10 Reacties

3 jaar geleden

Mocht je werkloos raken, krijg je vanuit het UWV je zwangerschaps/bevallings uitkering zodat jij die 16 weken verlof uitbetaald krijgt. Daarna heb je natuurlijk recht op je ww. Verder krijg je een alleenstaande ouder toeslag maandelijks op je kgb (toen ik alleenstaand was van mijn 1e was die met kgb en alleenstaande oudertoeslag €375 per maand). Mocht je nog geen werk hebben na je verlof en ww kun je de bijstand eventueel in totdat je een andere baan hebt. Verder krijg je gewoon je zorgtoeslag en huurtoeslag natuurlijk. Qua woning kan ik je niet helpen, ik werd na de bevalling van mijn 1e alleenstaand en woonde tot April bij mijn ouders (mijn zoontje was toen dus 1,5 jaar oud). Woon nu samen met mijn nieuwe partner en zoontje maar hebben dus ook een 2 kamer appartement en overbruggen hier tot we wat anders geschikts hebben gevonden maar met de huidige woningmarkt is dit lastig. Misschien je gemeente bellen voor hulp en/of tips?

3 jaar geleden

Qua financiën krijg je indd zoiezo hulp van het uwv of gemeente en qua woning ik zit in een soort gelijke situatie wij wonen in een twee kamer appartement en krijgen geen hulp met woonruimte ik ben net als jou 16 weken zwanger en heb een bonuszoontje van 12 jaar die veel bij ons is veel succes klinkt cliché maar het komt echt allemaal goed al begrijp ik je paniek

3 jaar geleden

Qua financiën kun je het UWV bellen en je situatie uitleggen die kunnen je uitleggen waar je recht op hebt. Mijn contract loopt af op 1 februari en ben 17 maart uitgerekend. Je hebt gewoon recht op je zwangerschapsverlof (100% van je inkomen)! Het UWV neemt dit over. En daarna een WW uitkering (70% van je inkomen).

3 jaar geleden

Voor een woning kan je eens kijken naar ad hoc ze hebben anti-kraak en langere tijd huur voor een lage prijs. Even bellen en de situatie uitleggen, kunnen ze vaak wel snel wat betekenen.

3 jaar geleden

No stress, het komt echt wel goed, al voelt het nu misschien van niet. In het ergste geval woon je er toch nog een poosje met je baby. Niet ideaal, maar er zijn mensen die het slechter hebben. Bovendien slapen de meeste mensen samen met hun baby op de kamer de eerste maanden tot jaren. Als ik vind dat ik te klein woon kijk ik op Youtube en Instagram naar gezinnen die in Tiny Houses wonen of in een busje waarmee E rondreizen. Dan krijg ik er meteen positieve vibes bij. En ondertussen blijf ik wachten op het moment dat wij kunnen verhuizen naar wat groters. Als je na je zwangerschap zonder werk zit zou ik nu iig niet opeens duurder gaan wonen. You can do this 🧡

3 jaar geleden

Reactie op jolanda0708

Voor een woning kan je eens kijken naar ad hoc ze hebben anti-kraak en lang ...
Anti-kraak mag helaas nooit met kinderen

3 jaar geleden

Je mag altijd hulp vragen aan de sociale dienst van het ziekenhuis waar je op controle gaat. Ik werk in Antwerpen op sociale dienst en daar ondersteunen wij zwangeren en kunnen we gericht doorverwijzen

3 jaar geleden

Komt goed meid! Kwa woning kan je bij je gemeente urgentie aanvragen. En proberen zolang het kan in je studio te blijven, een vrouw met en baby mogen ze niet zomaar op staat zetten vanwege ‘het kind’ dus ik zou even achter de huurders bescherming aan gaan. Kwa geld, is er een kans dat je contract nog verlengt word na maart want als het om het financiële gaat als een baas je ‘verlof’ niet zou kunnen betalen dan neemt het uwv het over zij betalen je ‘salaris’ als je met verlof bent dus daar voelt je baas niets van. Dit zelfde geld bv ook voor mensen die ZZP’er zijn. Dus misschien wet je baas dit niet, je kan er altijd nog een gesprekje aan wagen…

3 jaar geleden

Lieve Uta, Wat vervelend dat je je momenteel zo voelt. Weet dat er in je omgeving altijd mensen zijn die je willen helpen, bv je huisarts en je verloskundige. In NL kan je voor meer informatie over regelingen etc informatie en hulp krijgen van maatschappelijk werk (=sociaal werk), hier hoef je niet voor te betalen. Dit is alleen in elke gemeente wel anders geregeld. Je zou kunnen zoeken op de website van de gemeente waar je woont, of bv je probleem aan kunnen kaarten bij de verloskundige of bij je huisarts (die weten vaak ook waar je moet zijn om met maatschappelijk werk in contact te komen). Heel veel sterkte, en je komt er wel; de eerste stap heb je al genomen door hier om tips te vragen.

3 jaar geleden

Lieve Uta, praat er ook over met je verloskundige, er is hier maatschappelijke hulp voor. Qua baan zou ik me even niet zo'n zorgen maken, zoals anderen zeggen, uwv betaalt jou zwangerschapsverlof door, en daarna ziektewet en/of ww. Kindgebonden budget, zorgtoeslag en huurtoeslag scheelt inderdaad een hoop, en ook qua woning kan je evt bij je gemeente terecht. Meest belangrijk is dat je nu hulp krijgt om een plan te maken, zodat het voor jouzelf behapbaar is en dat je het weer ziet zitten. Ik denk dat je hiervoor het beste je verloskundige en/of huisarts kunt bellen. Een zwangere vrouw is sws ook psychisch kwetsbaar, helemaal als je er alleen voor staat, meestal wordt dit tegenwoordig wel begrepen en opgepikt en kan je echt wel hulp krijgen hiervoor. Heel veel sterkte