23 Reacties
3 jaar geleden
Het zal denk ik nooit te vroeg óf te laat zijn (naar mijn idee)
Ik begon zelf al rond de twee weken met borstvoeding uit de fles. Mede omdat het borstvoeden niet helemaal goed verliep. Hierbij werd wel gewaarschuwd voor verwarring tussen een speen en een tepel. Misschien dat je daarom dit advies ook van de vroedvrouw krijgt?
Maar mijn kleine man doet het goed met beide. Ik vind het juist wel handig dat ik een voorraad opbouw en wanneer we ergens naar toe gaan of ik geef mijn tepels wat meer rust kolf ik af en krijgt hij de fles met bv
Mijn advies: doe vooral waar jij je goed bij voelt en kijk naar jezelf en de kleine 😘
3 jaar geleden
De adviezen die ik op internet heb gelezen zeggen dat je er het beste tussen de 4 en 6 weken mee kan beginnen. Om te voorkomen dat je baby de borst niet meer pakt, maar voordat de zuigreflex niet meer werkt en ze zelf ervoor kunnen gaan kiezen om te zuigen of niet (dat schijnt bij 8-9 weken te gebeuren). Is ook maar iets wat ik ergens heb gelezen, maar ik denk dat ik dit aanhoud! Ik ga denk ik iets eerder alvast oefenen met kolven, met 3 weken ongeveer, zodat ik alvast een klein voorraadje in de vriezer heb zitten.
3 jaar geleden
Hey Chantal! Dank je voor de snelle respons 🤗
Ik denk het idd, wat betreft die tepel en speen - verwarring! Ook zei de vroedvrouw dat ik op dit moment effectief nog om de drie uur zou moeten kolven of voeden om de productie op punt te houden. Ze zei dat het nu dus nog niet zou lukken om zelf even weg te gaan/ langer te slapen..
Heb jij een bepaald schema gevolgd om te kolven? Of hoe pak je dit concreet aan? Ik denk dat het in deze fase (nu hij zoveel voeding bijvraagt, zit vaak geen uur tussen) mss moeilijk zal zijn om nog extra te kolven mr ik ben graag voorbereid eens de kleine man me hier wat meer ruimte toe geeft.. 🙈 Merci alvast voor je reactie! ❤️
3 jaar geleden
Reactie op xDaya
De adviezen die ik op internet heb gelezen zeggen dat je er het beste tusse ...
Exact mijn idee wat betreft die voorraad! Ook is het zo dat mijn zoontje tot nu toe geen enkele speen aanneemt en mijn tepel dan maar gebruikt als speen. Dit zorgt ervoor dat hij heel veel aan de borst hangt, ook voor troost, omgaan met krampjes, etc.
Ik hoop ergens dat hij, bij het introduceren van een flesje, meer open zal staan voor een tut en mijn partner/ familie ook in staat kunnen zijn om hem te troosten! 😅
3 jaar geleden
Wat wprdt geadviseerd is vanaf 4 weken na de ochtendvoeding (ik pak daarvoor de voeding rond 7/8 uur 's ochtends) je borsten leegkolven. Dan heb je zo'n 30 tot 50 ml wat je ergens tussen twee voedingen kan geven als oefenfles en om een vriezer voorraad aan te leggen. Als je een hele voeding door bijvoorbeeld je partner wil laten geven, let er dan wel op dat je die voeding ook moet afkolven om te zorgen dat je productie op het peil van je kind blijft.
3 jaar geleden
Het ligt echt aan je kindje, ik ben er in de eerste week na de bevalling al mee begonnen en ons zoontje heeft totaal geen last van tepel/speen verwarring en drinkt overal even goed uit. Het is wel erg prettig dat mijn vriend af en toe een voeding over kan nemen en ben ook al alleen de deur uit geweest ‘s avonds. Hou er wel rekening mee dat je moet kolven op de momenten dat je kindje normaal zou drinken (oké met wat speling) maar je kunt dus niet een hele dag weg tenzij je op locatie kan kolven!
