19 Reacties
2 jaar geleden
helemaal geen domme vraag. Het belangrijkste om te onthouden is dat de stukjes klein en zacht moeten zijn, zodat ze gemakkelijk in de mond kunnen worden geplet en geen verstikkingsgevaar opleveren.
Met appel en rauwe wortel geef ik het bijvoorbeeld geraspt. bosbessen, frambozen enz. geef ik doormidden gesneden. Druiven, het hangt af van de grootte. meestal geef ik ze in vieren gesneden, maar de echt grote druiven snijd ik kleiner dan dat.
2 jaar geleden
Appel kook ik vaak even, dan is het zacht en kan hij het kauwen zonder tanden. Druiven nog niet gedaan maar zou ik denk ik pletten of pureren. En verder geef ik alles wat zacht is (als je t tussen duim en wijsvinger makkelijk kan pletten is een goede maatstaf) in grote stukken (kiwi door de helft, mango gewoon t hele ding met wat vruchtvlees eraf gesneden, partjes sinaasappel met de schil gaat ook top, en alles wat te hard of te klein is (zoals bessen) gepureerd. Solid starts is een fijne app voor serveertips per leeftijd als je bij iets twijfelt!
2 jaar geleden
Ik snij druiven in 4 stukken door de lengte en trek daarna het velletje van de druif eraf. Dan eet ze het zo op. Gaat goed!
2 jaar geleden
Reactie op Veerveer
Appel kook ik vaak even, dan is het zacht en kan hij het kauwen zonder tand ...
Citrus mag pas vanaf 9 maanden.
Appel rasp ik. Van de week voor het eerst in dunne partjes, was ze een half uur mee bezig, maar ging prima.
Druiven ontvellen is te veel werk.
Bessen enzo gaan door de helft.
Banaan houd ik vast en hapt zij af.
Kiwi lepel ik uit met haar lepel, kan ze gelijk happen.
2 jaar geleden
Ik kan je de app van Solid Starts aanraden! Daarin wordt per soort en leeftijd aangegeven hoe je eten kunt aanbieden.
2 jaar geleden
Reactie op 1MaMa_Van_4
Ik snij druiven in 4 stukken door de lengte en trek daarna het velletje van ...
Ga ik ook eens proberen!
2 jaar geleden
- Druiven snijd ik in 3 stukjes
- Mango uit de vriezer is handig en eten wij veel hier
- Verder veel stukken watermeloen hier
- Blauwe besjes kan je in tweeën snijden en neerleggen (lust ie hier niet)
- Appel raspen idd maar is hier niet echt een succes op deze manier
- Rijpe peer in stukjes
2 jaar geleden
Good to know: appels bosbessen druiven en zo nog velen horen bij de dirty dozenhttps://www.ahealthylife.nl/volledige-lijst-van-de-dirty-dozen-en-clean-fifteen/
2 jaar geleden
Reactie op Butterflypowermommy
Good to know: appels bosbessen druiven en zo nog velen horen bij de dirty d ...
Oke, ik wilt best toegeven dat ik niet het hele stuk hebt gelezen, maar dit vraagt echt om nuancering.
Als je veilig wilt zitten, kies je zoveel mogelijk Nederlandse producten. Zeker de producten die binnen (onder glas) worden geïntegreerd geteeld. Dat wilt zeggen met zoveel mogelijk natuurlijk bestrijding en zo weinig mogelijk chemische gewasbescherming. Ook buiten gebeurd dat veel.
Daarnaast is het lijstje middelen dat je in Nederland mag gebruiken heel kort en de controle strikt.
Voor producten binnen de EU is dat al minder en daarbuiten wordt het een heel ander verhaal.
#modustuinderuit.
2 jaar geleden
Reactie op Moederes
- Druiven snijd ik in 3 stukjes
- Mango uit de vriezer is handig en eten wi ...
Leuke tip voor in de zomer, mango uit de vriezer laat ik 5 minuutjes uit de vriezer staan, en dan gooi ik het in de blender. Goed lang pureren, dan wordt het heerlijk roomijs. Kan ook met andere soorten fruit uit de vriezer. Mijn peuter is er gek op. En je geeft dan 100% fruit
2 jaar geleden
Manderijnen snij ik door de helft, een banaan bestaat uit 3 reepjes dus die pluk ik uit elkaar en geef hem zo een reepje in zn hand. Peer snij ik in lange stukken en geef ik zo in zijn hand. Druiven zou ik door de helft snijden of in 4en. Appel heb ik hier nog niet zo gegeven maar kun je eventueel koken zodat het wat zachter wordt. Mango uit de diepvries ga ik binnenkort eens proberen. Vanavond had hij een rauwe reep paprika en hij krijgt soms ook een half plakje komkommer. 😊
2 jaar geleden
Reactie op MiekeBV
Oke, ik wilt best toegeven dat ik niet het hele stuk hebt gelezen, maar dit ...
Is ook zeker zo! Beste altijd uit Nederland alleen zijn bijv druiven e.d. vaak uit Spanje evenals tomaten en komkommer .. en daar zijn de regels iets minder streng, maar was meer een tipje geen punt voor een discussie ofzo (: 😀