19 Reacties
3 jaar geleden
Wij hebben ook geen ritme maar op advies van de jeugdzorg verpleegkundige leggen wij ons zoontje wel in zijn wiegje in de middag. Als hij tekenen vertoont van moeheid brengen we hem naar boven en dan leggen we hem nog ‘wakker’ in zijn wiegje en dan valt hij meestal wel in slaap. Niet lang hooguit 1 uurtje . Zo creer je rust , regelmaat en reinheid . De jeugd vplk adviseerde ook om zoveel mogelijk
Slaapjes in de box en kinderwagen te vermijden. Al is dat wel lastig met zo een kleine baby nog
3 jaar geleden
Bij ons komt er steeds meer ritme in. Na een flesje blijft hij steeds vaker wakker overdag en dan anderhalf a 2 uur voor zijn volgende flesje valt hij een beetje in slaap en wordt dan weer op tijd wakker voor zijn fles. Meeste dagen leg ik hem dan smiddags even in zijn bedje, rest van de keren gewoon in de box. Hij is nu ruim 6 weken. Ik heb me er eigenlijk niet zo heel druk om gemaakt om een ritme te creëren, ik heb hem gewoon gevolgd in hoe en wat en het is toen vanzelf ontstaan.
3 jaar geleden
Ik liet haar ook vaak doen als ze in slaap viel na een voeding maar tegenwoordig verschonen we haar na een voeding. Daar wordt ze wakker van(of ik maak haar wakker). Dan speelt ze even in de box en zodra ze wat gaat jammeren of geeuwen pak ik ze lekker bij me om te slapen. Sinds dien zit er meer rust in de dag en in haar, blijkbaar werkt die voorspelbaarheid. Maar.... dit werkt dus voor ons, het was voor ons ook even zoeken maar ik vind het een stuk meer genieten nu. Succes met de blijvende zoektocht😉
3 jaar geleden
Ik merk dat als ze tijdens het voeden in slaap valt en ik haar vervolgens slapend in bed weg leg, ze heel snel wakker wordt. Dan heeft ze meteen weer honger, want ze had eigenlijk nog niet genoeg gegeten en zo blijven we daar in hangen. Als ik haar bij mij laat liggen, dan slaapt ze wel langer door. Maar dan heb ik niet mijn handen vrij en krijg ik niets gedaan. Als we een ritme volgen en ze dan in slaapt valt (bij voorkeur in bed) dan slaapt ze langer door en is ze ook een stukje allerter en lacht meer wanneer ze wel wakker is & kan ik zelf tenminste rustig douchen, koken, wassen en iets doen met mijn zoon van 4 jaar op het moment dat ze slaapt.
3 jaar geleden
Reactie op MamaRoos1989
Ik merk dat als ze tijdens het voeden in slaap valt en ik haar vervolgens s ...
Hey mama roos! Hoe heb je dit kunnen bekomen? Als in: wanneer dan wel wegleggen? Momenteel slaapt mijn zoontje van 5weken enkel na borstvoeding (op mij) en vaak heel snel opnieuw wakker. Graag je tips and tricks 🙈🤗
3 jaar geleden
Reactie op IreneAR
Hey mama roos! Hoe heb je dit kunnen bekomen? Als in: wanneer dan wel wegle ...
Als ze in slaap valt tijdens de voeding zachtjes weer wakker maken. Het boek: je baby in een droomritme van Stefanie Molenaar, is een grote aanrader. Het boek heeft mij 4 jaar geleden onwijs geholpen, toen ik er aardig doorheen zat bij mijn zoontje. Ik kon hem overdag en 's nachts max 10 minuten los van mij laten anders begon hij heel hard te huilen. (Man is en was steeds 6 weken thuis en dan weer 6 weken weg, dus ben dan ook echt alleen). Ik eindigde toen na een paar weken oververmoeid met fixe koorts, en een heel lief oppas schema voor mij van vrienden en familie. Daarna hoorde ik van dit boek en werd het best snel een stuk stabieler. Daarom ben ik nu wel met het ritme bezig, maar hou mij er ook niet super strak bij elk slaapje aan hoor. Maar globaal volg ik het wel en kan strakker worden indien nodig. Ze kan nu iig zelfstandig in slaap vallen en dan ook een tijd slapen
3 jaar geleden
Mijn zoontje is net een maand en hier ook nog niet echt een ritme.
