803 Reacties
één maand geleden
Reactie op ier1991!
Ondertussen zijn we al 6 maanden op weg met de BV. Het gaat super goed en o ...
Hier geen ervaring met afbouwen. Heb altijd gevoed tot de kindjes zelf aangaven er klaar mee te zijn (1,5 jaar en net 2). Maar herken wel het ertegen aan hikken om te stoppen maar het niet doen. Mijn ervaring is dat steeds als ik dacht dat ik er klaar mee was het opeens weer makkelijker, minder veeleisend werd en ik weer even doorkon. (Rond 6 mnd, 9 mnd en 1 jaar).
Heeft de natuur toch goed geregeld. 😅
één maand geleden
Reactie op ier1991!
Ik ga na volgende week stoppen/afbouwen. Precies dezelfde reden als jij. Ik vind het mooi geweest en mijn zoon is dan bijna 7 maanden. Ben heel trots :) Ik denk dat je steeds per voedingsbeurt kan laten vallen. Als je borsten eraan gewend zijn laat je weer een beurt vallen. En zo door.
één maand geleden
Reactie op ier1991!
Ik had ook die twijfels tot dat mijn zoon in het ziekenhuis werd opgenomen voor de nacht ter observatie omdat hij bloed had gespuugd (achteraf bleek uit mijn borst vandaan). Toen besefte ik en nu is het genoeg geweest mijn borsten moeten wat meer rust tussendoor. Maar helemaal stoppen en zeker de nacht zag ik niet zitten. Nu 4 weken verder heb ik de 3 voedingen tussen 8 en 17 afgebouwd. Ik begon met de voeding van 16 uur afbouwen omdat hij dan ook hapje krijgt en ik daar dus al merkte dat hij minder dronk. Dat een week volgehouden. Daarna de voeding van 10 uur eraf. De stuwing drinkt de baby of kolf je dan rond 12 uur nog weer weg. Dit 2 weken gedaan en nu net ook die voeding van 12 uur eraf. Valt me alles mee met de stuwing. Alleen de eerste dag is steeds even vervelend. Als de druk te veel word even onder de douche een beetje eruit masseren of met je kolf even laten toeschieten en dan meteen weer stoppen. Puur dat de druk eraf is. Het gaf mij enorm veel vrijheid nu ik kunstvoeding kan geven en dus niet meer hoeft te stressen over of ik wel genoeg kolf.
Wel heb je risico dat je melkproductie afneemt voor de avond nacht en ochtend als je dit doet. Houd daar rekening mee in je keuze.
één maand geleden
Reactie op LoviBB
Ik ben wel benieuwd naar de hoeveelheid die jullie kolven voor jullie 6 maa ...
Ik kolf ook nooit meer dan max.70, mijn productie was nooit super goed, maar denk dat mijn dochter ook gewoon niet veel meer drinkt op een keer, want ze groeit goed en is tevreden.
één maand geleden
Reactie op Eva260324
Ik kolf ook nooit meer dan max.70, mijn productie was nooit super goed, maa ...
Dat idee heb ik ook idd, dat dit is wat ze drinkt...hoeveel doe jij in de fles als ze een flesje bv krijgt?
Als ik de formule volg zou het bij ons tussen 95-110 moeten zijn . Ik wil als ze volgende week goed gegroeid is 100ml per voeding gaan proberen..
één maand geleden
Heeft iemand tips? Mijn baby is nu bijna 6 maanden maar met borstvoeding houdt ze er een vrij heftig schema op na. Ik voed op verzoek.
Ons voed en eet schema is nu ongeveer dit:
02 voeden
04 voeden
06 voeden
08:30 voeden
10 fruithapje
11:30 voeden
13 stukjes brood (krijgt ze niet veel echt van binnen)
15 voeden
18 groente hapje
19:30 voeden
22 voeden
24 voeden
Vrij intens dus en totaal niet wat ik bij anderen zie. Ik verlang zo naar betere nachten. Gelukkig drinkt ze wel snel en efficiënt. Maar als ze genoeg heeft gehad hoeft ze ook echt niet meer en lukt het me niet haar meer te geven. Bij flesjes drinkt ze ongeveer 120 ml en dan heeft ze echt genoeg gehad (als we meer geven drinkt ze het niet). Wie heeft er tips of herkenning?
één maand geleden
Reactie op Markaron
Heeft iemand tips? Mijn baby is nu bijna 6 maanden maar met borstvoeding ho ...
Mijn zoontje dronk tot 1 jaar zo’n 10x per dag.
Lukt het om overdag wat eerder te voeden?
Nu zit er overdag langere tijd tussen de melkvoedingen dan in de nacht.
Wij zijn na een tijdje ook veilig samen gaan slapen omdat ik het echt zo vermoeiend vond.
één maand geleden
Pff wederom vandaag voor de 4e keer het gesprek moeten voeren op de opvang over de hoeveelheid gekolfde melk in een fles.
