27 Reacties
2 jaar geleden
Absoluut geen voorstander van. Kinderen kunnen niet zelf reguleren en hebben onze hulp hierbij nodig. Het is al onderzocht dat kinderen gewoon stoppen met signaleren (huilen) omdat ze weten dat er niemand komt. 5-10-15 min alleen huilen is écht lang en leert hen echt niets.
Dat is alleszins mijn mening
2 jaar geleden
Reactie op Elinexd
Absoluut geen voorstander van. Kinderen kunnen niet zelf reguleren en hebbe ...
Bedankt. Precies daarom ook mijn post. Hoor ook graag de kritische kant. Want ik twijfel ook omdat ik ook geloof in coregulatie. Maar hoor ook veel goede resultaten. Is er een verschil in echt overstuur zijn en huilen/jammeren?
2 jaar geleden
Reactie op Nonnieee
Bedankt. Precies daarom ook mijn post. Hoor ook graag de kritische kant. Wa ...
De goede resultaten zijn er omdat ze dus opgeven met signaleren. Vaak op latere leeftijd zijn er hechtingsstoornissen of meer kans op mentale problemen zoals angst en depressie. Ze krijgen de boodschap "ik sta er alleen voor", hoe eng is dat wel niet voor zo'n kleintje?
Er is wel een verschil tussen wat jammeren en huilen. Mijne huilt/krijst instant dus daar heb ik geen ervaring mee.
Zoek eens op the happy baby coach, the nurtering kind, gentlekidd op instagram
2 jaar geleden
Wij moesten onze zoon altijd in slaap lopen. Toen zijn we op een gegeven moment over gegaan op wakker weg leggen en ernaast blijven zitten en sussen. Heel soms lukte dit maar vaak raakte hij zo overstuur dat we hem toch weer uit bed haalden en hem in slaap liepen. Op een gegeven moment kwam ik op een punt dat dit ook niet meer lukte, ik was al een uur bezig en niks werkte en ik trok het even niet. Toen heb ik hem even in z'n bed gelegd, ben naar m'n eigen slaapkamer gelopen en heb daar even gewacht, en..na 5 minuten sliep hij. Toen ik van de kamer af liep huilde hij heel even hard maar daarna werd het jammeren en ging hij liggen en slapen. Sindsdien doen we elk slaapje zo en hij jammert dan altijd ong 5 minuten en valt in slaap. Sinds we dit doen gaan de nachten ook goed. Hij slaapt bijna altijd door, wordt soms wakker en jammert dan even en valt zelf weer in slaap. Als hij echt huilt dan gaan we wel naar hem toe maar komt haast niet voor. Sinds we het op deze manier doen geeft het ons zo veel meer rust en uiteindelijk huilde hij veel en veel langer als we bij hem bleven dan nu. Het zal niet voor ieder kind zo werken maar wellicht is het wel een keer te proberen.
2 jaar geleden
Wij hebben geen methode/schema aangehouden maar laten onze zoon wel jammeren. Hij heeft dat soms even nodig. Maar dat is echt anders dan huilen, zodra ik dat hoor gaat mijn man of ik hem direct troosten. Dat verschil geeft ons ouder instinct heel duidelijk aan.
Bij ons begon het volgens mij met niet direct de borst geven (dat deed ik daarvoor dus meestal wel), en daarna met ipv in slaap knuffelen eerst kort knuffelen, wakker terug leggen en erbij blijven (ik zong dan heel zachtjes bijvoorbeeld). Ik had de indruk dat er een moment was dat hij het ineens begreep, en sindsdien slaapt hij goed door van 19 tot 7 (tenzij hij ziek is). Maar wel bijna altijd met even jammeren in bed voor hij in slaap valt.
2 jaar geleden
Onze dochter huilde altijd als we weg gingen van haar kamertje. Tot ergenis toe. Er over gehad bij de GGD en die gaven de tip, laat ze eens 3 minuten huilen. Kijk dan eens wat ze doet. En ja hoor ze viel gelijk in slaap.
