18 Reacties
3 jaar geleden
Reactie op Essepes
Vorige week stond nog een artikel in het ad dat het gewoon veilig gegeten k ...
Ja he. Dit zei de verloskundige ook tegen mij 2 jaar geleden . Maar top dan eet ik lekker door.
Oh bah vervelend hopelijk trekt t snel weg
3 jaar geleden
De VK zei vorige week nog tegen mij dat dit zelfs heel gezond is, ze moedigde het zelfs aan. Mits je het vers (bij de visboer bijvoorbeeld) haalt en diezelfde dag nog opeet (bij voorkeur zsm). Ik heb het van het weekend nog gegeten 😀.
Ik ben recentelijk sowieso gestopt met ‘verse’ vis bij de supermarkt te halen, interessant onderzoek van de keuringsdienst van waarde: https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/is-er-eigenlijk-wel-een-verschil-tussen-verse-vis-en-diepvriesvis.
3 jaar geleden
Oh echt? Ik heb mijn hele zwangerschap al zin in een zoute haring, maar op de app staat inderdaad dat het niet "mag".
3 jaar geleden
Bij mijn vorige zwangerschap 2-3 jaar geleden mocht het volgens mij ook niet volgens zwangerhap app, hoor. Bij navraag bij de viskraam gaven ze aan dat het veilig is.
Het punt is, het is gekaakt, niet verhit. Het zorgt ervoor dat de bacteriën verminderen, maar niet verdwijnen.
Haring is wel één van de gezondste vissen met veel goede vetten (goed voor de hersenontwikkeling, schijnt) en ik eet andere goede vissen zoals zalm niet graag verhit. Ik maak daarom de afweging om het risico wel te nemen en eet wel de haring van de viskraam. Ik ga er wel 's ochtends heen en niet op hete dagen zodat de vis nog niet lang geleden ontdooid is en niet is blootgesteld aan warme temperaturen.
De vraag over makreel en garnalen:
Makreel heeft ook veel gezonde vetten maar wordt weer afgeraden vanwege de zware metalen die erin zitten. Maar ja, met mate dus...
Garnalen hebben weinig vetten maar ook daarvoor geldt dat er zware metalen in zitten.
Beetje flauw inderdaad dat je wel vis moet eten omdat het zo gezond is, maar tegelijkertijd mag je bijna geen enkele vis vanwege de metalen of je moet het goed verhitten wat de smaak niet altijd ten goede komt... 😒
3 jaar geleden
Reactie op Startune
Bij mijn vorige zwangerschap 2-3 jaar geleden mocht het volgens mij ook nie ...
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/voeding/haring-tijdens-zwangerschap/
Zoals gezegd, ik neem het risico dus maar. Ik ga zoute haring niet verhitten. 🤢
3 jaar geleden
Ah, heb het artikel al gevonden:
https://www.ad.nl/koken-en-eten/haring-is-gezond-maar-dit-maakt-dat-je-er-niet-te-veel-van-moet-eten~a2151ba9/
Tja, het is heel gezond (afgezien van het zout), ze doen vanalles om de bacteriën te verminderen, maar helemaal uitsluiten kan je het niet. Ik blijf bij mijn wekelijks harinkje van de viskraam vroeg in de ochtend en eten met de lunch. 😁
3 jaar geleden
Reactie op Startune
Het is de vraag of je de gezondheidsvoordelen vindt opwegen tegen de risico's
3 jaar geleden
Nou in vergelijk met 2012 mag je nu bijna niets meer! Ik denk dat sabbelen op een vaatdoek je meer risico’s gaat opleveren.
3 jaar geleden
Nou in vergelijk met 2012 mag je nu bijna niets meer! Ik denk dat sabbelen op een vaatdoek je meer risico’s gaat opleveren.
3 jaar geleden
Reactie op saskiawinkel79gmail
Nou in vergelijk met 2012 mag je nu bijna niets meer! Ik denk dat sabbelen ...
Oprecht he. Verschrikkelijk