37 Reacties

2 jaar geleden
Ik heb zelf hapjes gemaakt. Alles de eerste keren 3 dagen hetzelfde gegeven, naar behoefte. Dus bijvoorbeeld 3 dagen wortel, 3 dagen erwt, 3 dagen zoete aardappel. Gewoon zelf maken, heel makkelijk! Koken of stomen en dan blenderen en in ijsblokjes vormpjes. Als ze ingevroren zijn in zakjes in de vriezer bewaren. Succes!

2 jaar geleden
Geen schema. Doel is in ieder geval iedere dag een oefenhapje aan te bieden, maar het liefst 2 op een dag. Als we de twee keer redden, doen we 1x fruit en 1x groente. De groente meestal rondom ons avondeten.
Een paar lepels per keer. Meestal zo'n 4 á 5 lepels.
Soms maken we het zelf, soms een potje.
Heb zelf op www.voedingscentrum.nl/oefenhapjes de filmpjes bekeken. Dat hielp met het starten.

2 jaar geleden
Ik heb van die ijsblokbakjes van de Zeeman met een deksel. Ik maak het zelf, eerst de groenten even koken en daarna alles in de blender(na elke soort even goed omspoelen) daarna verdelen in de bakjes. En als het goed bevroren is verdelen over zakjes(even erop zetten wat het is😊)Ook de eerste drie dagen hetzelfde geven.
Ons schema (ongeveer)
10 uur en 14 uur tussen de voeding door fruithapje
En dan meestal net voordat wij gaan eten het groente hapje, even warm maken in de flessenwarmer(of als je een magnetron hebt!)
Hoop dat je iets aan de tips hebt wat hier gegeven wordt!🥰

2 jaar geleden
Vanaf 3 maanden gestart met 4 theelepels per dag fruit en dan 3 dagen hetzelfde. Daarna deden we vaak even 1 dagje niks en dan opnieuw. Nu geven we bijna half potje fruit per dag (18 weken) en groente nog oefen hapjes want kokhalst die van haha. Zal vanzelf wel meer worden. Wel altijd 3 dagen hetzelfde!

2 jaar geleden
O en je andere vraag. Ik koop potjes want gemak dient de mens. Hahaha deksel eraf en eten maar. Ook omdat het nu nog zo weinig is. Straks eet die gewoon mee dus voor nu prima zo. Schema is altijd anders maar ongeveer zo;
7 uur fles 150 ml
9 uur fruit half potje
10 uur fles 150 ml
1 uur fles 150 ml
3 uur groente (lepeltjes)
4 uur fles 150 ml
6/7 fles en op bed 180 ml

2 jaar geleden
Ik hanteer dit schema van mama Roos, geeft me lekker hou vast haha. Heb voor 40 euro bij de Lidl een stoom+pureer apparaat gekocht van Lupilu dus de hapjes maak ik zelf maar kost echt praktisch geen moeite (alleen schillen en in stukken snijden)

2 jaar geleden
Gewoon een beetje waneer het uitkomt en wat er voorhanden is. We hebben potjes van Olvarit (4 mnd) in ijsblokjes in de vriezer (wortel, pastinaak, pompoen). Soms krijgt hij 2 blokjes. Dan een plakje banaan geprakt. Of wat aardappel geprakt met wat water van het avondeten. Je kan eigenlijk vanalles proberen. Op de site van het Voedingscentrum kan je ook zien wat (nog) niet mag. Maar het meeste kan je geprakt/glad wel aanbieden in kleine hapjes.

2 jaar geleden
Wij maken zelf de hapjes. Dit doen we in een ijsblokjeshouder en als het goed bevroren is, gaat het in een zakje met de naam erop. We zijn begonnen met 3 a 4 hapjes. En nu eet ze zo 2 ijsblokjes op (30 gram fruit en 40 gram groente). Alleen de pompoen hebben we tot heden uit een potje gehad.
Wij zijn zelf voorstander om zo veel mogelijk zelf te maken.
Dochter is nu 19 weken.
Ons schema;
7 uur fles
10 uur fruit
11 uur fles + na bed
15 uur fles
17 uur groente
18 uur fles
19 uur naar bed
21.30 uur wakker maken + fles.
En slaapt dan tot sochtends.

2 jaar geleden
Maar hoe begin ik er juist mee? Is dat 1 groente om de 3 dagen of? Zoals bv 3 dagen lang wortel daarna 3 dagen lang aardappel enz? Ik lees overal iets anders

2 jaar geleden
Vanaf 3 maanden gestart met 4 theelepels per dag fruit en dan 3 dagen hetze ...
Is dat telkens 1 soort fruit of groente of een mix daarvan?

2 jaar geleden
Reactie op farahizzle
Maar hoe begin ik er juist mee? Is dat 1 groente om de 3 dagen of? Zoals bv ...
Wij hebben 3 dagen wortel en dan 3 dagen broccoli en ga zo maar door gedaan

2 jaar geleden
Reactie op farahizzle
Deze hebben wij meegekregen van het CB. Kan je een beetje zien wat de 'makkelijke' Groenten zijn🫣 en dan 3 dagen na elkaar wortel en dan 3 dagen achter elkaar bloemkool enz.. hoop dat je er wat aan hebt😊🫣

2 jaar geleden
Ik gebruik nu een babycook en maak telkens grote porties om eventjes weg te kunnen, diepvriezen in ijsblokjesvorm zodat ik de portie kan vergroten wanneer nodig. Telkens 1/3 aardappel en 2/3 groenten. Dan geef ik telkens ongeveer 3 dagen dezelfde smaak om te wennen. Eet nu ongeveer 60g, dus na even te laten ´bekomen´ geef ik erna nog een flesje van 120ml.

2 jaar geleden
Ik ben begonnen met groentenhapjes, zelf gemaakt. Ik heb een middag in de keuken gestaan en heb alles ingevroren in ijsblokjes houders. Ik geef nu elke dag een blokje.

2 jaar geleden
Reactie op farahizzle
Verschild. Begon wel met 1 smaak dus alleen Banaan, alleen wortel, alleen peer etc. Nu ook wel mix dingen!

2 jaar geleden
Reactie op farahizzle
Maar hoe begin ik er juist mee? Is dat 1 groente om de 3 dagen of? Zoals bv ...
Ja! Want dan wennen ze echt even tijdje aan 1 smaak. Ipv iedere keer gelijk ietss anders

2 jaar geleden
Reactie op Valerie12592
Ik hanteer dit schema van mama Roos, geeft me lekker hou vast haha. Heb voo ...

Zou je deze kunnen inzoomen ik kan het niet heel goed lezen en zou heel graag dit schema willen volgen!