19 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb hem 5 jaar gehad maar ik zou hem niet nog een keer plaatsen. O.a heftige menstruaties en meer last van krampen waardoor ik de hele week aan de féminax zat! Ooh en mijn menstruatie duurde ook een stuk langer . Toen ik stopte nog maar 3 dagen en met de koper spiraal 7 dagen ongeveer

2 jaar geleden

Ik had voor mijn zwangerschap een koperspiraal en deze beviel mij heel goed! Voordeel: geen hormonen, altijd beschermt, direct vruchtbaar bij verwijderen Nadeel: menstruatie is niet te regelen (dus ook op vakantie bijv), menstruatie is iets heftiger en pijnlijker dan zonder Het plaatsen vond ik trouwens best pijnlijk, na het zetten was dit eigenlijk wel direct over, ik heb alleen die avond nog wat krampen gehad. Ze zeggen wel dat als je al een keer bevallen bent het minder zeer moet doen. Ik ben nu 8 weken geleden bevallen en ik ben afgelopen week voor het eerst ongesteld geweest dus ik ga ook de huisarts weer bellen voor een nieuwe.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Ik heb geen ervaring met een koperspiraal maar omdat ik veel last had van de pil ga ik nu ook het koperspiraal proberen. Vandaar dat ik ook nog niet direct met een hormonenspiraal durf te beginnen. Hopelijk valt het wat mee maar ik volg hier ook even.

2 jaar geleden

Ik heb er 4 jaar lang een gehad en was er altijd heel tevreden mee. Het duurde lang voordat ik hem had laten plaatsen omdat ik niet goed durfde, las zoveel horror verhalen over pijnlijke menstruatie etc. Uiteindelijk viel het mij heel erg mee, hoewel het plaatsen superpijnlijk was de eerste keer maar dat had achteraf vooral te maken met de skills van mij HA. 2e keer was bij een gyneacoloog en toen was het even vervelend (lees: 1 flinke menstruatiekramp gevoel) maar prima te doen. De eerste menstruatie was wel wat pijnlijker en bloederiger dan normaal maar daarna werd het heel snel normaal bij mij. Moet wel zeggen dat ik lichte menstruaties heb. Helaas kreeg ik na 4 jaar steeds iets langer last van buikkrampen ná de menstruatie en was ik bang voor endometriose maar het bleek dat de spiraal uitgezakt was (nog wel veilig). Dus is ie verwijderd door de gyn en die heeft toen een nieuwe geplaatst. Die heb ik er echter na 2 weken weer uit laten halen omdat ik enorme buikpijn bleef houden, nu ik een bevalling meegemaakt heb kan ik wel zeggen: als dikke weeën voelde het. Waardoor dit kwam weet ik niet, het schijnt dat bij het plaatsen een wondje kan ontstaan dat dan pijn blijft doen, of je kan overgevoelig zijn voor koper waardoor het pijn doet. Dus voor nu weet ik niet zeker of ik nog een koperspiraal wil of toch maar voor een mirena ga. Samenvatting: vond het alles meevallen en was er een aantal jaar heel tevreden mee totdat ik er last van begon te krijgen maar dat is waarschijnlijk gewoon pech hebben.

2 jaar geleden

Reactie op Veerveer

Ik heb er 4 jaar lang een gehad en was er altijd heel tevreden mee. Het duu ...
Thanks voor je uitgebreide verhaal! De horrorverhalen houden mij idd ook tegen , maar bij iedereen is de ervaring weer anders

2 jaar geleden

Ik heb een slechte ervaring met een koper spiraal. Monsterlijke menetruaties van 9 dagen lang met extreem veel bloedverlies en buikpijn. Ik ging er al dagen aan vooraf tegenop zien en moest erna ook echt bijkomen. Ik had dan ook nog maar ongeveer een week in de maand dat ik me wel oke voelde. Ik heb het een jaar aangekeken omdat de artsen steeds zeiden dat mijn lichaam eraan zou wennen en het beter zou worden maar dat gebeurde helaas niet. Opluchting toen die eruit was. Gelukkig is dit lang niet bij iedereen zo en werkt her voor sommige heel fijn. Mijn tip zou zijn, als het toch niet bevalt, loop er dan niet zo lang mee rond als ik heb gedaan.

2 jaar geleden

Ik heb er 4w geleden een laten plaatsen door de huisarts. Van tevoren paracetamol genomen en het plaatsen viel reuze mee. Ik kon nadien gewoon zelf naar huis wandelen. Nog zo’n 2 weken licht bloedverlies gehad, maar dat was meer de beschadiging van het vastpakken van de baarmoederhals. Na mijn bevalling nog niet ongesteld geweest, dus hoe dat gaat zijn kan ik nog niet vertellen (maar dat zal bij iedereen anders kunnen uitpakken). Tot nu toe nog zeker geen spijt van.