Snachts huilde ze vaak en gingen we er gelijk naar toe. Hier hebben we hetzelfde geprobeerd. En dit werkt erg goed.
Onze dochter brabbelt/huilt/lacht wel in der slaap. Herbeleef echt de dag. Dus we merken wel aan der als er echt iets is dat ze ons zoekt, dan gaan we er natuurlijk gelijk naar toe..
2 jaar geleden
Oh ik herken dit ook zo. Mijn zoontje valt ook altijd best wel moeilijk in slaap en ook echt maar 3x doorgeslapen ergens toen hij net 2 maanden was ofzo. We hebben nu wel een ritueel dat we doorzetten en op zich gaat dat nu wel maar wij blijven wel op zijn kamer en gaan dan maar naast zijn bedje liggen zodat hij zelf in zijn eigen bedje in slaap valt. Dit werkt nu wel aardig.
Ik vind het moeilijk met dat wachten als het midden in de nacht is. Onze buren hadden namelijk al een keer geappt of we wat aan dat huilen gingen doen. Nu durf ik hem 's nachts niet meer even toe te kijken wat hij doet want anders gaat de buurman weer zeiken. Alsof ik het zelf niet vervelend vind dat mijn lief mannetje nog niet doorslaapt? Ik haal hem dan maar uit zijn bed want dat gecontroleerd laten huilen werkt hier niet en ben er eigenlijk ook geen voorstander van. Uiteindelijk denk ik dan maar, geen enkele kind dat uiteindelijk 16 jaar is slaapt nog in zijn moeder's bed dus dat komt wel dat zelfstandig slapen
2 jaar geleden
Wij hebben een soort schema als dit gebruikt en na 3 nachten sliep hij door. Ik vond het erg lastig ook omdat ik bang was voor de gevolgen. Ook ik heb mij ingelezen en er zijn van beide kanten verschillende resultaten. Ik ben nu erg blij dat we het zo aangepakt hebben, want ons zoontje werd zo zo zo vaak wakker en ik was gesloopt. Ik merk niks van hechtingsproblemen, dat hij minder bij mij wil zijn of andere dingen wat je allemaal leest. Maar wat ik al zei, verschillende bronnen, verschillende uitkomsten. Je moet vooral doen wat goed voor jouw voelt. Ik vond het heel lastig die drie nachten, maar nu zoveel meer energie en nog steeds een zoontje die mij liefde geeft :)
2 jaar geleden
Ik ben nu net begonnen met haar in bed laten liggen en in bed troosten in plaats van oppakken. Wel praat ik, sus ik, streel ik haar door de spijlen en laat ik het niet te lang duren. Ik lig op een matras naast het ledikant, en zeg dingen zoals; och lieverd, ik snap dat het heel frustrerend is dat mama je er niet uit pakt, maar ik ben hier en ik ga niet weg als je zo verdrietig bent. Het is ook verwarrend dat je ineens moet blijven liggen. Je hoeft niet te gaan slapen als je niet wil maar het is wel tijd om in bed te liggen. Etc
2 jaar geleden
Ja lastig he! Wij hebben met 6 maanden een hele zachte versie ervan gedaan om het in slaap wiegen te doorbreken.. max 1,5 minuut laten huilen. Dat hielp heel goed. Nu wordt ze nog steeds vaak wakker in de nacht en denk ik er ook over om het weer zo aan te pakken.. maar dan max 5 min laten huilen denk ik. Want alles daarboven kan ik zelf niet aan.
Wat betreft onderzoeken en gevolgen.. ik heb geen onderzoek gevonden waarin staat dat er op latere leeftijd hechtingsproblemen ontstaan. Ik denk ook dat het heel erg verschilt in de aanpak.. vroeger toen onze ouders baby waren was het deur dicht en morgen ochtend zien we je weer, op extreem jonge leeftijd.. ja dat is denk ik wel schadelijk.
2 jaar geleden
Oudste. Had dit helemaal door. Ging super goed. Sliep super snel door.
