23 Reacties
4 dagen geleden
Lieve mama,
Als iemand die zelf al meer dan vier jaar borstvoeding geeft, wil ik je allereerst een groot compliment geven. Wat bijzonder dat je je kindje al zo lang voedt.
Ik begrijp heel goed dat deze fase soms zwaar kan aanvoelen. Toch zul je later waarschijnlijk terugkijken en denken: wat is die tijd voorbijgevlogen. Hoe prachtig is het dat jouw zoontje jou zo nodig heeft om te ontprikkelen, en dat jij hem die rust en geborgenheid kunt geven.
Mijn idee is: ga vooral door zolang het voor jullie goed voelt. Kinderen stoppen vaak vanzelf wanneer ze steeds zelfstandiger worden. En hoe mooi is het om tot die tijd nog even te mogen genieten van deze diepe connectie, deze nabijheid en liefde tussen jullie. 💕
4 dagen geleden
Reactie op mamaST
Lieve mama,
Als iemand die zelf al meer dan vier jaar borstvoeding geeft, w ...
Dankjewel, super lief.
Die onzekerheid over zijn drinkgedrag staat het genieten een beetje in de weg. Is dit iets wat herkenbaar is?
4 dagen geleden
Hier ook een meisje dat nog borstvoeding krijgt en echt nog heeeeel graag drinkt. Ik geef daarom nog wel 4/5x per dag, waarvan 1 nachtvoeding. Koste me een hoop moeite om het tot die ene keer te brengen. Ik zie haar niet echt uit zichzelf stoppen of “minderen”. Ik heb nu besloten dat ik rond het 2e levensjaar in 1x ga stoppen want afbouwen zie ik gewoon niet gebeuren. Zelf had ik al eerder willen stoppen maar vind t ook moeilijk omdat het voor haar zo belangrijk lijkt te zijn. Hoop maar dat het goed komt. 🫠
Ik zou zeggen doe vooral waar jij je goed bij voelt. Zolang jij het prima vindt en jullie er beide beter van slapen, lekker nog even aanhouden? En als je er echt klaar mee bent dan de melkstekker er (‘s nachts) uit, misschien zelf een nachtje of 2 weg als dat kan of je partner het laten oplossen ‘s nachts (eventueel met flesje), is toch minder verleiding. Dat was in ieder geval mijn idee haha… ik snap je twijfel in ieder geval goed. 🙈
Succes, ben ook benieuwd hoe andere dit gaan of hebben aangepakt.
3 dagen geleden
Reactie op Kirstan24
Hier ook een meisje dat nog borstvoeding krijgt en echt nog heeeeel graag d ...
Fijn te lezen. Voed jij in de avond en met middagdut ook in slaap? Zo ja, breng jij haar dan ook altijd naar bed? Ik wil graag dat mijn man hem ook vaker naar bed gaat brengen (nu alleen op papadag als ik weg ben), maar vind t best lastig, want als ik er ben dan is het brullen omdat hij de borst wil
3 dagen geleden
Met mijn 3e geef ik nu geen borstvoeding meer, maar mijn 2e kindje heb ik tot 2,5 jaar gevoed. Mijn ervaring was dat het toch echt vanzelf langzaam afbouwde. De nachten was ik rond 1.5 jaar al echt mee gestopt. Vond het nog zo fijn met een driftbui, als rustmomentje op een drukke dag.. echt een enorme meerwaarde bij een dreumes/peuter!
Toen ik zwanger raakte van de 3e stopte ze eigenlijk vanzelf en ze zei: njam njam op!
3 dagen geleden
Reactie op renske1984
Fijn te lezen. Voed jij in de avond en met middagdut ook in slaap? Zo ja, b ...
Nee, ze valt er (helaas) niet van in slaap, ze ziet het echt als “lekkernij” en nabijheid. Dus papa kan haar gewoon naar bed brengen. Ik kom wel altijd van te voren even om te voeden en als ik er niet ben krijgt ze niets (want ze accepteert geen gekolfde melk meer en wilt ook geen koe melk o.i.d). Ik heb zelf afgesproken dat ze alleen voor het slapen mag want anders vraagt ze het de hele dag door. 😅
Wie weet helpt dat ook voor jullie, eerst voeden en daarna bij papa laten? Maar als hij na de voeding gelijk in slaap valt tjaa… dan is het lastig voor papa, maar wel “makkelijk”. Misschien gekolfde melk door papa laten geven als hij dat wel accepteert?
