51 Reacties
2 maanden geleden
Ook even een ander geluid - geen tijdenschema’s wat we gebruiken 😊
Hier een baby van 6,5 maand. Ze drinkt nog 6-8 keer per dag bv. Bij ontbijt of lunch krijgt ze (Rapley) een paar reepjes fruit, avocado of komkommer, vindt ze fantastisch! Soms bij de lunch (als ze fruit heeft gehad bij ons ontbijt) wat getoaste stukjes brood met pindakaas. En bij het avondeten wat gestoomde stukken groente, stukjes pasta, reepjes ei of komkommer.
Pureetjes vond ze vanaf het begin niks (behalve geprakte banaan), dus we zijn bij 6 maanden overgegaan naar Rapley. Vindt ze veel leuker en ze eet daardoor meer!
Al eet ze echt nog niet alles. Ik denk dat ze de helft van wat we haar qua eten aanbieden volledig afgelebberd en aangegeten teruglegt 😂 En van het brood eet ze vooral de pindakaas. Maar hee, food under one is just for fun!
2 maanden geleden
Hier baby van 6 maanden;
- 3 fles borst 2 fles geit 150cc
- pap (100 melk, fijne granen en fruit)
- in de avond “eet” ze met ons mee met een flink bakje met groente en of rijst, aardappel of zoete aardappel.
Alles gaat erin als zoete koek. Niks vind ze niet lekker gelukkig
Tip; mango met braam is echt een goede combi voor fruithapje!
2 maanden geleden
Reactie op linniem
Ben echt onzeker nu ik al jullie schema’s zie. Hier wilt ze echt nog 5 fles ...
Hier ook hoor… bijna 7 maanden. Fruithapjes gaan goed, brood ook maar dat krijgt ze heel beperkt. eigengemaakte groentehapjes gaan met veeel moeite 😅😅😢
2 maanden geleden
Reactie op Eveline1986
Hier ook hoor… bijna 7 maanden. Fruithapjes gaan goed, brood ook maar dat k ...
Wij ook 5 flessen trouwens
2 maanden geleden
Reactie op Leya00
Heb ik ook hoor... Die van mij is nu 7 maanden 😭
Geen zorgen maken. Mijn oudste dochter at pas goed op 1 jaar. Ik bood het altijd wel aan en zij besliste wat ze at. Ik heb mij hier ook grote zorgen om gemaakt, mede door het forum. Maar ze halen echt nog veel uit hun melk.
Voeding aanbieden in stukken hielp ook wel.
2 maanden geleden
Reactie op linniem
Ik word ook onzeker van de schema's... maar als ik kijk op voedingscentrum dan hoeft het ook allemaal niet zoveel als ik hier lees.
Momenteel weigert onze dame haar fruit en groente hapje. Wij vinden het belangrijk dat voeding niet onder dwang gegeten gaat worden. Wil ze niet? Dan zal er wel een reden voor zijn, geen zin is ook een prima reden. Wij hebben het idee dat onze dame liever zelf stukken in haar mondje doet, maar ze voldoet nog niet aan het zelfstandig tot zit komen voorwaarde. Maïspuffs vind ze geweldig en daar hapt ze met haar 2 voortandjes stukjes vanaf en gaat dan kauwen.
Ze krijgt overigens 5 flessen nog per dag. Volg je gevoel en laat je vooral niet gek maken door het forum.
2 maanden geleden
Reactie op linniem
Niet onzeker zijn! Onze man kreeg enorme krampen van de groente eerst. Zijn toen gewoon 2 weken gestopt en langzaam aan begonnen. Het is toen ineens heel snel gegaan. Ik had jou onzekerheid eerst ook maar alles op het tempo van je kindje! Komt goed!
2 maanden geleden
Reactie op Heemsje
Ik word ook onzeker van de schema's... maar als ik kijk op voedingscentrum ...
Je kindje hoeft niet zelfstandig tot zit te kunnen, maar moet wel stevig kunnen zitten als je haar in de stoel zou doen. Anders zou Rapley niet geschikt zijn vanaf zes maanden. Gemiddeld pas bij negen maanden gaan baby's zelfstandig tot zit komen.
2 maanden geleden
Wij geven de rapley methode en dat gaat prima. Ja heel veel komt op de grond terecht maar dat is niet erg 😂
2 maanden geleden
Reactie op rianne123456
Food under 1 is just for fun
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het is echt wel gebleken dat vanaf 6 maanden het een goede aanvulling van voedingstoffen is op (kunst) voeding. Daarnaast voor de motoriek, textuur en smaak ontwikkeling belangrijk. Niet alleen ‘voor de leuk’.
