12 Reacties

3 jaar geleden

Alleen kaaskroketten mag je. De garnalen helaas niet. Als je de zwangerhap app download kan je alles makkelijk vinden!

3 jaar geleden

Garnaalkroketten is geen probleem hoor. Ik heb dit nagevraagd bij de gynaecoloog. De garnalen hierin zijn voldoende verhit.

3 jaar geleden

Reactie op JoyceD1993

Garnaalkroketten is geen probleem hoor. Ik heb dit nagevraagd bij de gynaec ...
Het gaat niet om verhitting maar om de hoeveelheid kwik die hier in kan zitten. Die verdwijnt niet bij verhitting.

3 jaar geleden

Het advies over garnalen is vorig jaar pas aangepast, niet ivm kwik, maar ivm PFAS. Sinds vorig jaar hebben ze nieuwe richtlijnen voor de hoeveelheid PFAS die ergens in mag zitten om veilig te zijn voor zwangeren. Hoe ik er mee om ga is dat 1x een dumpling of kroketje met garnalen niet zo erg is, als ik het maar niet iedere week doe. Het gaat er vooral om dat je niet te veel van die stoffen binnen krijgt

3 jaar geleden

Reactie op xDaya

Het advies over garnalen is vorig jaar pas aangepast, niet ivm kwik, maar i ...
Het gaat ook om kwik. Zowel kwik als PFAS.

3 jaar geleden

Ik heb zo een trek in een garnalenkroket, tijdens mijn 1e zwangerschap mocht het nog 馃檲

3 jaar geleden

Ik heb deze zwangerschap ook gewoon gefrituurde garnalen gegeten. Ik wist oprecht niet dat dat niet "mocht" de eerste keer want bij mijn zoontje (nu 22 mnd) mocht je gewoon nog onbeperkt garnalen eten. Mijn gevoel zegt nu dus, gewoon met mate is er dan vast niet veel aan de hand

3 jaar geleden

Hier hetzelfde, wist het ook niet. Bij m'n vorige zwangerschap wel garnalen gegeten. Heb soms ook wel m'n twijfels bij het Voedingscentrum, zo mag je nog wel mosselen, maar ze zeggen dat daar juist veel PFAS in zit, komen uit de Schelde waar die vieze fabriek jaren lang al dat spul heeft geloosd. En zo mag je geen zacht gekookt ei, terwijl de kans op samonella mega mega klein is, in Engeland mag dit bijvoorbeeld wel gewoon. Tot slot vraag ik me af waarom veel vis niet mag maar vlees met veel hormonen wel ok茅 is... Gevarieerd blijven eten en af en toe ook zelf je onderzoek doen, zou ik zeggen. Het lijkt soms of je niks meer kan eten helaas:(

3 jaar geleden

Reactie op MNR

Hier hetzelfde, wist het ook niet. Bij m'n vorige zwangerschap wel garnalen ...
Nou idd! Zolang we niet massaal rauw vlees en rauwmelkse kaas gaan eten zal het vast wel loslopen. Ik heb de app gedownload maar merk dat ik nu al bij veel dingen met mn ogen rol 馃檲

3 jaar geleden

Het advies veranderd continu, als je twijfelt kijk dan even op de app die hieronder al geadviseerd wordt. Verder gaat het vaak over grote hoeveelheden. Eet je per ongeluk een keer iets waarvan het advies niet of liever niet is, is 茅cht geen probleem.

3 jaar geleden

PFAS mocht eerst wel en nu niet meer omdat de hoeveelheid PFAS in de Nederlandse wateren en omstreken enorm zijn toegenomen de laatste jaren! Vroeger had je dat probleem nog niet. Dat het eerst wel mocht, betekend nog niet dat je PFAS niet heel serieus moet nemen in mijn ogen.