Bij mijn oudste dochtertje hadden we een mooi ritme met 10 weken dus ik geef het nog wat tijd. Ze slapen nu nog zoveel dat het voor mij allemaal nog niet veel uitmaakt. Het komt wel en als het lukt sturen we wat aan op een ritme maar voor nu lijkt dat nog niet echt te lukken en dat is oke.
3 jaar geleden
Wij hebben 0 ritme en dat hou ik voorlopig ook zo! Zolang ze goed eet, slaapt en vrolijk is vind ik het prima, Zo ben ik ook het meest onafhankelijk om nog leuke dingen te ondernemen met mn zoontje. Als ze straks 2/3 slaapjes doet moet ik weer rekening houden met tijden waarop ik weg kan.
3 jaar geleden
6 weken en totaal geen ritme hoor. Elke dag denk ik ik ga een ritme opbouwen, vergeet het maar. Valt hij in slaap na zijn voeding prima, dan zal het het nodig hebben. Blijft hij wakker leg ik hem onder de babygym, in de wipstoel of in de box.
Slapen gebeurt vaak in de kinderwagen, makkelijk want zo kan ik met de honden wandelen wanneer ik wil.
Maar ik wil toch gaan proberen hem smiddags en savonds in zijn bedje te leggen, dat is tot nu toe drama.
Iedereen om me heen zegt dat ik hem moet laten huilen "is goed voor de longetjes" maar dat gaat echt tegen m'n principes in.
Maar ik wil ook geen uren bezig zijn met naar bed leggen, wat tot nu toe, zonder succes, het geval is...
3 jaar geleden
Ons zoontje is 4 weken en hier ook geen ritme, bij ons adviseerde de jgz vpk dat je niet een strak schema moet volgen maar juist je kind moet volgen op deze leeftijd en moet kijken naar zijn/haar signalen. Een kindje van een paar weekjes heeft ook nog geen echt ritme, of je denkt net een paar dagen ritme te hebben en ze veranderen weer. Ik maak (probeer iig) mij er niet te veel druk om
3 jaar geleden
Ik vind het ook heel lastig en heb me wel verdiept in ritmes vanwege onze eerste zoon die dramatisch sliep. Maar de wakkertijd is ongeveer 1 uur. Onze zoon drinkt om de 4 uur ongeveer en we starten de dag altijd tussen 7 en 8 uur, waardoor we de flessen wel redelijk op hetzelfde tijdstip geven. Alleen wat ik dan niet snap, als de wakkertijd 1 uur is of laten we zeggen 1,5 uur, dan zou het idealiter moeten zijn volgens dit principe:
07.00-08.30 fles en wakkertijd
08.30-11.00 slapen = 2,5 uur
11.00-12.30 fles en wakkertijd
12.30-15.00 slapen = 2,5 uur
15.00-16.30 fles en wakkertijd
16.30-18.00 slapen = 1,5 uur
18.00-19.30 wakkertijd en fles
Dan slaapt ie 6,5 uur overdag terwijl ik ook lees dat ze ongeveer 5 uur per dag slapen. Maar hoe dan als de wakkertijd 1,5 uur is?? 😂
3 jaar geleden
Ik heb echt nog 0 structuur overdag met een kindje van 5 weken. Wordt er onzeker van dat anderen dat wel hebben, maar ik denk het komt wel en ik probeer er wel wat meer ritme in te krijgen.
