40 Reacties
2 maanden geleden
ik begrijp dat je een methode zoekt om de nachten dragelijker te maken! maar kies alsjeblieft niet voor laten huilen. huilen is het enige signaal dat babies kunnen geven als ze je nodig hebben. er zijn lievere en betere methodes die niet schadelijk zijn voor de hechting en het brein.
mijn tip zou zijn: zoek een goede slaapcoach bv iemand van methode stephanie lampe boeken.
heel veel sterkte ik weet hoe zwaar het kan zijn
2 maanden geleden
Wij leggen haar gewoon altijd tussenin, dan is ze wel stil. Vind het ook niet gek dat ze naar mama zoekt in bed dus beetje zielig ofzo. Maar bij mijn vorige dochter deed ik 3 min huilen, troosten, 5 min huilen, troosten, tot max 10 min. Als ze dan niet sliep dan er uit. Maar die methode leverde mij ook heel veel frustratie op want ik kan niet tegen huilende babies
2 maanden geleden
Het laten huilen zorgt er alleen voor dat je kindje leert dat je niet komt en dat is dan ook de reden dat hij stopt met huilen, omdat het geen nut heeft want mama pakt mij niet het herhoogd enkel zijn cortisol en stressgehalte. Natuurlijk doe je er mee wat je wil he mama, maar als je het even googled zie je dat dit wordt afgeraden.
2 maanden geleden
Reactie op NH95
Wat is de reden dat jullie ook de nachtvoedingen aan willen pakken? Willen ...
Omdat we het gevoel hebben dat het niet meer nodig is, maar aangeleerd gedrag is + in de nacht wordt hij vaak wakkerder waardoor ik 2u met hem bezig ben. En dat bij elkaar 7maanden zonder goede slaap breekt je op.
2 maanden geleden
Wij deden een timer zetten van 2 minuten en daarna weer troosten (hoofdje aaien, buikje aaien en er naast zitten). Dat een paar keer herhalen en als ze echt overstuur was deden we even oppakken tot rust komen en weer neerleggen. En herhaling en volhouden. Dat werkte bij ons. Nu slaapt ze bijna altijd door en als ze wakker wordt is ze binnen 2 minuutjes te troosten met de speen.
2 maanden geleden
Reactie op Marie1324
Wij deden een timer zetten van 2 minuten en daarna weer troosten (hoofdje a ...
Hoe lang heeft het ongeveer geduurd 😊?
2 maanden geleden
Reactie op Marie1324
Poehh weet ik eigenlijk niet meer precies. Denk iets van 3 weken ? De ene a ...
tja ook die methode van steeds tijd verlengen vind ik nog steeds een 'late huilen' methode. zoals al hier ook gezegd: Deze methoden verhogen stressgehalte van je baby, kunnen/ doen schade aan brein en hechting. dit is bewezen. ik heb zelf heel goed slapende babies gehad zonder tranen (dan bedoel ik niet die '1 minuut' beetje protesteren soms) door vanaf begin letten op max wakkertijd, rituelen, steeds proberen wakker in eigen bedje/cosleeper enz te leggen, maar er altijd zijn als hij/zij je 'roept'(dus huilt en nodig hebt). en dat betekende voor mij praktisch: lukt zelf wakker in slaap vallen niet (zeker in begin) dan troosten, opnieuw proberen, of in de draagdoek slapen, erbij blijven enz. en die investering is intens maar nu hen ik een goed slapende baby die zelf zonder tranen wakker in bed kan en gaat slapen, dieweet dat ik kom als ze mij nodig heb en dus vertrouwen heeft. zo belangrijk! dat gun ik iedere baby en ook iedere mama. want het is zwaar!! maar hier kun je goede hulp bij vragen.
2 maanden geleden
Reactie op edejager
tja ook die methode van steeds tijd verlengen vind ik nog steeds een 'late ...
en trouwens mijn eerste was een huilbaby met reflux dus het is niet zo dat ik sowieso goed slapende en easy babies had. en ik wil ook geen enkele moeder een slecht gevoel geven!! want we doen allemaal ons best maar het doet me oprecht verdriet dat in onze cultuur nog steeds zo vaak dit soort slaaptrainingen worden geadviseerd. en dat er wordt gezegd 'dit is gedrag'. gelukkig wil je kind bij je zijn! maar je kan ook met vertrouwen in jou en de wereld een goed slapende baby krijgen.
2 maanden geleden
Reactie op edejager
tja ook die methode van steeds tijd verlengen vind ik nog steeds een 'late ...
Ik zei ook als ze echt overstuur is dat ik haar op pak, maar een beetje jengelen liet ik gewoon een paar minuten gaan. Juist als ik haar vast had werd ze wakkerder en begon ze te spelen. Voor iedereen werkt wat anders, maar ik denk persoonlijk niet dat wat ik heb gedaan schadelijk is, want zoals ik al zei bij echt huilen was ik er gewoon. Nu slaapt ze in zonder te huilen. Als ik haar slaapzakje aan doe vallen jaar ogen automatisch dicht. Volgens mij heb ik het dan niet echt slecht gedaan ;)
2 maanden geleden
Ik vind dat we te snel dingen van onze kindjes verwachten. 7 maanden is echt nog zo jong!!! En ja, 7 maanden weinig slaap is pittig, maar op je hele leven is 7 maanden ook weer niet zo lang. Tot 18 (!!!!) maanden zijn nachtvoedingen niet heel gek. Daarna kun je er echt wel van uit gaan dat het gewenning is.
