21 Reacties

één jaar geleden

Ik ben vlak na de kraamweek gestopt. 2 dagen later. Hetzelfde gemedder, spruw en een kind dat moeilijk aanhapte en slecht dronk door een luchtweg infectie..Dus ben meteen over gegaan op fles voeding. Voor je borsten is het wel beter om wat af te bouwen. Ik ben over gegaan op fles maar heb steeds de druk eraf gekolfd . Stuwing wel gehad want je borsten moeten wel wennen als je stopt met voeden. En anders eerst lactatie kundige inschakelen..hier is het bij de 2e en ik wist wat voor ellende ik had met mijn 1e dus ik was snel uit mn beslissing .. succes!

één jaar geleden

Ik ben na 2 dagen over gestapt op kunstvoeding en het geeft mij zo veel rust. Geen stress of ik wel genoeg melk heb, het makkelijker kunnen afgeven aan mijn partner en weer het gevoel dat mijn lichaam mijn lichaam is 🙈 ik ben blij met deze keuze!

één jaar geleden

Reactie op Bowien81

Ik ben na 2 dagen over gestapt op kunstvoeding en het geeft mij zo veel rus ...
Precies hetzelfde... ❤️

één jaar geleden

Ik kolf fulltime. Het begin is natuurlijk altijd echt pittig. Volg je eigen gevoel.... Maar beslis ook niet te snel, meteen in een opvloeging.

één jaar geleden

Reactie op Bowien81

Ik ben na 2 dagen over gestapt op kunstvoeding en het geeft mij zo veel rus ...
Ik heb precies dit gedaan ook! Heeft mij heel veel rust gegeven

één jaar geleden

Reactie op Bowien81

Ik ben na 2 dagen over gestapt op kunstvoeding en het geeft mij zo veel rus ...
Dit herken ik heel erg. Ik vond het een hele lastige keuze maar het maakte me zo ongelukkig. Nadat ik de knoop had doorgehakt kon ik pas echt genieten van m’n dochter en de kraamtijd. Voor mij dus de beste keuze geweest maar volg je hart!

één jaar geleden

Reactie op pbrl

Dit herken ik heel erg. Ik vond het een hele lastige keuze maar het maakte ...
Precies, je voelt je eerst schuldig.. bijna altijd je faalt als moeder, maar het heeft mij veel rustiger en gelukkiger gemaakt en ik ben er van overtuigd dat dat voor de baby ook beter is

één jaar geleden

Heel herkenbaar... inmiddels is onze kleine 9 dagen en kost het voeden zelf minder tijd per voeding. Waar het hier eerst ook 45 min kostte, zitten we nu op 20/25 minuten. Wordt dus beter naar mate de bv beter afgestemd wordt op je kleintje. Neemt niet weg dat het intensief is en ik regelmatig denk ik stop ermee. Tegelijkertijd kun je de stap niet zo snel meer terug zetten. Ik denk echt dat het belangrijk is om ook aan je eigen welzijn te denken. Als je onderdoor gaat aan bv geven, doe het niet..

één jaar geleden

Het is een verademing! En flesvoeding is ook zo goed voor je kleintje 💕

één jaar geleden

Ik kolf fulltime en de kleine drinkt dus bv uit de fles. Dit omdat hij niet goed wilde aanhappen en dat ons beide veel stress gaf. Dit kost ook wel wat moeite, maar toch wil ik er nog graag mee doorgaan. Gelukkig helpt mijn man met nacht voedingen zodat het dan wat sneller gaat. Maar pittig is het zeker.

één jaar geleden

Jouw verhaal is heel herkenbaar, ik ben ook gestopt met borstvoeding in de kraamweek (na 2 1/2 dag). Dit omdat het al mega energie kost om te herstellen/alle informatie in die week en dan nog de enige te zijn in de voedingsbehoefte van de kleine. Mentaal koste het mij heel veel energie, waardoor ik niet optimaal kon genieten van de kraamweek. En daarbij komend, ik wist niet zeker hoeveel hij binnenkreeg aan voeding en dat mij onzeker maakte (bovenop alle hormonen). Toen hebben mijn partner en ik overlegt en besloten dat het voor ieder van ons 3en rustiger was als we zouden overstappen. En daardoor automatisch ook meer rust creëerde. Kunstvoeding is tegenwoordig zover ontwikkeld dat dat mij ook overhaalde om daarop over te gaan. Voor jezelf kiezen is in deze ook belangrijk! 🌸

één jaar geleden

Heel herkenbaar. Bij mij ging het borstvoeding geven ook heel erg lastig en moest ik ook bij kolven en in een fles geven zodat we zeker wisten dat mijn zoontje voldoende zou krijgen. Ik was dan 1,5 tot 2uur per voeding bezig voordat ik weer opnieuw kon beginnen. Het nam ontzettend veel tijd en energie van me op maar ik had een top kraamverzorgster die me ook geruststelde dat mijn zoontje tijd nodig had om te wennen en ze was zo lief erover dat ik me ook minder zorgen over maakte. Ze heeft me ook ontzettend goed geholpen om mijn zoontje aan de borst te krijgen en nu drinkt hij super en alleen aan de borst of gekolfde melk uit een flesje. Ik ben blij dat ik dit heb doorgezet. Het betekent niet dat het af en toe ontzettend zwaar blijft vooral op regeldagen of wanneer hij clustert. Voor mij is borstvoeding geven wel gelukt maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt, zowel fysiek als mentaal dus ook als dat betekent om alleen kv te gaan geven. Een gelukkige moeder is belangrijk voor een gelukkige baby!

