33 Reacties

3 jaar geleden

Lees mee! Blijf dit ook de grote uitdaging vinden. Mij eerder werd geadviseerd om toch ritme beetje om te gooien. Voeding halverwege wakkertijd bijvoorbeeld. Want slaap gaat over voeding!

3 jaar geleden

Ik volg even, mijn zoontje is ook bijna 2 maanden en sinds een paar dagen alleen hazenslaapjes

3 jaar geleden

Een slaapcyclus duurt 45 minuten. Dus precies als ze in het einde is wordt ze wakker. Overdag moeten babys nog leren om deze aan elkaar te knopen.

3 jaar geleden

Reactie op Maartjex93

Een slaapcyclus duurt 45 minuten. Dus precies als ze in het einde is wordt ...
Is er iets wat je kunt doen om de cyclus te koppelen of is dit iets wat vanzelf wel komt met de tijd? En ik vraag me af wat ik met de tijd moet doen na het korte hazenslaapje, aangezien ze vaak onrustig is en nog wel moe lijkt (en in slaap helpen lukt meestal ook niet). Maar nog geen tijd voor een voeding is…

3 jaar geleden

Reactie op Rvdk

Lees mee! Blijf dit ook de grote uitdaging vinden. Mij eerder werd geadvise ...
Hoe bedoel je een voeding halverwege wakkertijd? Bedoel je dan als ze na een hazenslaapje wakker is toch een voeding te geven eerder dan dat de “bedoeling” was?

3 jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Is er iets wat je kunt doen om de cyclus te koppelen of is dit iets wat van ...
Oefenen met inslapen. Het eerste slaapjes is het makkelijkste. Eerste op die oefenen. Dan gaan de rest volgen. Ik doe nu het 1900-2300 in eigen bed en de 0830-1000 in eigen bedje. De rest is moeilijker. En ze is dan sneller wakker. Moe. Verkeerde signalen etc. Die doet ze in de wagen of draagdoek. Zodat ze wel leert dat als ze moe is dat ze dan moet slapen.

3 jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Hoe bedoel je een voeding halverwege wakkertijd? Bedoel je dan als ze na ee ...
Ja toch iets eerder, met wel minimaal 2uur ertussen. Of slaapje verlengen door nog even in een slaapzak of kinderwagen en daarna voeden!

3 jaar geleden

Reactie op Maartjex93

Oefenen met inslapen. Het eerste slaapjes is het makkelijkste. Eerste op ...
Nu is ze trouwens ook moe en valt ze in slaap op mij. Een contactslaapje vind ik altijd wel oke. Is goed voor huidophuid contact. Ze zijn nog zo jong.

3 jaar geleden

Zelf koppel ik de slaapjes en voeding los van elkaar. Ik leg die te slapen als die moe is en geef voeding bij honger. Maar dat is soms aan het begin, soms halverwege en soms op het einde van zijn wakkertijd. Geen idee hoe je dat anders moet doen 🫣 Tem 4 maanden zijn deze slaapjes normaal. Hij kan al redelijk zelfstandig in slaap vallen maar koppelt nog geen slaapjes aan elkaar overdag... Hopelijk iemand die beter idee heeft 😅

3 jaar geleden

ik heb wel een beetje een ritme , maar ik leg mijn zoontje pas in bed als hij echt bijna in me armen in slaap valt.. als hij graag wakker wil blijven mag dat ook ,en als hij echt half slaapt gaat ie lekker naar bed ze pakken echt wel de slaap die ze nodig hebben en als ik merk dat hij wat huilerig word en nogsteeds niet in slaap valt ga ik op een donkere kamer zitten en als hij dan bijna in slaap valt hup vlug naar bed. zo werkt het bij mij het beste , hij heeft overdag niet echt de uren slaap die hij zou moeten hebben ( soms tussen voedingen helemaal geen slaapje ) maar dit haalt hij snachts zeker in.

3 jaar geleden

Mijn zoontje doet dit ook. Ik laat dat gewoon gebeuren. Alleen tussen de middag, dus ergens vanaf 12, 13 uur, doe ik wel mijn best om hem langer te laten slapen, tot uiterlijk 17u. Ik doe dat dan door hem de speen zsm terug te geven, neusje te aaien, of hem tussendoor borstvoeding geven en dan toestaan dat hij ervan in slaap valt. Als hij de hele dag korte slaapjes doet wordt hij namelijk huilerig in de avond (oververmoeid). Maar als hij in de middag een langer dutje doet (langer dan 1.5 uur, dus 2 uur of soms 2.5 of zelfs 3), dan is hij in de avond weer happy. Ik heb twee boeken over slaap gelezen laatst, en combineer de inzichten daaruit een beetje. Belangrijkste voor ons zijn de wakkertijden. Maakt niet uit hoe lang mijn zoontje heeft geslapen, hij is altijd maximaal 90 minuten wakker. Als we hem langer wakker houden gaat hij huilen. Succes!!!

