16 Reacties
3 jaar geleden
Ik kan natuurlijk alleen spreken uit mijn eigen ervaring. Maar ik voelde wel het verschil. Ik heb bijna een hele dag menstruatie krampen gehad 'rommelen'. Maar laat in de avond begonnen de weeën. Het begon licht. Een wee komt opzetten, dan kwam de piek, en je voelt het weer weg ebben.
En dat werd steeds regelmatiger , maar dan ook steeds sterker/pijnlijker.
Ik vond het fijnste om tijdens de heftigere weeën mij helemaal te focussen op mijn ademhaling. Heel bewust, gecontroleerd en stevig in en uit ademen.
Vertrouw op je lijf!
3 jaar geleden
Wat fijn dat meer mensen zich dit afvragen! Soms denk ik: is dit het nou?? Vorige bevalling ingeleid dus geen idee hoe het spontaan begint… vandaag wel veel naar de wc moeten voor ontlasting en een kind wat een abbonement heeft op mijn spieren in mijn liezen. Kan nauwelijks staan of lopen. Heel de dag al krampen, hoop toch echt dat het doorzet
3 jaar geleden
Ik ben 5 dagen geleden bevallen en mijn ervaring is dat je het verschil wel merkt tussen krampen en weeën.
Weeën komen langzaam op en bereiken dan een piek en zakken dan weer af. Lijkt een beetje op een golf in de zee las ik op internet. Op een gegeven moment begin je te merken dat ze sneller achter elkaar komen.
3 jaar geleden
Ik ervaar de menstruatie krampen ook met een omhoog trekkend gevoel dan de piek en weer afzakken. 🤔. Dit is er dagelijks in periodes
3 jaar geleden
Ik heb voorafgaand aan mijn vorige bevalling 3 dagen lang voorweeën gehad die niet tot ontsluiting leidden. Die kwamen snachts elke 6 minuten, duurden ongeveer 1 minuut, kwamen ook met zo'n golfbeweging van intensiteit, en uiteindelijk had ik de overgang naar de echte weeën niet echt door. Een valse start noemden ze dat, maar het leek behoorlijk echt.
Ik gok wel dat dat een beetje een worst-case scenario is wat betreft voorweeën, dus ik denk dat de meesten het verschil beter voelen tussen harde buiken/voorweeën en weeën 😬😅
Ik hoop dat ik ze dit keer niet op dezelfde manier krijg, was erg verwarrend 🤞🤞
3 jaar geleden
Ik geloof dat de verloskundigen uiteindelijk vonden dat het pas een echte weeën was als je er even niet meer comfortabel doorheen kon praten. Misschien dat die omschrijving iemand helpt..
Klopte alleen bij mij ook al niet helemaal. Volgens mij worden die weeën door verschillende personen ook heel verschillend ervaren.
3 jaar geleden
Ik weet dat ik die vraag ook had bij m'n eerste bevalling en dat ik op een gegeven moment op HET moment zoiets had van.. oooh nee, DIT zijn weeën. En toen zeiden de verpleegkundigen en verloskundigen ook dat het nog geen serieuze weeën waren, omdat ik nog te 'bij' was. Dat begreep ik later 🙈
3 jaar geleden
Heb tot nu toe alleen maar valse alarmen gehad met heftige voorweeën die niet door wouden zetten. Deze weeën kwamen zelfs al om de 3/4 minuten. VK is 2x langs geweest en heeft getoucheerd. Ik had beide keren nog geen ontsluiting maar ze kon wel voelen dat mijn baarmoedermond zo goed als plat was. Dat was ook al een heel goed teken zei ze.
Nou nog afwachten wanneer het echte werk begint. Ben ook wel enorm benieuwd of er verschil in die weeën zitten voor mij en hoe dan.
3 jaar geleden
Mijn bevalling van de eerste (paar weken geleden) begon met menstruatie achtige krampen. Op maandag gedurende dag had ik af en toe wat kramp, zeker niks regelmatigs of zo’n pijn dat ik niks meer kon doen. Echt zeurende menstruatiepijn, al hield het wel de hele dag aan.
Savonds leek het soms iets meer maar ik dacht zal wel niets zijn. Snachts moest ik een keer plassen en de krampen waren er nog steeds en nu dacht ik verschil te voelen. Namelijk in plaats van ‘gewone kramp’ een pijn die opkwam en weer af nam. Nog steeds geen vreselijke pijn, heb een kruik gepakt en ben weer gaan slapen. Sochtends om 7u weer wakker, voelde al dat de krampen er nog steeds waren en voelde vocht tussen mn benen. Dat bleek bloed te zijn. Vk zei dat dat niks ergs was. En raadde aan om onder de douche te kijken of de weeën voorweeën waren of zouden doorzetten. Dat laatste was het geval. Toen ze een uur later kwam, bleek ik 3cm ontsluiting te hebben en mn baarmoedermond was verstreken.
Lang verhaal kort haha, ik merkte dus wel degelijk verschil tussen de menstruatie krampen en lichte weeën door het op en afgaan van de pijn. Deze waren echt ook nog goed te doen! Zeker in vergelijking met de latere weeën.
3 jaar geleden
Een tip aan iedereen die al menstruatie achtig krampen heeft; ga jezelf vooral nog even mentaal en fysiek flink afleiden. Bij mij hebben de weeën destijds niet doorgezet, mogelijk omdat ik et teveel op gefocust was en dat wat spannend vond (en een boek lezen leidde me niet genoeg af). Ik weet niet of het gaat helpen, maar ik ga deze keer ook proberen om met de voorweeën nog ramen te lappen/een houten stoel te schilderen/terrarium in te richten/wat dan ook. Baat het niet dan schaadt het niet 🙂