13 Reacties

3 jaar geleden

Ik open een extra spaarrekening op mijn eigen naam. Wij gaan 50 euro per maand sparen en opa en ik zelf storten bij aanvang geboorte een X start bedrag. Ik kies ervoor om geen rekening op naam van het kind te openen, zodat ik er zelf toezicht op heb. Anders kan zij op haar 18e verjaardag aanspraak maken op het volledige bedrag. Ik wil dat het geld gebruikt wordt voor studie/ auto rijbewijs en een startkapitaal voor een toekomstig huis.

3 jaar geleden

Ik denk dat dat afhankelijk is qua inkomen wat iedereen kan sparen. Toen ik alleenstaand was heb ik elke maand €100 euro gespaard voor mijn zoontje (eigen spaarrekening waar je overigens wel bij kan), daarbij geld wat over is zette ik er ook bij op. Hou nu €150 per maand aan, ook voor zijn zusje als die geboren is(zou eerst ook €100 zijn omdat ik wel wil dat ze later met hetzelfde bedrag starten) en dan wat extra, stort ik erbij.

3 jaar geleden

Wij hebben beide. Een rekening op naam van ons kind waar opa's en oma's geld op storten. Daar kan hij straks bij. En zelf een extra spaarrekening voor dingen waar wij aan wij willen dragen zoals studiekosten, eventueel rijbewijs, op zichzelf gaan etc. Maar ik wil niet dat hij daar zelf op zijn 18e beschikking over krijgt. Daar storten we 50 euro per maand op dus dat gaat straks ook om een behoorlijk bedrag.

3 jaar geleden

Wij sparen. 50 per maand. En van de kinderbijslag 100 appart. Dit brengt ons op rond de 1000 euro per jaar. Even buiten beschouwing gelaten dat opa's en oma's soms zomaar wat toeschuiven. We doen dit op een eigen spaarrekening.

3 jaar geleden

Indexbeleggen 100 per maand dan krijg je er ook (als je het vast zet voor een lange periode) een redelijk rendement over. Dit is dan wel gelijk voor 2 kinderen

3 jaar geleden

Ik spaar €100 per maand en wil dat voor de tweede ook zo doen. Op mijn eigen tweede spaarrekening.

3 jaar geleden

Als je niet te veel over hebt, kun je zelfs gewoon 10/20 euro per maand erop zetten. Hoeven geen hoge bedragen te zijn. Als er met verjaardagen geld wordt gegeven kun je dit er ook op zetten. Als je een keer wat extra hebt. Zou vooral doen wat voor jullie haalbaar is. Want 100 euro kan natuurlijk erg veel zijn elke maand.

3 jaar geleden

Wij hebben een spaarverzekering geopend bij Dela. Hier zit 2% rente op. Je kan zelf bepalen wat je voor bedrag stort en voor hoe lang je het wil laten lopen. Opa en oma storten bij ons ook maandelijks op de rekening dus er zal voor hem een mooi bedrag staan als hij 18 wordt. Zelf heb ik om mijn 18e ook een mooi bedrag van mijn ouders gekregen en heb dit mooi kunnen gebruiken voor o.a mijn eerste auto en huis. Ik lees vaak mensen die niet zo’n bedrag al op 18 jarige leeftijd willen geven omdat ze het geld misbruiken. Naar mijn mening ligt dat toch echt aan wat je je kind leert en meegeeft in de opvoeding, maargoed!

3 jaar geleden

Reactie op Woezel2023

Ik open een extra spaarrekening op mijn eigen naam. Wij gaan 50 euro per ma ...
Ja dat hebben wij ook. Niet elk kind kan op z'n 18e al meteen verantwoord omgaan met geld. We sparen dus wel voor de kinderen, maar ze kunnen er niet zelf bij. Misschien krijgen ze een beetje met 18, en de rest in de jaren erna ofzo. Het is in eerste instantie bedoeld om te kunnen studeren en evt op kamers te kunnen gaan wonen.

3 jaar geleden

Ik heb een zoon van 6 jaar en wij hebben een kinder rekening bij iNG voor hem met z’n geboorte afgesloten wij storten hier automatisch maandelijks €25 op als hij een keer een groter bedrag krijgt dan storten we hier de helft van op de rekeningen de andere helft in z’n spaar pot. Hij heeft in de 6 jaar toch al een aardig bedrag gespaard op z’n rekening en wij kunnen op deze rekening alleen storten niet opnemen. Als hij 18 word komt de rekening vrij en kan hij beschikken over het geld ( ik hoop voor een rijbewijs, studie, inboedel ect )

3 jaar geleden

Je hebt bij ING ook de mogelijkheid om verschillende spaardoelen aan te maken binnen je rekening. Zo hebben wij allerlei spaarpotjes.

3 jaar geleden

Ben nu 3 maanden zwanger. En wat begon als grapje, is nu al een klein spaarpotje. Mijn man gooide voordien best vaak de plastic statiegeld flesjes weg. Geen zin om ze te gaan omruilen en in zijn woorden: 'ik heb altijd ruzie met die machine dus laat maar'. Ik vind dat echt zonde, dus heb gezegd dat we ze vanaf nu toch elke week zouden inruilen en het kleingeld in een potje zouden stoppen, gewoon om eens te kijken wat dit oplevert. Tussendoor heb ik dat bestempeld als 'eerste spaarpotje van de baby' en grappend: 'als we dit lang genoeg volhouden dan gaat ons kind later studeren op statiegeld hoor!'. Na 3-4 maanden zit er nu +/- € 50 in. En vanaf nu gaan we, als het potje vol zit, het bedrag op een rekening storten. We voelen dit financieel niet, maar het bedrag zal vanzelf wel aantikken 😇