18 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb ook een voorraadje en houdt first-in-first-out aan, waardoor er nooit melk te lang in de vriezer ligt. Ik lees indd dat er wel wat stoffen verloren gaan, maar lijkt me nog veel meer zonde om het weg te gooien!

2 jaar geleden

Misschien kun je deels ook in fruithapjes/groentehapjes mengen? Soms gooi ik een beetje melk erdoorheen als ik een hapje wat smeuiger wil maken. Je kan het ook in het babybadje gooien, goed voor de huid van je baby. En anders zijn er ook ziekenhuizen die het op de NICU kunnen gebruiken?

2 jaar geleden

Het schijnt dat je borstvoeding echt veeeel langer kan bewaren dan vaak wordt aangegeven, er is gewoon te weinig onderzoek naar gedaan. Het bederft iig echt nog niet. Ik zou het gewoon geven. En anders kun je het altijd in een badje gebruiken of doneren. Niet weggooien hoor mama!

2 jaar geleden

Ingevroren melk is alsnog beter dan weggooien😉 ik bewaar de melk in de vriezer die gaat tot -20 , dus kan zeker wel een jaar mee. Als je een goeie vriezer hebt is dat geen enkel probleem. Ik zou wat verse melk wat je kolft invriezen en dan de 'oude' uit de vriezer opmaken. Echt zonde om er zoveel moeite voor te doen en dan weg te moeten gooien

2 jaar geleden

Wat een luxe inderdaad! Misschien kent je verloskundige een kindje die het goed zou kunnen gebruiken?

2 jaar geleden

Moedermelk is in de vriezer een jaar houdbaar! En ook daarna is het niet bedorven en in principe nog gewoon bruikbaar. Er gaan dan voedingsstoffen verloren, maar de melk is verder nog gewoon te gebruiken 😊

2 jaar geleden

Mijn vroedvrouw had aan geraden ze niet te lang in de vriezer te laten zitten omdat dan de voedingswaarde te laag is en uw baby hiermee niet meer tevreden gaat zijn en extra voeding kan gaan bijvragen of snachts niet meer gaat doorslapen. Moedermelk evolueert mee naar de behoefte van uw kindje.

2 jaar geleden

Is echt nog wel langer houdbaar, zeker tot een jaar. Je kan het ook gebruiken om eten mee klaar te maken. Ik maakte er vaak pannenkoekjes mee.

2 jaar geleden

Je kunt hier veel mama’s blij mee maken. Wij hebben een tweeling en we krijgen donormelk van vaste mama’s, zodat we beide baby’s voldoende kunnen voeden met mama melk.

2 jaar geleden

Reactie op cl_1997_

Je kunt hier veel mama’s blij mee maken. Wij hebben een tweeling en we krij ...
Kan dit via een instantie of via iets

2 jaar geleden

In België mag je niet zomaar je melk aan iemand anders geven omwille van voedselveiligheid etc. Ook aan NICU moet eerst een screening vooraf. Moedermelk is ook erg goed voor de huid (anti-inflammatoir). Ik gebruik mijn overschot voor in mijn dochter haar bad, met een heerlijk zacht velletje als gevolg!

2 jaar geleden

Reactie op KelV

Mijn vroedvrouw had aan geraden ze niet te lang in de vriezer te laten zitt ...
Dit is niet waar, de melk behoud de voedingsstoffen ook als het evolueert. Check teddy roorda maar

2 jaar geleden

Reactie op twins2023

Dit is niet waar, de melk behoud de voedingsstoffen ook als het evolueert. ...
Je hebt niet begrepen wat ik bedoel. De melk voor een baby van 4weken is niet gelijk aan de melk voor een baby van 5 maand. Naargelang je kleintje ouder wordt veranderd de samenstelling van je moedermelk naargelang de behoefte van je kind.

2 jaar geleden

Neen! Niet je vloeibare goud wegdoen. Die melk is daarna ook nog goed. Er is wat verlies van bepaalde stoffen maar die stoffen zijn niet noodzakelijk en heel veel goede stoffen zijn nog niet verloren dan

2 jaar geleden

Reactie op KelV

Je hebt niet begrepen wat ik bedoel. De melk voor een baby van 4weken is ni ...
Ja klopt dat die melk verandert. Je moedermelk verandert bij elke voeding. Maar dat wil niet zeggen dat de melk voor een 4weken oude baby niet gegeven kan worden aan een baby van 5maanden. Een pot kunstvoeding is ook 1 en dezelfde pot voor de hele periode. Dara verandert niks aan. Dan blijft moedermelk nog de meest afgestemde onafhankelijk van de leeftijd. ( om de mompolice voor te zijn: niks mis met kunstvoeding eh, dat wil ik er niet mee zeggen)

2 jaar geleden

Hoi! Op fb heb je een groep ‘borstvoedingsforum’ en ‘fulltime kolvers’ welke ik volg. Hierin geven ze aan dat je het makkelijk tot een jaar kan invriezen. Ja het krijgt minder voedingswaarde maar het is nog altijd beter als kv schijnt. Hun hebben er ook onderbouwing bij staan dus wellicht dat je daar kunt kijken of je vraag kunt stellen!

2 jaar geleden

Reactie op So123

Kan dit via een instantie of via iets
Ja je kunt het via de moedermelkbank doen, of via de Facebookgroep. Die heet iets van donor moedermelk. Even zoeken dan vind je hem wel!

2 jaar geleden

Melk is veel langer houdbaar dan 6 maanden. Voor onze tweede zoon had ik door omstandigheden een hele vriezer vol moedermelk. Elke druppel heeft hij nog gedronken, tot 2 jaar na het afkolven. De voedingswaarde is dan misschien lager na na 1 jaar krijgen ze ook meer andere voeding die dat compenseert.