2 dagen geleden
Hier ook nogsteeds borstvoeding, ‘s ochtends en ‘s avonds. Nu merk ik indd dat ze gewoon niet los wilt laten en ik haar niet kan stoppen waardoor ze soms echt een uur achter elkaar aan de borst ligt. Met name in de ochtend.. Ik twijfel of ik met deze voeding wil stoppen want ik vind het zielig om hier steeds een strijd van te maken. Zo lastig
2 dagen geleden
Ik had hetzelfde met mijn dochter, maar ben uiteindelijk door medische redenen gestopt. Ik vond het ook zielig om te stoppen en stelde het steeds uit, terwijl ik er zelf wel klaar mee was. Sidenote is wel dat ik met de nachtvoedingen al rond de 10 maanden ben gestopt, omdat dit meer een slaapassociatie was dan echt nog drinken. Ik ben helemaal gestopt met 20 maanden en gewoon flesje gegeven. Ze heeft er helemaal geen verdriet van gehad en nu vraagt ze 's ochtends gewoon om een flesje. Achteraf heb ik ook het idee dat die laatste van de borstvoeding er nog weinig uitkwam en dat ze daarom zo ontzettend lang dronk.
2 dagen geleden
Ik geef nu nog de ochtend en de avond borstvoeding. De nachten ben ik nu een paar maanden zelf mee gestopt, omdat ik merkte dat ze me gebruikte om weer in slaap te vallen.
Nachtvoeding stoppen was de beste keus voor mij, ze kon opeens doorslapen. Nu twijfel ik om de ochtenden ook te stoppen, omdat ze me steeds vroeger wakker maakt voor borstvoeding. Maar aan de andere kant vind ik het ook zielig, omdat ze er zo van geniet. Blijft lastig.
Ik zou niet cold turkey stoppen maar echt momenten afbouwen. Maar doe natuurlijk wat goed voor jou voelt.
2 dagen geleden
Reactie op Joelez
Oja en een 'voeding' duurde mega kort hoor op een gegeven moment duurt het ...
Thanks! Ja bij ons heb ik het idee dat er uberhaupt heel weinig komt, hij wil vaak wel een half uur of in de avond 3 kwartier. Gister heb ik hem losgemaakt en na even kort protesteren accepteerde hij dat en knuffelde ik hem in slaap. Toen was de onrust er niet, dus denk dat die toch echt met de weinige melk te maken heeft.. ook als ik jouw verhaal lees..
2 dagen geleden
Reactie op Kirstan24
Nee, ze valt er (helaas) niet van in slaap, ze ziet het echt als “lekkernij ...
Ja bij ons begint hij al te protesteren als papa hem naar boven tilt. Dus in de praktijk breng ik hem nu elke avond. Hoe gaat dit dan bij jullie, als jij het geeft en de voeding stopt? Protesteert ze dan niet?
Ik zit er nu over te denken om te stoppen met in slaap voeden, en dan de voeding beneden te gaan doen. Als hij daar aan gewend is het naar bed brengen ook door papa te laten doen
2 dagen geleden
Reactie op Dreumesmamaenzwanger
Hier ook nogsteeds borstvoeding, ‘s ochtends en ‘s avonds. Nu merk ik indd ...
Ja hier dus ook!! Zo sneu, je gunt het, maar tis ook vermoeiend voor jezelf. Is ze bij jou ook erg vasthoudend, en erg boos en verdrietig als je wel stopt?
2 dagen geleden
Reactie op kleindotje
Ik had hetzelfde met mijn dochter, maar ben uiteindelijk door medische rede ...
Hoe reageerde ze bij jou op het stoppen met de nachtvoedingen? Ging dat ook makkelijk?
2 dagen geleden
Reactie op rabiaselina
Ik geef nu nog de ochtend en de avond borstvoeding. De nachten ben ik nu ee ...
Hoe merkte je dat, dat ze je daarvoor gebruikte met de nachtvoedingen destijds?
Voor ons ook hele goede keuze geweest en hij slaapt nu ook door tot ca 5u. Ik was dus ook met ochtend voeding gestopt, maar nu hij de afgelopen dagen ziek was toch gegeven. Nu slaapt hij dus als ik het wel geef na 5-en ineens langer door. Ik verleng de nacht voor hem en ons dus wel als ik toch nog wat geef (en dan neem ik hem bij me in bed). Dus overweeg nu toch om het zo te blijven doen.
Het blijft lastig idd. Cold turkey voelt ook niet goed. Maar 'zacht afbouwen' zie ik ook niet voor me, want het is elke keer drama als ik het niet geef voor het slapen.
Reageert jouw kindje er ook met sterke emoties op als je niet geeft?
2 dagen geleden
Reactie op renske1984
Hoe merkte je dat, dat ze je daarvoor gebruikte met de nachtvoedingen desti ...
Ik was vooral zelf helemaal op, door 3/4 keer per nacht wakker te worden en dat 17maanden lang. Ik troostte mezelf bij het stoppen met de nachtvoeding dat ik borstvoeding niet helemaal opgeef (alleen maar voor de nachten) en dat ze de nachtvoedingen ook niet meer echt nodig heeft.