2 jaar geleden

Ik ken een aantal mensen die als of zwanger zijn geworden met een koperspiraal..

2 jaar geleden

Ik heb na mijn vorige bevalling een koperspiraal laten plaatsen. Het plaatsen deed wel pijn, de gynaecoloog zei dat het kwam door mijn anatomie. Ik heb er een paar dagen last van gehad in de vorm van krampen. Daarna ging het goed. Mijn menstruatie is verder niet veranderd, niet meer krampen, ik vloeide ook niet meer. Volgende week ga ik er weer een laten plaatsen bij de verloskundige dit keer.

2 jaar geleden

Ik laat hem 5 juni plaatsen! Ben benieuwd
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Hier ook erg gevoelig aan hormonen. Daardoor al de koperspiraal gehad in verleden. Wat mij betreft mogen ze dat onding van de markt halen 🫣. Risico’s die je loopt vindt ik onaanvaardbaar even als manier waarop dat ding werkt. Mijn gynaecoloog drukte me op het hart dat de hormonen spiraal echt veel minder hormonen bevat en dus niet te vergelijken valt met nuvaring. Maar heb het zelf ook nog niet durven proberen. voorlopig ook nog niet aan de orde bij mij,….

2 jaar geleden

Reactie op Mominprocces

Hier ook erg gevoelig aan hormonen. Daardoor al de koperspiraal gehad in ve ...
Ik had een spiraal met de minste hormonen maar had alsnog last. Sowieso bijna continu ongesteld een jaar lang en werd er geen vrolijker persoon van. Welke risico’s loop je net een koper spiraal? Het lijkt voor mij bijna de enige optie (buiten condooms)

2 jaar geleden

Ik heb 5 jaar een koperspiraal gehad en de eerste jaren heb ik hier geen last van gehad. Het laatste jaar kreeg ik opeens mega last van krampen waardoor ik niet zonder Feminax kon en zelfs dan was het niet vol te houden. Heb allerlei onderzoeken bij de huisarts en gynaecoloog gehad of er iets mis was met mijn baarmoeder, eierstokken of dat ik misschien endometrioses had. Het bleek (gelukkig) gewoon het spiraaltje te zijn. Toen ik hem had verwijdert was ik meteen van alle klachten af. Ik begin er niet meer aan.

2 jaar geleden

Ik herken alle verhalen van een koperspiraal wat in eerste instantie prima werkte maar met de jaren steeds meer menstruatiekampen met zich meebracht. Ik reageer ook heel erg slecht op hormonen, dus mijn verloskundige adviseerde mij om toch weer een koperspiraal te proberen. Maar wel een andere dan de vorige keer (er zijn blijkbaar heel veel verschillende varianten!). Vorige keer had ik de T-safe, die heeft ook koper aan de uiteinden en dat veroorzaakt veel krampen. Nu krijg ik de Multi-Safe, die heeft een M-vorm en plastic uiteinden. Daarmee schijnen de krampen veel minder te zijn. Ben benieuwd! En bevalt het niet... Dan is hij er ook zo weer uit.

2 jaar geleden

Hier ook na een aantal jaar, 2a3 veel last van buikpijn. Achteraf was de spiraal inderdaad de boosdoener. Bleek hij ook nog eens niet te vinden te zijn. Moest operatief worden verwijderd.

2 jaar geleden

Ik heb hem vandaag laten plaatsen! Afwachten 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op Purkey

Hier ook na een aantal jaar, 2a3 veel last van buikpijn. Achteraf was de sp ...
Spannend! Ik durf het nog niet aan 🙈

2 jaar geleden

Ik heb mijn koperspiraal vorige week laten zetten. Het plaatsen deed geen pijn. Dezelfde avond een beetje bloederig slijm verloren. En na de eerste keer seks ook een halve dag wat bloederig slijm. En 1 avond wat lichte krampen in mijn benen. Ik ben er dus tot nu toe zeer tevreden over.

2 jaar geleden

Aangezien ik ook geen hormonen wilde had ik er één laten plaatsen. Na ruim een jaar toch plotseling zwanger! Bleek helemaal gezakt te zijn. Dus deze was voorzichtig verwijderd. Het plaatsen vond ik heel erg pijnlijk en had daarna nog wat dagen last van krampen. Menstruatie was ook heviger en pijnlijker maar werd na verloop van tijd weer normaler. Met een gezonde baby in mijn armen sta ik nu weer voor hetzelfde dilemma 😅