3 jaar geleden

Mijn dochter is 10 weken en pas een kleine week doet ze langere dutjes van 30-60 minuten in de kinderwagen of babynest (eigen bed accepteert ze alleen nog snachts) daarvoor waren het ook alleen hazenslaapjes van max 15 min. In mijn ervaring gaat het dus op een geven moment vanzelf beter!

3 jaar geleden

Onze zoon wordt in de ochtend rond 6.30-7.00 wakker, hij gaat dan rond 8.00-8.30weer naar bed, dit gaat zonder problemen. Hij slaapt dan nog zo'n 45 minuten tot een uur. Dan gaat hij rond 10.30-11.00 weer naar bed en dan is het de bedoeling dat hij wel even een paar uurtjes pakt tot 14.00-15.00. Dit gaat niet vanzelf, we moeten hem echt helpen met het aan elkaar plakken van zijn slaapcyclus, de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Speentje en buikje wrijven helpt vaak wel. Als het niet lukt is hij mopperiger dan wanneer hij goed slaapt, logisch ook natuurlijk. Hij slaapt dan ook makkelijker tijdens volgende slaapjes. Einde middag wil hij vaak niet in bed. Dan gebruiken we vaak de draagzak of gaan we aan de wandel.

3 jaar geleden

Ik let niet perse op volgorde van handelingen, vind ik niet te doen omdat hij niet een vast ritme heeft en de ene keer langer slaapt dan de andere keer. Oh en onze zoon is vandaag precies 2 maanden. Hij slaapt in de avond gewoon van 19.30 in zijn eigen bed en komt dan rond 2.00 a 3.00 voor een voeding

3 jaar geleden

Ja dit is nu de periode dat ze nog niet meerdere slaapjes aan elkaar koppelen. Hier hebben de meeste kindjes hulp bij nodig want ze worden dan nog moe wakker en zo rommelt dat hele sag door tot ze echt onrustig zijn einde vd dag. Zou zeker niet elke keer weer voeding aanbieden want dan wordt dat een slaapassociatie. Tips die ik heb gelezen zijn dam helpen weer in slaap te vallen. Vanuit de wieg dan door in de kinderwagen of draagzak etc. Klinkt makkelijk.. in praktijk doorbikkelen en wanhoop;)

3 jaar geleden

Hebben jullie ook het idee dat door de korte slaapjes ze ook eerder weer moe zijn? Hier in de ochtend nog wel een langer slaapje. Maar vanaf de middag steeds maar een halfuur.. Heb het idee dat ze dan einde van de dag dus oververmoeid is en dus huilerig.. Ook vind ik het “ritme” nog steeds echt lastig. Na zo’n kort slaapje, en dan rekening houden met de wakkertijd (hier vaak niet veel langer dan een uur), en dan qua voeding… geef dan toch eerder weer voeding omdat ze anders weer te lang wakker is..

3 jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Hebben jullie ook het idee dat door de korte slaapjes ze ook eerder weer mo ...
Hier precies het zelfde. Vandaag ook wilde ze gewoon echt niet slapen ze ligt dan wel een uur te slapen in de box maar in bed gaat het absoluut niet dan is ze zo weer wakker

3 jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Hebben jullie ook het idee dat door de korte slaapjes ze ook eerder weer mo ...
Hoer hetzelfde. Bij kortere slaapjes is ze snel geirriteerd en moe! Ritme zit hier ook nog niet in, langere slaapjes doet ze in de kinderwagen maar nog steeds niet in haar eigen bed

3 jaar geleden

Hier ook steeds hazeslaapjes. Wel goede nachten. Heb nu toevallig een klein White noise apparaatje aanstaan met baarmoedergeluiden en hij slaapt al ruim 2 uur 😳

3 jaar geleden

Reactie op Mie22

Hier ook steeds hazeslaapjes. Wel goede nachten. Heb nu toevallig een klein ...
Mooi toch. Dat werkt hier helaas niet. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ze overdag kort en niet zoveel slaapt. Zolang ze na een half uurtje slapen weer gezellig is, vind ik het prima.