12 Reacties

11 maanden geleden

Lees mee heb het zelfde hoor en al een kindje van 3.. 🥲

11 maanden geleden

Het kan helpend zijn om een G-schema in te vullen, dat geeft je inzicht in het verband tussen wat je denkt, voelt en doet. Op die manier kom je er ook achter welke gedachten onbewust gevoelens oproepen. Dat zijn niet-helpende gedachten. Daarna om die niet-helpende gedachten om te zetten naar helpende gedachten. Dit komt vanuit de cognitieve gedragstherapie. Op wijzijnmind.nl kun je een flyer vinden met 2 oefeningen die je kan doen (G-schema invullen en gedachten onderzoeken/uitdagen en vervangen door meer helpende gedachten.

11 maanden geleden

Wat goed dat je dit deelt! Kan het ook dat het erger wordt door hormonen door je zwangerschap? Ik heb er geen ervaring mee, maar hoop dat je iets vindt dat je gaat helpen!

11 maanden geleden

Ik zou je een gesprek met de praktijkondersteuner aanraden :)

11 maanden geleden

Ik heb precies hetzelfde, ik zit daarvoor in therapie omdat ik op deze manier niet meer ontspannen kon leven en ik geen angst op z’n zoontje wilde overdragen. Het is nog niet weg maar het helpt wel enorm. :) Was altijd al wel angstig aangelegd maar sinds ik moeder ben is het veel erger geworden.

11 maanden geleden

Lastig he. Zulke gedachten heten intrusies. Iedereen heeft er last van. Dat je bijvoorbeeld ineens denkt: wat nou als ik m'n kind hier gewoon laat vallen. Of wat als dit... of dat.... gebeurt... het komt en gaat. Vaak is de lading die je eraan legt angst versterkend. Soms helpt het ook om "je verstand" een naam te geven. De mijne heet mieppie. Omdat mijn verstand af en toe miept over alles wat er wel niet kan gebeuren. En zodra ik dan dan weer wat meer angstig ben dan denk ik: oké mieppie is weer veel aan het woord en stel ik haar in mijn hoofd gerust zeg maar. Door je verstand een naam te geven creëer je wat meer afstand van het denken en overspoelt het je niet helemaal. Succes.

11 maanden geleden