minder snel kan drinken?

één jaar geleden

Reactie op imavisser

Misschien helpt t juist om tegen de zwaartekracht in te voeden dus op een ‘ ...
Met liggend voeden bedoelde ik achterover, dus dat doen we inderdaad al😅

één jaar geleden

Reactie op Britt TP

Hopelijk heeft iemand tips... Onze dochter van 2,5 week heeft het zwaar na ...
Ik herken het heel erg van bij mijn eerste dochtertje maar die had verborgen reflux. Wel pas bij 8 maanden medicatie gekregen. Op dat moment was het zo erg dat ze echt niet meer in slaap kon vallen als ze neerslag en enkel in de draagzak of hangmat in de fietskar. Ik heb toen ook liggend proberen voeden maar dat ging mij eigenlijk niet goed af. Ik vond het heel moeilijk om ze in die houding goed te laten aanhappen ook omdat ze zo onrustig was tijdens het drinken. Nu met de tweede ben ik sinds gisteren begonnen met in de verticale houding te voeden want ook hij gaf gemakkelijk terug als hij neerligt en zat heel vaak tussen de voedingen door te slikken. En dat lijkt precies te helpen. Hij kan nu makkelijker een boertje laten en al eens even pauzeren als hij er nood aan heeft waardoor hij veel rustiger drinkt. Hopelijk heb je hier iets aan. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn als ze zoveel last lijken te hebben van de voeding! Veel moed nog!

één jaar geleden

Reactie op Ico

Ik herken het heel erg van bij mijn eerste dochtertje maar die had verborge ...
Op de website van kind en gezin (Belgische cb) vind je handige info over welke houdingen nog kunnen helpen bij oprispingen. Die kan je ook altijd eens proberen. https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/borstvoeding/de-borstvoedingshoudingen-beeld

één jaar geleden

Reactie op Ico

Ik herken het heel erg van bij mijn eerste dochtertje maar die had verborge ...
Ah bedankt!! Gaan we ook proberen!!

één jaar geleden

Reactie op Ico

Op de website van kind en gezin (Belgische cb) vind je handige info over we ...
Ik heb deze houding ook een aantal keer geprobeerd maar had de indruk dat mijn zoontje haast niks binnenkreeg... maar klopt dus dat dit langzamer gaat dan wanneer de baby in je armen ligt?

één jaar geleden

Reactie op Valerie12592

Hoe lang duurt het genezen van een tepelkloof? Het is nu 1,5 week...
Nadat de baby goed aanhapte, was het bij mij na 2 dagen weg. Het hield toen al 5 dagen aan. Omdat de tepel tijdens het voeden “in contact is” met de moedermelk (die erg verzorgend werkt op oa de huid)weekt de tepelkloof daar een tijdje in waardoor het los begint te laten en er weer echt snel een mooi huidje onderuit komt. (Althans, dat is mijn theorie, maar ik ben geen expert 😜)

één jaar geleden

Reactie op Britt TP

Hopelijk heeft iemand tips... Onze dochter van 2,5 week heeft het zwaar na ...
Wat ik wel eens doe is mijn pink geven na een voeding. Baby drinkt eerst tot hij beetje in slaap valt, denk minuut of 10 (hij is bijna 2 weken oud nu). Dan maak ik hem los, probeer ik hem een boertje te laten doen. Vervolgens wordt hij onrustig, net als bij jou. Ik leg hem dan over mijn knie op zijn buikje, of ik ga zelf rechtop zitten, leun iets naar achteren en heb hem op mijn borst. Of ik doe mijn hand op zijn buik/kruis en zijn lichaam en hoofdje leunen op mijn arm. Vervolgens laat ik hem op mijn pink sabbelen (pink wat gebogen, zachte deel van je pink richting het verhemelte van je baby). Hij heeft dan namelijk nog wel behoefte om te zuigen, maar meestal geen honger meer. Na een kwartier kan hij dan vaak in slaap vallen. Zo niet, dan krijgt hij de 'lege' borst nog een keer.