On topic:
- Na ochtend fles wat brood
- Fruithap
- Avondeten (bloemkool/aardappel bijv). Ga van de week eens wat rijst oid proberen.
- Tussendoor wel eens maisvinger met bijv pindakaas.
Ze eet naar behoefte. Merk wel dat ze het echt wil (als wij eten begint ze te brullen en als ze haar hapje heeft is ze tevreden). Merk bij beide kinderen dat ze het echt wel nodig hadden en dat alleen melk niet voldoende is.
2 maanden geleden
Reactie op Heemsje
Ik word ook onzeker van de schema's... maar als ik kijk op voedingscentrum ...
Ga je ook altijd houden hoor! Onze zoon van 2 heeft net een periode van slecht eten gehad. Voorheen at hij alles. Paar weken geduurd en nu weer goed. Met name niet pushen inderdaad. Zo blijft het eten geen strijd. Ze eten echt wel wanneer ze trek hebben. Nu eet hij weer grotendeels zijn bord leeg.
2 maanden geleden
Reactie op Sproet
Je kindje hoeft niet zelfstandig tot zit te kunnen, maar moet wel stevig ku ...
Oooowh, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Van de week eens kijken hoe ze los in haar stoeltje zit. Op schoot zit ze goed los. Ik vond het al raar dat zelfstandig tot zit komen een voorwaarde was icm vanaf 6 maanden.
2 maanden geleden
Reactie op Heemsje
Oooowh, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Van de week eens kijken ho ...
En als je het hebt, is het handig om een stoelverkleiner in de stoel te doen! Zitten ze nog net iets beter ondersteund 😊
2 maanden geleden
Reactie op Heemsje
Oooowh, dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Van de week eens kijken ho ...
Wij hebben in de eerste weken een handdoek erbij gedaan voor net wat meer steun. Dat was voldoende en in het begin was het ook echt maar 5 minuutjes ofzo. 1x een maispuffs bij wijze van. Nu zit ze er gerust een half uurtje in tijdens ons eten samen.
2 maanden geleden
Reactie op Sproet
Wij hebben in de eerste weken een handdoek erbij gedaan voor net wat meer s ...
Ik heb voor het weekend toevallig een stoel verkleiner besteld, die komt morgen binnen. Het is een tenger meisje dus die gebruiken we ook nog wel eventjes. Morgen met haar geliefde maïspuff uitproberen (mits de bezorger op tijd is;) )
2 maanden geleden
We hebben nog niet echt een ‘vast’ schema, maar geven heel erg op aanvraag.
Meestal +/- 100-150 gram fruit rond 10.00 (en anders tussen lunch en avondeten).
Voor lunch een snee brood (zonder korsten). Met boter of pindakaas. Maar ook wel eens met zelfgemaakte appelmoes, geprakte aardbeien of pruimenjam (gewoon zelf ingekookte pruimen).
Avondeten 100-150 gram groenten met aardappel of pasta en soms wat vlees/vis, of hij eet met ons mee (voeg zout dan later toe).
Soms nog wat tussendoor, maispuff of een hapje van iets wat wij hebben als we zien dat hij honger heeft (kaal hapje brood, hapje yoghurt, extra hapje fruit van ons, etc).
Soms geprakt, soms nog gepureerd. Afhankelijk van het gerecht of waar we zijn (op vakantie veel geprakt).
Banaan-ei pannenkoekjes of pannenkoekjes van zoete aardappel zijn ook erg geliefd hier!
Hij drinkt daarnaast nog wel ruim 4-5 flessen van 180+6 😅
Hier juist het gevoel dat hij dus heel veel eet, maar hij lijkt het nodig te hebben 🤷🏻♀️
Soms heeft hij ook een dag dat hij niet veel wil eten overdag, en dat is dan ook prima. Hij is 7 maanden nu!
2 maanden geleden
Hier sinds gisteren een fles laten vallen, ze heeft de nacht goed doorgeslapen (ik was misschien bang voor honger).. met 7 maanden heeft ze nu dit ritme:
7.00 papfles 210
9.00 slapen
10.30 half fruit potje 8+
12.00 2/3 boterham + water
13.30 fles 210
14.00 slapen
Vroeg wakker= snackje
16.30 half groente potje 8+
18.15 fles 210
19.00 slapen