24 Reacties
3 jaar geleden
Volgens mij mag je in Nederland kiezen welke volgorde en wordt er dan geen koppelstreepje gebruikt. Bijvoorbeeld Jan Klaasen de Boer ipv Jan Klaasen-de Boer (dit is alleen bij trouwen). De wet is er inderdaad nog niet doorheen, maar als dit zo is mag je met terugwerkende kracht de tweede achternaam toevoegen. Wij zitten hier ook over te denken!
3 jaar geleden
Correctie: status is te volgen op de website van de eerste kamer. Op Rijksoverheid.nl staat dit:
Mag ik mijn kind 2 achternamen geven?
U mag uw kind met de Nederlandse nationaliteit geen dubbele of gecombineerde achternaam geven. Het maakt niet uit of het kind nog een andere nationaliteit heeft.
Wetsvoorstel gecombineerde achternaam
Er is een wetsvoorstel om de dubbele achternamen toe te staan. Als het parlement dat goedkeurt, dan kan u uw kind een gecombineerde achternaam geven. Dit geldt alleen voor kinderen die zijn geboren nadat de wet is ingegaan.
3 jaar geleden
Wij willen dit ook graag! Het is al door de tweede kamer en wordt dan bijna altijd ook aangenomen in de eerste kamer. Maar ze verwachten idd pas 1 januari 2024. Je mag het dan wel met terugwerkende kracht doen.
Onze twijfel is nu wat je op het geboortekaartje zet: je intentie (dus dubbele naam) of wat er nu legaal mag? Zie bij anderen al wel dubbele naam op de kaartjes!
3 jaar geleden
Reactie op mw0101
Wij willen dit ook graag! Het is al door de tweede kamer en wordt dan bijna ...
Meer uit nieuwsgierigheid: waar lees jij dat het met teruggestelde kracht mag? Op de site van de Rijksoverheid staat juist dat het pas voor kinderen mag gelden die geboren zijn na de ingang van de nieuwe wetgeving. Wij zouden het namelijk ook heel graag willen!
3 jaar geleden
Ik had gelezen dat het met terugwerkende kracht tot 1 Jan. 2016 mag. Precies voordat mijn eerste kind is geboren.
Maar vraag me inderdaad af of we nu naar de gemeente moeten van te voren om die dubbele achternaam aanvraag te regelen. Ik ga ze even bellen (elke gemeente is ook weer anders er in)
3 jaar geleden
Zojuist gemeente gebeld en geeft aan dat het voorstel wel ligt maar dat het nu dus nog niet officieel is dus dat er ook nog geen officiële info door de gemeente over wordt gegeven. Je kan alleen de procedure van het invoeren inderdaad volgen op rijksoverheid.nl
3 jaar geleden
Ik ben het ook in de gaten aan het houden, gaat helaas heel traag. Info te vinden via link hieronder
Ik doe zelf geen geboortekaartjes maar als ik het zou doen zou ik wel uitgaan van wat de uiteindelijke wens is en niet de tijdelijke versie
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35990_introductie_gecombineerde#p1