24 Reacties

2 jaar geleden

Mogen is altijd zo'n ding. Ze zeggen dat babys tot 10 maanden ook geen kruiden mogen hebben. Onze meid is 8 maanden en eet gewoon met de pot mee. Laatst was ik pepernoten aan het eten en ze was erg nieuwsgierig, heb een klein stukje afgebeten en haar gegeven, kwam er ook weer uit, zonder tanden word dat niks 🤣

2 jaar geleden

Ik denk dat er geen vast antwoord voor is, maar ik zou het nog niet doen. Pepernoten zijn gewoon vrij hard en baby's kunnen nog niet zodanig hard kauwen dat ze dit goed klein krijgen. En daarnaast, maar dat is natuurlijk je eigen keuze, waarom zou je dat nu al willen? Geef haar een soepstengel of een luchtige cracker, vindt ze wrs ook erg lekker en zit toch wat minder suiker in. Mijn oudste heeft het pas gekregen net voordat ze 2 werd omdat het toen in de winkels kwam. Maar nogmaals, dat is jouw keuze, ik zou nog even een jaartje wachten.

2 jaar geleden

Snap niet zo goed waarom je dit zou willen. Lees even op het Voedingscentrum over verantwoorde voeding voor je baby. Die suikers zijn echt zo overbodig. Jouw baby is waarschijnlijk hartstikke blij met fruit, groente etc., waarom dan nu al dit soort dingen geven.

2 jaar geleden

Nou het ging me er meer over vanaf wanneer mogen ze dit. Heb niet gezegd dat ik dit wil geven. Ma bedankt voor de adviezen. Ik was in iedersgeval niet van plan om het te geven!

2 jaar geleden

Ik ervaar steeds meer negativiteit hierop terwijl ik gewoon iets vraag! Qua interesse waar ik weinig over kan vinden op internet. Het wordt niet makkelijker om iets hierop nog te vragen

2 jaar geleden

Reactie op Mariekes94

Ik ervaar steeds meer negativiteit hierop terwijl ik gewoon iets vraag! Qua ...
Het was niet de bedoeling om je dat gevoel te geven, je moet altijd dingen kunnen vragen waar je mee zit. De berichten om het beter niet te doen zijn altijd adviezen die vanuit een goed hart komen. Er zijn namelijk ook mensen die hun baby van 4 maanden een fricandel in de handen drukken, is ook niet de bedoeling. Maar als je niet van plan bent het nu te geven, snap ik niet zo goed waarom je de vraag stelt als ik eerlijk ben. Maar houd ober het algemeen daarin de richtlijn aan: wanneer ze volledig zelf goed kunnen kauwen en meerdere soorten structuur kennen en kunnen eten. Meestal is dat pas echt goed nadat ze 1jaar zijn. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

2 jaar geleden

Reactie op Sophie87

Het was niet de bedoeling om je dat gevoel te geven, je moet altijd dingen ...
Deze richtlijn heb ik nog nooit gehoord. Nou wat ik al benoemde ik kan er zeer weinig over vinden op internet. En daarom vroeg ik het hier.

2 jaar geleden

Reactie op Mariekes94

Deze richtlijn heb ik nog nooit gehoord. Nou wat ik al benoemde ik kan er ...
Waarom zoek je er dan over als je het niet van plan bent 😅

2 jaar geleden

Reactie op RM1990

Interesse??

2 jaar geleden

Reactie op Mariekes94

Deze richtlijn heb ik nog nooit gehoord. Nou wat ik al benoemde ik kan er ...
Is ook gebaseerd op mijn ervaring en wat common sense. Niet vanuit gepureerd eten of 'grote' hardere stukken (rapley of iets dergelijks) meteen harde dingen die zodanig klein zijn dat ze erin kunnen stikken als ze niet goed kauwen. Een groot gedeelte van 'wanneer kan/mag iets' is gebaseerd op logisch nadenken en op overige informatie wat ze wél mogen.

2 jaar geleden

Lijkt mij dat het wel even duurt voordat een kind veilig een pepernoot wegkrijgt. Kans op stikken lijkt me groot met iets wat zo rond, klein en hard is. Mijn kindje heeft 4 tandjes maar ik zou het echt niet aandurven. Los daarvan is het idd ook niet gezond vanwege de suikers en kruiden en gezien baby het concept van sinterklaas/pepernoten toch niet snapt, is ze waarschijnlijk net zo blij met wat fruit of groenten.