Ik heb deze methode wel gebruikt toen mijn kindje bijna 2 was. Je kindje gaat nu nog zo veel slaapregessies en verlatingsangst fases krijgen. Toen ze bijna 2 was, was ze er echt aan toe om het alleen te leren. Het ging ook heel snel. Ik kon uitleggen wat ik deed en waarom ik op de trap zat ipv naast haar. Nu met m’n tweede kindje accepteer ik alle slechte nachten ook gewoon totdat hij eraan toe is.
2 maanden geleden
Ik vind dit echt geen aanpak voor een kindje van 7 maanden. Die echt volstrekt normaal baby gedrag vertoont.. nachtvoeding zijn meer dan normaal op deze leeftijd .. en uiteraard wil een baby ook snachts geborgenheid van zijn ouders.. Deze aanpak is niet gericht op de behoefte van een baby, alleen in het belang van ouders.. Ik zou echt kijken naar een wat mildere oplossing..
2 maanden geleden
Zelf geen ervaring mee, maar even een ander geluid over slaaptrainen. Ik snap heel goed dat dit niet bij iedereen past en als je je er niet prettig bij voelt moet je het vooral niet doen, maar dat het schadelijk zou zijn ligt wat genuanceerder. Ten eerste zijn er veel verschillende vormen en de aanpak van ts klinkt super liefdevol, met erbij blijven en baby laten weten dat je er bent. Er zijn veel goede wetenschappelijke onderzoeken gedaan die concluderen dat er geen schadelijke effecten zijn voor bijv. hechting of ontwikkeling, maar dat het wel heel effectief is om je kindje beter te laten slapen. Goede slaap is ook heel belangrijk voor de ontwikkeling en zorgt voor uitgeruste en vrolijke babies (en uitgeruste en vrolijke ouders, ook heel veel waard). Dus laat je alsjeblieft geen schuldgevoel aanpraten dat je dit gaat proberen:)Veel succes, ik hoop dat het gaat werken want slecht slapen kan je idd helemaal opbreken!
2 maanden geleden
Reactie op MerelK12
Zelf geen ervaring mee, maar even een ander geluid over slaaptrainen. Ik sn ...
Dankje! Heel fijn dat ik niet nu volledig afgebrand wordt om deze poging en een andere kant hoor want begin volledig te twijfelen 😅.
2 maanden geleden
Reactie op MerelK12
Zelf geen ervaring mee, maar even een ander geluid over slaaptrainen. Ik sn ...
De titel zegt '... laten huilen...'daar schrik ik van en daar komen mijn reacties op. En schadelijke effecten daarvan zijn helaas wel degelijk bewezen. en natuurlijk maakt dat uit welke methode je precies toepast Zolang je alsnog dicht bij je kind bent is idd een verschil met bv de deur dicht houden en je kind de hele nacht door laten krijsen. Iedereen moet daarin zeker zijn eigen moederintuitie volgen. Maar zorg dan dat je echt goed geïnformeerd ben en wat passend is bij de leeftijd van je kind. En dan kan ik nogmaals enorm een slaapcoach aanraden. Of eens 'de blije baby' van stephanie lampe lezen, "lekker slapen zonder huilen".
Ben het overigens helemaal eens met hoe belangrijk goed slapen is. Maar dat is op verschillende manieren bereiken.
2 maanden geleden
Reactie op edejager
De titel zegt '... laten huilen...'daar schrik ik van en daar komen mijn re ...
Zoals in mijn tekst ook staat ben ik zeker in zijn buurt om met woorden hem rustig te krijgen 🫠 maar daarom huilt hij nog wel en is een hele nacht ook wel gelijk ruim 😵.
Deze methode komt vanuit de wijkverpleegkundige dus dan zou ik denken dat ze wel een 'gezonde' aanpak aanbiedt dat past bij de leeftijd.
2 maanden geleden
Ik heb zo’n aanpak gedaan vanuit het ziekenhuis begeleid. Heeft hier echt goed gewerkt. Dochter slaapt nu overal en altijd. Lekker in de buurt blijven en om te troosten de eerste paar keer. Bij ons paste dit heel goed, en was heel passend. Laat je niet gek maken, misschien past dit ook wel bij jullie!
2 maanden geleden
Ik sluit me aan bij MerelK12! Geen ervaring met de aanpak, maar wilde je vooral veel succes werken. Dit soort nachten zijn slopend als jong gezin en je moet zelf ook mentaal gezond blijven. Ik hoop dat de methode fijn voelt voor jou en je kindje, en dat het jullie rust gaat geven. Ik snap dat mensen schrikken van je titel, maar je uitleg klinkt veel genuanceerder. Wij hebben erg geluk met een makkelijke slaper, maar ook bij hem wordt er soms even gehuild, en dan werkt optillen of erbij blijven soms averechts. Elke combinatie van baby/ouder is anders, en soms is het echt even uitproberen. Laten huilen en negeren zou ik zeker niet doen, maar jullie aanpak is misschien wel de middenweg waardoor jullie allemaal meer rust krijgen. En als het niet werkt/toch niet goed voelt, kun je altijd bijsturen. Het is niet altijd zo zwart/wit als het soms gebracht wordt wat betreft “laten huilen”.