één jaar geleden

Bij mij ging het na bijna 2 weken een stuk beter. Genoeg aangekomen uiteindelijk en aanhappen lukte ook beter. Het gaat sneller en minder pijnlijk. Begin is vaker lastig, dus je moet goed overwegen wat je wil. Het is jouw keuze, niemand heeft daar verder iets over te zeggen. Van flessen kunst worden ze uiteindelijk ook geen slechter van ❤️

één jaar geleden

Je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt, en zodat je er nadien geen spijt van hebt. De eerste weken kan borstvoeding geven best pittig zijn maar ik vond het nadien echt een gemak. En van hoeveelheden moet je net niet al te hard van wakker liggen. Je baby drinkt zoveel als nodig. Om mezelf gerust te stellen kijk ik naar de slikbeweging en natuurlijk of je kindje goed groeit en voldoende plast en poept.

één jaar geleden

Reactie op Bowien81

Ik ben na 2 dagen over gestapt op kunstvoeding en het geeft mij zo veel rus ...
Precies hetzelfde 😅 ik dacht ik ben een leuke moeder die flesvoeding geeft of een overspannen wijf die borstvoeding geeft. Dan kies ik voor de eerste 😄 Ik ben blij dat ik hiervoor gekozen heb. Nu kan mijn man en schoonmoeder ook even overnemen en heb ik soms even lekker mijn handen vrij! Chapeau voor iedereen die het volhoudt! Was alleen niet mijn ding

één jaar geleden

Hier besloten vanaf vandaag af te gaan bouwen. M’n dochter is 8 dagen. Ik word er dood ongelukkig van, mijn borsten doen de hele dag pijn en na een zware zwangerschap ben ik er echt aan toe dat mijn lichaam weer van mij gaat zijn. Blij dat ik haar die eerste week bv heb kunnen meegeven en nu met afbouwen ook nog een tijdje, maar het is mooi geweest.

één jaar geleden

Mij werd verteld (door de lactatiekundige) dat als het drinken aan de borst niet goed lukt, je dit maximaal 10min probeert (omdat het je baby veel energie kost) en daarna de fles geeft. Zo heb ik dit de eerste periode 2x/dag geprobeerd, de rest van de dag afgekolfde melk (aangevuld met kunstvoeding) gegeven. En naarmate mijn baby ouder en sterker werd het aantal keer wat uitgebreid. Vorige week merkte ik dat het drinken aan de borst beter ging, dus gekeken hoe lang ze drinkt en na hoeveel tijd ze dan weer kwam. Dit was ongeveer hetzelfde als na een fles. Weer langzaam het aantal keer volledig aan de borst uitgebreid en sinds 2 dagen alles volledig aan de borst. Heeft 4,5 week geduurd, maar door die 10min proberen heeft een voedingscyclus nooit heel lang geduurd. Ik ben nu vooral in de nachten blij dat we niet meer een fles hoeven op te warmen terwijl je met een hongerige baby zit.

één jaar geleden

Overigens is het nu wel wennen dat ik opeens alle voedingen moet doen ipv dat ik er wat speling in heb door een half uurtje eerder of later te kolven.

één jaar geleden

In de kraamweek wilde ik ook stoppen.. Ook omdat mijn dochter veel zuigbehoefte heeft en geen speen wilde. Kolven, voeden en het sabelen werd mij te veel. Uiteindelijk toch nog door gegaan. Vind het nog steeds veel tijd kosten maar gaat steeds beter.

één jaar geleden

Ik heb bij de geboorte van mijn zoontje 100 procent ingezet op borstvoeding. De eerste weken vond ik echt niet leuk en kreeg ook borstontstekingen met ziekenhuisopname aan toe. Iedereen zei dat het beter werd maar eerlijk gezegd werd dat het bij mij gewoon niet. Na vier maanden ben ik gestopt, maar achteraf gezien had ik mezelf echt de vrijheid gegund om eerder te stoppen. Door schuldgevoel en onbewuste druk vanuit de maatschappij rondom borstvoeding heb ik dat toen niet gedaan maar nu bij mijn tweede kindje sta ik er een stuk flexibeler in. Ik ben er nu wel mee begonnen, maar zodra ik er weer ongelukkig van wordt dan stop ik. Doe wat goed voelt en stop vooral met wat niet goed voelt :)