2 jaar geleden

Reactie op RM1990

Vreemde reacties geef je… Niet leuk om te lezen in ieder geval.. En dan ben ik niet eens de persoon die dit topic heb geopend… Soms beter om dan geen reactie te plaatsen als het niet zo aardig is..?

2 jaar geleden

Reactie op Larissa1989

Vreemde reacties geef je… Niet leuk om te lezen in ieder geval.. En dan ben ...
Is toch gewoon een vraag? Ik vraag me af waarom je de vraag stelt als je er niks mee wilt. Dat mag ik me afvragen lijkt me.

2 jaar geleden

Denk dat de pepernoten helaas nog te hard zijn, maar heb er zelf ook over nagedacht hoor en ook of er een babyvriendelijk alternatief zou zijn. Helaas zelf nog geen bedacht/ gevonden.

2 jaar geleden

Mijn eerste kind kreeg met 1,5 voor het eerst pepernoten. Ik beet ze eerst zelf door de helft als ze ze van zwarte Piet kreeg. Thuis bakte ik zelf pepernoten en maakte ze zacht en zonder suiker. Ik kon er ook niks over vinden online. Mijn jongste (uit deze geboortegroep) krijgt ze nog niet vind ik te jong niet alleen door de suikers maar ook de slijmaanmaak en het stikgevaad door de vorm.

2 jaar geleden

Ik snap de vraag heel goed hoor. En ik begrijp niet dat mensen bijna op een bijdehandte manier antwoord geven. Mijn zoontje van 8 maanden kijkt me echt al het eten uit de mond en eet graag met ons mee. Ik geef hem geen handen vol met ongezond eten, maar als hij een keer een hapje wilt van mijn zachte pepernoot of een likje van mijn slagroom die op mijn chocomelk zit dan maak ik daar gewoon geen ramp van. Kindjes willen ook proeven, ontdekken en erbij horen. Dat is toch alleen maar hartstikke leuk?

2 jaar geleden

Andere geef je toch een taaitaai popje? Dat lijkt me wel zacht en baby proof om op te sabbelen.

2 jaar geleden

Reactie op RM1990

Snap niet zo goed waarom je dit zou willen. Lees even op het Voedingscentru ...
Ik ben het heel erg eens met jouw reactie hoor. Ik denk dat dit geen kritiek is maar een waardevolle toevoeging om dingen te delen als mama’s op een forum. Als ze wat ouder zijn is snoepen af en toe natuurlijk heerlijk, maar in deze fase zijn ze nog aan het leren eten. De helft(!) van Nederland heeft overgewicht, dat begint ergens. Een gezonde basis aanleren helpt je kindje echt enorm.

2 jaar geleden

Reactie op lilalotje

Ik ben het heel erg eens met jouw reactie hoor. Ik denk dat dit geen kritie ...
Dat is het idd. Ik had het misschien iets anders kunnen brengen. Maar gezien mijn werk als kinderdiëtist kan ik er soms wat fel over zijn door wat ik op werk zie. Vaak vinden ouders het vooral zelf leuk om bepaalde dingen aan hun kindje te geven. Omdat ze het gezellig vinden als hij/zij mee kan doen etc. Maar voor zo’n klein kindje is een stukje banaan net zo gezellig en lekker, hij weet nog niet beter. Tuurlijk kan je op een gegeven moment er niet onderuit om af en toe met dingen mee te laten doen, ook op school enzo en dat is prima. Maar als ze zo klein zijn dan is het echt niet nodig en kan je ze het beste een gezonde basis bijbrengen!

2 jaar geleden

Reactie op lilalotje

Ik ben het heel erg eens met jouw reactie hoor. Ik denk dat dit geen kritie ...
Ik begrijp jouw reactie maar zullen we niet doen alsof je direct overgewicht krijgt als je een pepernootje eet als baby ;) Mijn inziens is een gezonde basis dat je voeding niet per se als gezond of ongezond ziet om zo een normale relatie met eten te krijgen. Een baby heeft die suikers inderdaad helemaal niet nodig maar ik vind dat er onnodig heftig word gereageerd. Wij hebben zelf ook geen pepernoten nodig maar eten ze zelf toch ook? Ze vraagt of het mag en niet of het gezond is. Ps. Dit is even op jouw reactie maar is ook vooral in het algemeen. Stikgevaar is een heel ander verhaal trouwens.