8 Reacties

22 dagen geleden

Ik lees mee!

22 dagen geleden

Wij hebben dit bij de eerste gedaan. Maar moet je wel heel consequent zijn. Hij pikte er maar enkele op. En duurde lang. We zoeken soms gewoon iets op via “ gebaar van de dag” Wij hebben met name gebaren gerelateerd aan eten gebruikt, maar eigenlijk pas heel concreet vanaf 1 jaar en dat er een eigen wil kwam met het eten. Zodat duidelijk werd wat de dreumes wilde eten.

22 dagen geleden

Wij hebben het gedaan bij de eerste en gaan het nu ook zeker weer doen. Onze eerste zoon is nu 21 maanden en begint nu steeds meer zijn woorden te gebruiken maar hij gebaard al best een tijdje naar ons en die gebaren gebruikt hij nu ook nog steeds dagelijks. We hebben hem deze gebaren geleerd; meer, eten, drinken, verschonen, poepen, bedankt, helemaal klaar, spelen en slapen. Met 11 maanden begon hij met meer te gebaren, dat was echt heel leuk om te zien. Het duurde wel vrij lang voordat hij meerdere gebaren na ons deed, maar het was wel duidelijk dat hij de gebaren begreep. We begonnen al best vroeg met de gebaren, zo goed als vanaf het begin eigenlijk. Wanneer we bijvoorbeeld begonnen met de eerste hapjes dan deden we vaak van: “wil je meer?” *gebaar voor meer* “meer?” En als we gingen verschonen dan zeiden “we we gaan nu verschonen” *gebaar voor verschonen* “verschonen”. Herhaling en goed laten zien wat je doet is belangrijk. Wij hebben gewoon gegoogled voor baby signs en op YouTube vind je er ook zat filmpjes over, voor als je een keer wat meer tijd hebt haha. Maar als je meer vragen hebt dan wil ik ze zeker ook proberen te beantwoorden hoor 😊!

22 dagen geleden

Met mijn eerste wilde ik ook vroeg beginnen met babygebaren omdat ik de voordelen daar wel van in zag. Maar iedereen ontmoedigd mij daarop want "dan gaat hij niet praten, alleen maar gebaren" en " dat is echt een geitenwollen sokken ding". Fast forward, Geen gebaren gedaan en mijn zoon (nu bijna 3 ) praat nog steeds niet. Al een tijdje zijn we via logopedie met gebaren bezig en er gaat echt een wereld van communicatie open. Babygebaren kan ik echt iedereen aanraden! Dat ga ik ook met mijn 2e zoontje doen.

22 dagen geleden

Wij gaan het ook doen! Ik heb gebarenkaartjes gekregen als kraamkado. Vrienden van me doen het ook en hun kindje doet nu, met 11 maanden, voor het eerst een gebaar! De gebarenkaartjes zijn van gebarenvoorbabys.nl en zij heeft ook een instagram waar heel wat op staat.

22 dagen geleden

Oh en op youtube is ook een account met megaveel filmpjes met allerlei gebaren. En wat ik geleerd heb al is dat het inderdaad goed is om "nuttige" gebaren te doen, maar ook 1 of 2 dingen die je kind heel leuk vindt. Dus stel hij is helemaal fan van honden als ie die tegenkomt op straat, dan moet je 'hond' ook doen. Of 'bal'. Dat helpt ze bij het ook gaan doen!

22 dagen geleden

Ik heb de boekjes van @gebarendoodle (op insta te vinden). Leuke boekjes met duidelijke tekeningen en twee posters erbij gehad. Op insta plaatst ze ook leuke actuele gebaren en kinderliedjes met de gebaren erbij! Ik gebaar nu al mama, papa en speen. Maar de kleine is nog geen 4 weken, dus heb alle tijd nog om het erin te krijgen bij mezelf 😂

21 dagen geleden

Zeker aan te raden! Heb dit pas rond zijn 12 maanden gedaan bij ons zoontje. Want ik had mij daar nog niet in verdiept. Dus bij deze gaan we vroeger beginnen! Je kind geraakt minder gefrustreerd omdat je hem of haar begrijpt met wat ze willen zeggen via de gebarentaal. De taalontwikkeling zou hierdoor(beweren ze) vlugger verlopen. Ons zoontje was hier rap mee weg en is een echte spraakwaterval 😅 natuurlijk is ieder kind anders. Ik gebruik ook het boekje 'de gebaren doodle'. https://www.standaardboekhandel.be/p/basisgebaren-voor-babys-dreumesen-en-peuters-9789090360171