3 jaar geleden
Reactie op Mama210
Ik vind het ook heel lastig en heb me wel verdiept in ritmes vanwege onze e ...
Haha ja ik snap precies wat je bedoelt!
Die van ons is nu 9weken en haar wakkertijd is eigenlijk echt krap een uurtje anders raakt ze over vermoeid en slaapt ze nog minder… dusja kijk niet zo naar hoeveel ze in totaal moet slapen op een dag maar gewoon naar waar ze goed op gaat en dat is elke x een uurtje wakker en dan slapen.
Zelfde met flesvoeding.. onze dochter drinkt iets meer dan gemiddeld, ik kan haar minder geven maar dan hebben we drama in de tent… is ook voor niemand fijn denk ik dan
3 jaar geleden
Wij zorgen dat we iedere avond rond 21 uur met hem de gordijnen dichtdoen en hem in zn cosleeper leggen. 's Ochtends doen we gordijnen open rond 7.30 uur, zodat ie dag/nacht verschil merkt. Overdag volgen we hem met drinken/verschonen/slapen. Dat gaat niet op vaste tijdstippen, maar eerder in dagdelen.
3 jaar geleden
Als we sochtends op pad gaan zijn het hazenslaapjes onderweg en dan thuis voeden rond 11.00 en dan in bed lang slapen tot volgende voeding. Dus dan voed ik wel voor het slapen.
Maar vandaag waren we de hele dag thuis en waren het telkens korte dutjes van 45 minuten na ongeveer 1 uur en een kwartier wakker (5x), dit is dan na de voeding... Naarmate de dag vordert zijn hier de dutjes in bed steeds moeilijker. De laatste 2 dutjes waren in de draagzak, waarbij de laatste met huiluur.
Om 19 uur altijd wel eerst voeden en naar bed de nacht in.
3 jaar geleden
Ik houd de wakkertijd eigenlijk helemaal niet in de gaten. Reguleert ze zelf wel als ik voldoende slaap mogelijkheid aan bied denk ik maar 😅 ze is ook de 2e, dus heb ook minder tijd om ermee bezig te zijn.
Wel weet ik nu dat ik kan spelen met flestijden door er 3, 3.5 of 4 uur tussen te laten. En dat moet ik wel een beetje sturen omdat ik met etenstijd van de oudste zit, wegbrengen naar opvang, bedtijd etc. Dus smorgens ga ik vaak even rekenen wat handig uitkomt met om 7 uur ongeveer de eerste en tussen 21-22u de laatste fles. 😊
Met wakker maken, rekken of draagzak kan ik dat redelijk beïnvloeden. Maar blijft zwoegen hè deze periode 😅
3 jaar geleden
Hier is het ook nog wat zoeken ons 2e zoontje is nu 6 weken en ons 1e zoontje ruim 2 jaar oud. Ik hou zelf heel erg van structuur en mijn oudste doet het daar ook erg goed op. Ik probeer naar de wakkertijden te kijken en probeer wat te schuiven met zijn flesjes tussen de 3, 3,5 en 4 uur (net wat op dat moment goed uitkomt). Tussen de middag liggen ze beiden boven in hun bedje voor hun middagdutje en dat gaat goed! Al kan ons jongste zoontje overdag soms moeilijk zijn rust in de box vinden, maar doordat de oudste ook zijn aandacht vraagt kan hij moeilijk steeds bij mij slapen. Ook zijn we 's avonds steeds wat aan het zoeken met de laatste fles, geef ik hem rond 22 uur moet ik hem wakker maken uit zijn "diepe" slaap en drinkt hij daardoor maar voor de helft leeg en is hij om 2 uur weer wakker door de honger. Ik probeer nu al een paar dagen zijn laatste fles al om 20 a 21 uur te geven en dan slaapt hij door tot +/- 2.30 a 3.00 uur maar hierdoor zit ik waarschijnlijk nog heel lang vast aan zijn nachtvoeding. Iemand tips??