Ze zeggen dat de andere kindjes van haar leeftijd 50 a 80ml meer drinken.
Ja dat zijn flesvoeding baby’s, geen borstvoeding baby’s.. 😮💨 totaaaaaal anders.
Ze denken dat als ze meer krijgt, dat ze dan langer en beter zal slapen.
Als ze meer krijgt spuugt ze veel meer, dus nee. Echt, hoe vaak moet ik dit nog zeggen en waarom zijn ze op de opvang zo slecht geïnformeerd hierover?! 😡
één maand geleden
Reactie op Carly90
Pff wederom vandaag voor de 4e keer het gesprek moeten voeren op de opvang ...
Teddy Roorda geeft daar volgende week woensdag een webinar over. Wellicht interessant voor de opvang 😅. Zo jammer dat er zo’n onwetendheid is en dat de kv hoeveelheden als de norm gezien worden terwijl dit echt mega hoeveelheden zijn
één maand geleden
Reactie op Gingie23
Teddy Roorda geeft daar volgende week woensdag een webinar over. Wellicht i ...
Misschien kan teddy met anderen een flyer maken ofzo of zorgen dat dit beter wordt meegenomen in de opleidingen 😅
Ja bizar hè! Ik snap echt niet dat ze zo onwetend zijn. Heb ook gezegd dat het echt heel anders is, maar blijkbaar moet ik mijzelf 100x herhalen ofzo..
één maand geleden
Reactie op ier1991!
Ik ben ook met 6 maanden gaan afbouwen met de hoop voorlopig tussen 19u en 7u borstvoeding te blijven geven.
Als eerste hebben wij de 23u voeding vervangen door een fles, zodat ik wat meer kon slapen (en in de hoop dat ze op kunstvoeding misschien door zou slapen, maar helaas ;)). Na een week ben ik ook minder gaan kolven op werk en heb ik een dagvoeding vervangen door fles (kv of bv uit kleine voorraad). Toen volgde een rommelige periode want als ik thuis was voedde ik soms nog wel de hele dag (uit gewoonte/gemak). Nu zijn we 3 weken verder en heb ik gister ineens (omdat het zo liep) alleen om 7u en om 19u gevoed en vannacht weer om 5u. Nu onderweg voor lange werkdag en van plan max. 1x te kolven (dat was voorheen 2-3x).
Ik heb geen vast schema gebruikt maar doe het een beetje op gevoel. Ik weet nog niet of het lukt mijn productie in de avond/nacht een beetje op peil te houden, maar dat gaan we zien. Tot nu toe een paar keer wat kunstvoeding bij gegeven na een borstvoeding (waar naar mijn idee weinig uit kwam).
Veel succes mama's! En sowieso supermooi dat het zo lang is gelukt!!
één maand geleden
Reactie op nienke_vincent
Ik ben ook met 6 maanden gaan afbouwen met de hoop voorlopig tussen 19u en ...
Ik had dit ook zo kunnen schrijven. Hier gaat het precies zo!
Ik hoop wel dat ik ondanks de flesjes kv nog een paar maanden bv in de ochtend/avond/nacht kan blijven geven. 🤞
één maand geleden
Reactie op ier1991!
Hier ook nagenoeg gestopt met borstvoeding. Ik geeft nog in de ochtend bij wakker worden en in de avond bij het naar bed gaan borstvoeding. Ik geef wel altijd kv na omdat ze anders niet genoeg heeft. Soms pakt ze de borst heel goed, soms niet. Kijk wel hoe lang ik het vol houd
één maand geleden
Reactie op MMMelanie
Hier ook nagenoeg gestopt met borstvoeding. Ik geeft nog in de ochtend bij ...
Hoe weet je dat ze niet genoeg heeft? Welke signalen zie je dan?
Ik vraag me soms ook af of onze dochter wel genoeg krijgt, zeker op dagen dat ze wat meer ontroostbaar is (zoals vandaag); zodra ik haar dan aan de borst heb is het goed. Maar na 1,5/2 uur is het weer huilen, waar ze normaal ruim 3/3,5 uur ertussen laat..
één maand geleden
Reactie op Carly90
Misschien kan teddy met anderen een flyer maken ofzo of zorgen dat dit bete ...
Dit is de link, mocht je/ zij interesse hebben. Meer kennis over borstvoeding/ moedermelk zou zeker in de kinderopvang wel gewenst zijn. Zelfs Kraamzorg, (huis)artsen etc worden onjuist/ onvoldoende geïnformeerd en bevatten niet de nodige kennis😅.
Hopelijk veranderd dat ooit
https://teddyroorda.nl/2024/07/11/moedermelk-in-de-kinderopvang/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaZvrFZHxZk2UIQaY2pQ_Zq04uOSFypXbbaRbyNHbu3_i6fwTJYWDhVyamQ_aem_tkUxqo5_qxX7PlWppoUGVg