12 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou het bespreken met je HA. Maar ik zou het toch niet doen. Mss dat Caribbisch gebied wel nog ok is. Ik heb jaren geleden 3 maanden in Suriname verbleven. Zogezegd laag risico gebied toen voor Zika. Ik en de twee andere meiden waarmee weg was, hebben het allemaal gehad. Als je niet zwanger bent, is dit geen risico maar als je het wel bent is het wel anders.

3 jaar geleden

Ik heb bij de GGD geïnformeerd en zij raden het af ivm zika en andere tropische ziekten. Better safe than sorry.

3 jaar geleden

Ik zou idd de GGD en evt RIVM raadplegen. Heb dit ook gedaan voor Kaapverdië. De cijfers op internet zijn idd niet up to date. Toen we boekten was ik nog niet zwanger, maar eenmaal daar wel. Dan heb je advies waar je je antwoord op kan baseren. Voor Kaapverdië gold dat de mug die zika kan overdragen er voorkomt maar dat zika op het moment niet voorkomt. Er was geen negatief reisadvies voor mensen met een kinderwens of zwangeren.

3 jaar geleden

Kregen trouwens gisteren een brief van de NVWA dat hier binnen 500 m van ons huis de Aziatische tijgermug is gevonden. 🥴 Deze kan ook Zika overdragen. Blegh, zo dichtbij ineens!

3 jaar geleden

Reactie op 228-Elise

Kregen trouwens gisteren een brief van de NVWA dat hier binnen 500 m van on ...
Oei dat komt inderdaad dichtbij.. schijnbaar zijn ze al in veel woonplaatsen een keer geconstateerd lees ik.:(

3 jaar geleden

Ik ben van plan om naar Suriname te reizen voor 2 maanden, Ik ben nu 19 weken. Ik ben zelf van Surinaamse afkomst en ben er geregeld geweest. Ik maak me niet zo zeer druk om Zika in 2016/2017 was het wel op zijn piek in Zuid-Amerika maar daar hoor je nu ook niks meer over. Het risico om besmet te raken is sinds 2019 flink afgenomen.

3 jaar geleden

Wij zijn naar cuba geweest, prima te doen. Kans op zika ook erg klein. Veel vlees en vis liet ik voor de zekerheid staan. Mooi land, aanrader

3 jaar geleden

Voor onze reis naar Zuid Afrika ben ik op zon consult geweest voor vaccinaties voor reizen. Zij gaf goede adviezen ook wbt vaccinaties maar ook waar op te letten in het land waar je heen gaat.

3 jaar geleden

Ik heb het ook niet aangedurfd. Toen we aan het proberen waren en we naar Colombia zijn geweest hebben we onze pogingen drie maanden stop gezet tot mijn man negatief getest had op het virus. Ik heb ooit Dengue opgelopen in Myanmar (komt ook van een mug). Je denkt altijd dat het jou nooit overkomt maar ik was er bijna niet meer ... zeker goed informeren dus voor je gaat. Tis het risico niet waard.

3 jaar geleden

Ik heb aantal weken geleden een consult gehad voor een land in Afrika, maar die gaf aan dat ze alleen negatief reisadvies geven aan zwangere vrouwen m.b.t. Zika als er een uitbraak is. Normaliter is de kans extreem klein.

3 jaar geleden

Ik ben in de zomervakantie naar Zuid-Amerika geweest. Ik wist toen niet eens dat ik zwanger was. Toen ik erachter kwam, werd ik wel bang vanwege Zika en andere ziektes. Ik heb de hele vakantie heel voorzichtig gedaan.