De jongste nu..... die kan echt 4 uur blijven huilen. We horen het aan haar huilen of we het kunnen proberen. Afgelopen week goed gelukt. Vannacht niet. Dan slaapt ze tussen ons in. Ze zeggen dat dit vanaf 6 maanden mag. Zou echt niet eerder doen.
2 jaar geleden
Sinds 2 weekjes slaapt onze kleine man de hele nacht door. Daarvoor kwam hij 2 tot 5 keer per nacht, wilde dan ook vaak een voeding.
Sinds wij 2 weken geleden niet direct naar hem toe zijn gegaan merkte wij dat hij na 2 min huilen weer zelf in slaap viel. Her heeft 3 nachten geduurd dat hij af en toe wakker werd, maar sindsdien slaapt hij de hele nacht door.
Wij hebben hem dus niet lang laten huilen.
Dit alles hebben wij een keer eerder geprobeerd in december maar toen bleef hij na 3 minuten nog huilen. Hij was er toen blijkbaar nog niet aan toe.
2 jaar geleden
Ik was/ben hier ook geen voorstander van, maar toch gedaan bij beide kids omdat ze zo vreselijk slecht sliepen. We gingen er compleet aan onderdoor en ja we hadden alle andere tips geprobeerd.
Bij de eerste ging ik met een koptelefoon op timen, bij onze tweede deed mijn vriend en terwijl ik op de logeerkamer sliep. Beide sliepen daarna altijd door en dat maakt ons gezin een stuk gelukkiger.
Dus blijf dicht bij je eigen gevoel, maak een plan wat goed voelt voor jullie en hou je daar aan zodat je kindje merkt dat dat het nieuwe ritueel is. En dat gaat met traantjes want het is ineens anders en dat is oké. Succes 🍀
2 jaar geleden
Wij wel gedaan. We waren kapot. Konden niet meer. En het was gewenning bij onze zoon. Na iedere slaapregressie pas ik het weer toe om weer leren alleen te slapen op zn eigen kamer (tijdens regressie slaap ik samen met hem op de grond). Ik had wel mijn max op 5 minuten, en pas weggaan of wegleggen bij een rustige ademhaling na het huilen.
In het begin denk waar ben ik in hemelsnaam mee bezig, maar net als het begint te wennen na 2-3 dagen slaapt hij als een roos haha
2 jaar geleden
Ik weet niet hoe slecht je ki die slaapt, maar mijn dochter wordt al 2/3 maanden elke nacht ongv 3 keer huilend wakker. Nu op een punt gekomen dat we haar even laten schreeuwen: daarna gaat ze gewoon weer liggen er verder slapen?! Had ik veel eerder moeten doen. Als ze blijft huilen na 5 min ga ik een fles maken. Miss eens proberen?
2 jaar geleden
Eerlijk gezegt laten wij ons kind wel gewoon huilen. Tuurlijk bij overstuurheid troosten maar snachts laten we hem echt gewoon even zijm gang gaan en hij gaat altijd wel weer liggen en slapen. Meestal slaapt die door soms even wakker snachts 10 min soms half uur maar slaapt daarna altijd door.. als wr wel heel gaan halen wr hem sowieso niet eruit ook nooit gedaan puur om hem niet het gevoel te geven van ik huil dus ik wordt gepakt en voor onszelf om dit altijd zo te blijven doen. Jammeren negeren we trouwens sowieso en vragen of die wilt stoppen ermee. Ik denk dat je dit ook moet kunnen haha. Heb veel vriendinnen die dat echt niet trekken en bij elk huiltje graag het kind wil pakken en ook dat is prima! Wij zijn gewoon wat harder en hebben zelf wel het idee dat hij hierdoor makkelijker zelf kan spelen en slapen etc. Maar wie weet is het ook gewoon een makkelijk kind haha. Dus lastig volg vooral je eigen gevoel je doet het goed zoals je het zelf doet.