Pas toen ik stopte en ze beter doorsliep besefte ik dat ze mij dus gebruikte om door te kunnen slapen.
Bij mij wordt ze rond 6u wakker dus rekken met borstvoeding zit er niet in denk ik en ik wil dat ze dat zelf moet kunnen doorslapen zonder borstvoeding (het is een principe-ding geworden hahah).
Inderdaad het is wel echt huilen en zeuren totdat ik toegeef. Ook met naar bed brengen door papa wilt ze niet als ze weet dat ik ook thuis ben. Maar daar ben ik best makkelijk in. Papa is ook een ouder en die moet haar ook gewoon laten kunnen slapen. Dus als ze huilend om mij roept zeg ik gewoon dat papa er is en ze met papa lekker gaat slapen. Hierbij troost ik mezelf dan dat het oké is dat ze huilt, omdat ze papa heeft die haar kan troosten. Ik gun hem ook om haar te kunnen troosten en vertrouw op hem. Hij is geen vreemde aan wie ik mijn kind overlaat en daarom laat ik haar gewoon los ondanks dat ze huilt. Ohja en ik doe inderdaad zoals eerder genoemd door iemand beneden borstvoeding geven en dan neemt papa haar mee naar boven.
2 dagen geleden
Reactie op rabiaselina
Ik was vooral zelf helemaal op, door 3/4 keer per nacht wakker te worden en ...
Grappig, hier precies zo..met 18 mnd gestopt met nachtvoedingen omdat ik op was, en me dat ook achteraf gerealiseerd.
Als je zelf naar bed brengt, overdag of avond, voed je dan ook beneden of dan wel in slaap voeden?
Mooi hoe je dat beschrijft, thnx dat helpt. Ik wil die stap nu ook gaan zetten, hier wel flink brullen dan, hoe is dat bij jullie?
2 dagen geleden
Reactie op renske1984
Grappig, hier precies zo..met 18 mnd gestopt met nachtvoedingen omdat ik op ...
We kunnen in ieder geval zeggen dat we zijn gestopt toen het voor ons goed voelde (de nachtvoedingen dan) 🩷
Mijn dochter slaapt niet aan de borst. Alleen in de newborn fase deed ze dat. Ik lette best goed op van kleins af aan of ze ‘actief’ aan het zuigen was of niet. Wanneer ik merkte dat ze niet meer dronk liet ik los.
Nu stopt dochter zelf als ze er klaar mee is en dan doe ik meteen speentje in.
Wel ben ik pas begonnen met na borstvoeding meteen naast me neerleggen en dat ze zo stapsgewijs zelf leert slapen. Hiervoor deed ik har namelijk op mn schoot vasthouden tot ze in slaap viel.
Ik merk aan haar wel dat ze nu meer begrijpt. Ik leg haar uit dat ik even we ga naar de wc fzo en dat papa haar gaat laten slapen. Ze huilt veel minder de laatste tijd als mijn man haar gaat laten slapen.
2 dagen geleden
Reactie op renske1984
Ja bij ons begint hij al te protesteren als papa hem naar boven tilt. Dus i ...
Als de voeding stopt zegt ze tegenwoordig “Booby op” en pakt ze haar water vaak nog even. Ze heeft ook wel fases gehad dat ze echt protesteerde om door papa naar bed gebracht te worden hoor maar nu niet echt meer. Als de melk op is ben ik tenslotte even niet zo belangrijk meer. 😜 en papa doet dan altijd nog even iets kleins met haar wat ze echt leuk vindt zodat ze na de borst gelijk dat wilt doen. Nu begrijpt ze alles veel beter en eet ze beter (dus minder melk honger) dus gaat alles ook wel wat makkelijker gelukkig.
Als ze ziek is draait wel alles om mama en de borst hoor. Dus het is wel begrijpelijk dat hij dan niet “los” wil laten.
Wij zijn overigens gemiddeld een uur bezig om die meid in slaap te krijgen dus in slaap voeden klinkt mij zo slecht nog niet 😂… en ondanks het mindere van de nachtvoedingen blijft ze ook elke keer wakker worden. Maargoed hopelijk helpt het voor jullie inderdaad om beneden te voeden en dat papa hem dan alsnog mee naar boven kan nemen. Met geluk al lekker moe door de voeding. Misschien de eerste paar keer protest en daarna wordt het een nieuwe gewenning.
20 uur geleden
Reactie op rabiaselina
We kunnen in ieder geval zeggen dat we zijn gestopt toen het voor ons goed ...
Ja dat zeker 🙏. En grappig, hier met precies hetzelfde bezig. Losmaken (vindt hij alleen niet leuk, en wil ook geen speentje 😪) en dan wegleggen, gaat steeds beter..