3 jaar geleden
Dames ik ben ook heel erg zoekende in hoe ik het beste kan kolven in combinatie met borstvoeding. Heeft iemand van jullie tips. Is het beter om na iedere x bv een beetje af te kolven? Of een sessie helemaal kolven en niet de borst geven? Vond het allemaal super lastig en weet mij gewoon geen raad meer!! Dit is ons eerste kindje en ben heel erg zoekende in alles!!
3 jaar geleden
Reactie op IreneAR
Hey Chantal! Dank je voor de snelle respons 🤗
Ik denk het idd, wat betref ...
Geen dank! Hopelijk vinden jullie samen jullie weg (maar daar heb ik alle vertrouwen in!)
Ik heb niet echt een vast schema met kolven. Aan het begin moest ik wel kolven vóór een voeding, want hij hapte de tepel niet goed aan. Nu kolf ik vaak een uur voordat hij aan de borst gaat (ik merk het vaak aan mijn borsten zelf die gespannen staan en gaan lekken) dus ik kijk eigenlijk gewoon naar mijn eigen lichaam.
Het is natuurlijk voor iedereen anders en als jouw kleine meer vraagt dan dat je aan kunt bieden is kolven daarnaast misschien nog niet de oplossing.
Ik lees nu toevallig het consultatiebureau boekje en daar staan inderdaad de tips in die de andere vrouwen in dit forum ook geven :

3 jaar geleden
Ik kolf al vanaf dag 1 maar dat kwam omdat mijn zoontje in het begin lastig aanhapte en toen ook naast de borst borstvoeding via de fles kreeg. Hier dus geen verwarring qua speen en tepel. Ik kolf altijd in de ochtend na de eerste voeding mijn borsten leeg. Daarnaast kolf ik ook nog een keertje in de middag ipv een voeding zodat mijn man ook een keer kan geven. Als je een keertje extra kolft doe dit dan niet iedere dag want dan ga je overproductie creëren.
3 jaar geleden
Vaak vanaf ongeveer 6 weken kolven en dan meestal na de ochtendvoeding.
Het hoef met het oefenen van de fles natuurlijk ook niet veel te zijn want het is alleen het wennen aan de fles, dus 20cc zou al genoeg moeten zijn.
Hier met 4 weken al gekolft ivm zieke moeder/oma zodat ze zijn eerste flesje kon geven.
Helaas is dit ook haar laatste flesje geven geweest want ze is 7-4 overleden.
3 jaar geleden
Ik heb precies dezelfde vraag!
En ook benieuwd hoe je het dan moet aanpakken.. Ik zou om dezelfde redenen als jij willen gaan kolven. Maar is het niet zo dat je alsnog in de nacht moet door blijven kolven omdat je kolft op de momenten dat je kleintje normaal bij je zou drinken. Dus dan geef je én een flesje en kolf je wat af? Maar dan ben je dubbel bezig? Hoe werkt dit?
3 jaar geleden
Reactie op 228-Elise
Ik heb precies dezelfde vraag!
En ook benieuwd hoe je het dan moet aanpakk ...
Exact wat je schrijft. Als je 's nachts een flesje met afgekolfde melk geeft en dus geen borstvoeding van de borst dan kolf je dus wanneer hij/zij een flesje krijgt. Anders skip je als het ware een voeding dat anders uit jouw borsten zou komen.
3 jaar geleden
Joh, een keer per dag na een voeding helemaal leeg kolven kan prima. Zo verzamel je kleine beetjes bij elkaar. Het is handig om, wat je kleine uit een flesje heeft gehad, daarna weer zelf "bij" te kolven, maar ik heb nooit hinder ervaren van een keertje niet of minder kolven. Zo streng is het allemaal niet hoor, tenzij je productie nog niet goed op orde is. Hier na 1.5 week een keer gekolfde melk gegeven en na 3 weken weer.
3 jaar geleden
Ik heb bij mijn eerste dochter noodgedwongen al vanaf dag 1 moeten bijvoeden en moeten kolven. Nooit last gehad van tepelverwarring. Mijn kraamverzorgster zei dat het hele verhaal van tepelverwarring achterhaald is, dat dat risico er helemaal niet zo is.