2 jaar geleden
Ik heb zo vaak op het punt gestaan hier iets mee te doen, maar voor mij persoonlijk voelde het nooit echt goed. Als ik me niet fijn voel wil ik zelfs als volwassenen vrouw een knuffel en als ik snachts wakker wordt uit een nare droom kruip ik tegen mijn man aan. Onze kleintjes maken zo ontzettend veel mee en hun wereld(beeld) verandert ook steeds, het is niet gek dat ze ons nodig hebben en ze kunnen dat alleen uiten door te huilen. Ik vind het ergens een fijne gedachte juist dat ons zoontje dan weet/verwacht dat wij eraan komen. Het was ook altijd zo dat zodra we binnenkwam en hij legde zijn hoofdje op mij dan was hij meteen rustig. Ons zoontje heeft bijna 11 maanden geen enkele nacht doorgeslapen en ik heb ook zo vaak getwijfeld of het niet kwam doordat we altijd gingen troosten. En toen opeens, sinds 6 weken slaapt hij hele nachten door. Zonder dat we iets anders hebben gedaan. Ik geloof dat ze het gaat doen wanneer ze er klaar voor zijn en helaas verschilt dat heel sterk per kind wanneer dat zo is, maar ik snap helemaal dat het echt slopend is en dat je je afvraagt of je het wel of niet goed doet.
Ik denk wel dat er een verschil zit tussen een beetje jammeren/brabbelen en huilen. Wij merkten soms dat ons zoontje bij het jammeren juist meer overstuur werd als we eraan kwamen omdat hij zo halfslapend bezig was en dan echt wakker werd. Dus we wachten bij jammeren wel eventjes om te kijken welke kant het opgaat. Maar zodra het huilen wordt, gaan we wel altijd.
2 jaar geleden
Verschillende meningen hier maar kindjes moeten en kunnen veel leren. En zo ook dat ze snachts niet zomaar moeten huilen om aandacht, voeding of ik weet niet wat. Natuurlijk zijn er ook terechte huiltjes zoals ziek zijn en zich echt niet goed voelen, slechte droom,.. en daar vind ik dat zeker op gereageerd moet worden maar dat is hopelijk niet elke nacht.
Bij mijn oudste dochter ben ik gestopt met nachtvoeding met 9,5 maand. Dat was eerste 25 min huilen. We gingen er wel elke 5 min heel om te troosten. En elke keer werd het minder. De 2e nacht huilde ze al bijna niet meer. Zij sliep dus heel snel weer netjes door.
Mijn zoontje nu is een ander verhaal. We hebben vorige week de 4 poging ondernomen om door te slapen zonder nachtvoeding. (Over 5 maanden)
Hij kan ook echt lang huilen. 2 uur. Hij heeft al zoveel nachten 2 uur wakker geweest en vaak hadden we geen idee waarom. Maar nu vorige week 2 nachten 2 uur wakker. De eerste nacht 2 uur huilen met niets te troosten want hij wilde zijn melkje wat ik hem niet meer wilde geven.
De 2e nacht was hij al een stuk rustiger
De 3e nacht hen ik hem een paar jammertjes horen geven maar zeer beperkt.
En nu slaapt hij weer door.
Wat hier wordt gezegd over dat ze je nodig hebben kan zeker waar zijn. Daarom is het zeker wel belangrijk om naar je kindje toe te gaan als hij huilt. Maar hij had mij enkel nodig voor melk maar dat is ondertussen duidelijk gewenning geworden en ik trok het niet meer.
Ik ga vrij snel naar hem toe als hij huilt. Daarna ging ik nog eens terug na 5 min, daarna 10min en ja in mijn zoontje zijn geval wachte ik daarna 30 min want hij is echt een volhouder.
2 jaar geleden
Gewoon doen! Eerste twee nachten kunnen zwaar zijn, maar daarna heb heb je er veel baat bij. Wij zijn hier vorige week mee begonnen en hebben nu een kind die doorslaapt. Natuurlijk wordt hij wel 1/2 keer wakker, maar slaapt zelf weer verder. Het lijkt erop alsof ik mijn leven terug heb gekregen. Daarvoor was het aan borst, tig keer wiegen. Ik had slaaptekort, rugpijn en geprikkelde ouders.