11 Reacties
2 jaar geleden
https://radar.avrotros.nl/artikel/waarom-het-niet-slim-is-om-je-drinkfles-in-de-vaatwasser-te-stoppen-60608
Radar had hier een stukje over
2 jaar geleden
Reactie op Zonneke
Ik had het gelezen. Maar ik vroeg me af of het was omdat het te hoge temperatuur was of dat het lag aan vaattablet.
Daar kan ik niets over vinden.
Stel dat het temperatuur is, dan zou eventueel 40 goed zijn. Of is dat al te warm. Maar dan kan dat met de hand ook al een issue zijn .
Soms doe je flessen uitkoken en dat gaat hoger.
En heb gehoord dat dat ook niet goed is. Vandaar dat ik iets meer ervan wil weten 🙈
Maar bedankt voor de link
2 jaar geleden
Doe al meer dan een jaar voor mijn eigen kind en al ruim 3 jaar op de opvang plastic flessen in de vaatwasser en daarna steriliseren in zo'n Phillips Avent sterilisator. Kan gewoon prima, er zullen misschien miniscule stofjes vrijkomen of wat ze dan ook ineens hebben ontdekt, maar tot nu toe is mijn kind erg gezond en zijn er geen kinderen met vreemde ziektes op het kdv waar ik werk😉 Bij dr.Brown flessen mag je alleen die groene rubberen onderdelen niet uitkoken of op een te hoge temperatuur in de vaatwasser doen omdat ze dan kunnen vervormen!
2 jaar geleden
https://radar.avrotros.nl/artikel/schadelijke-stoffen-plastic-drinkflessen-wat-kun-je-beter-wel-of-niet-meer-gebruiken-60646
Er valt nog veel te onderzoeken...
2 jaar geleden
Reactie op Esma80
In dit artikel staat dus dat de weekmakers die in plastic flesjes/drinkbekers zitten, los kunnen raken en in het water terecht kunnen komen wanneer de flessen/bekers in de vaatwasser gewassen worden of langere tijd gevuld zijn (en vermoedelijk ook bij handwas, maar dat moet nog nader onderzocht worden). Van deze weekmakers is bekend dat zij een nadelig impact kunnen hebben op de vruchtbaarheid. Omdat weekmakers in alle plastic zit geldt dit dus voor alles (tupperware, speelgoed etc).
Nav dit artikel hebben wij de bekers omgewisseld voor een rvs fles voor onderweg (helaas wel met plastic rietje) en siliconen bekers voor thuis.
2 jaar geleden
Reactie op Selena23
Ik had het gelezen. Maar ik vroeg me af of het was omdat het te hoge temper ...
Heeft niet te maken met de vaatwastablet. Volgens mij is het een combinatie van hitte en druk op de fles tijdens het wassen, maar blijkt niet helemaal uit het artikel. Overigens staat in het nieuwe artikel van radar dat je beter geen melk in een plastic fles kunt doen, vanwege de vetten 🥴
vorig jaar
Reactie op Esma80
Heeft niet te maken met de vaatwastablet. Volgens mij is het een combinatie ...
Heeft ook te maken met weekmakers die in vaatwastabletten zitten. Dat tast het plastic aan waardoor micro deeltjes en andere (giftige) stoffen los kunnen komen.