14 Reacties
één maand geleden
Ik volg even, ik zeg ook duidelijk van nee niet aankomen. Soms heb ik wel het gevoel dat ze ons al wel een beetje begrijpt, maar denk dat het echt begrijpen nog wel eventjes duurt
één maand geleden
Reactie op Yvonne1989
Ik volg even, ik zeg ook duidelijk van nee niet aankomen. Soms heb ik wel h ...
Ja en we weten ook niet zo goed hoe duidelijk duidelijk moet zijn. Schreeuwen zijn we niet van, stem licht verheffen schrikt ze wel van. Lastig he
één maand geleden
Haha hier doet onze dochter ook bewust dingen waarvan ze weet dat het niet mag.
Het is nu alleen meer een spelletje en ik vind het prima. Ze hebben dat bewustzijn nog niet, dus je moet er ook niet veel van verwachten.
Onze dochter gaat bijvoorbeeld expres naar de gang waar de hond ligt en dat wil ik niet. Zodra die deur open is sprint ze er naartoe, zeg ik nee, kijkt ze om en lacht en gaat dan verder 😆
één maand geleden
Reactie op Carly90
Haha hier doet onze dochter ook bewust dingen waarvan ze weet dat het niet ...
Dat idee hebben wij ook wel eens. Plus hoe vaker wij nee zeggen, hoe interessanter het natuurlijk wordt. Veel is prima, maar alleen de planten niet...
Al vinden we ook dat we haar 't nu beter bij kunnen brengen, dan over een paar maanden
één maand geleden
Zo doen wij het ook. Dus "nee" zeggen en daar dan ook niet bij lachen. Dat ze het dan nog 100× doen hoort bij het leerproces. Ik zeg "nee" en leg hem dan direct op een andere plek. Ja, dat moet soms wel 5x achter elkaar, maar dat doen kinderen om te ontdekken wat nee dan betekent. Dus juist die herhaling is super belangrijk. En bij "nee" dus niet lachen, maar ik doe ook zeker niet schreeuwen of stem verheffen, een duidelijke "nee" gevolgd door actie (kindje weghalen of hand van het voorwerp af halen o.i.d.) zou genoeg moeten zijn.
één maand geleden
Ik ben niet zo van het woordje "nee". Als hij hier aan de planten of water/voerbakje zit zeg ik zijn naam, probeer m af te lijden naar iets anders en als ie toch doorgaat richting één van beide ren ik naar m toe ik noem ik m ren boefje. Ik denk namelijk dat mijn zoontje nog niet begrijpt wat wel en niet kan. Hij vind het er gewoon interessant uitzien. Als ik zie dat hij interesse heeft in het waterbakje van mijn hondjes, los ik dit op door hem in zijn speelhoek met wat water te laten spelen. Dit is toch ook allemaal veel te mooi en leuk...
één maand geleden
Reactie op VerbeeldingsrijkeDroom553294
Ja en we weten ook niet zo goed hoe duidelijk duidelijk moet zijn. Schreeuw ...
Ik zeg gewoon rustig en zachtjes alleen wel duidelijk van nee dat mag niet, ben ook niet van het schreeuwen. Uiteindelijk is schreeuwen vaak onmacht en je schiet er niks mee op, en denk als je het herhaalt dat er vanzelf een moment komt dat ze het Uiteindelijk gaan begrijpen.
één maand geleden
Ik haal mijn zoontje er dan bij weg en zeg dat hij daar niet aan mag komen en druk dan wat speelgoed in zijn hand.
Hij heeft ook een grote broer die dan nog even zegt dat het niet mag 😜
Onze oudste deed het voor mijn gevoel minder, maar daarbij haalde we hem ook weg en gaven iets anders en dat lijkt wel te hebben gewerkt, hij is alleen ook heel lief van zichzelf.
Ik kan bij gevaarlijke dingen wel een keer mijn stem verheffen, maar probeer in het algemeen gewoon te zeggen dat hij er niet aan mag komen. Het woordje nee gebruik ik eigenlijk niet zoveel in die situatie.
één maand geleden
Ik zeg ook nee en haal hem dan weg waar hij niet mag zijn. Bij mijn oudste hadden we een open trap in de woonkamer, na 2 maanden nee zeggen en haar eraf tillen had ze het door. Engelen geduld en consequent zijn en niet alleen het woord 'nee' gebruiken, maar baby ook weg halen. Voor ze het echt snappen zijn ze volgens mij 1,5 - 2 jaar.
één maand geleden
Ik zeg ook rustig dat we dat niet gaan doen en haal zijn handje weg. Hij trekt vaak aan mn haar of bijt in mn tepel. Als ik dan zeg dat we dat niet doen dan lacht hij breed en kan ik het niet laten ook te lachen
één maand geleden
Onze dochter van 8 maanden snapt 'nee' of ze snapt de toon waarmee we nee zeggen. Ik weet niet of dat normaal is, maar het is echt nodig. Ze mag bijvoorbeeld niet mijn bril van mijn hoofd pakken, hetzelfde bij mij man. Ze heeft dat twee keer geprobeerd en nu kijkt ze alsof ze het gaat doen, maar ze doet het bijna nooit meer, ze maakt heel soms nog aanstalten en dan hoef ik amper wat te zeggen. Verder mag ze ook niet in de vacht van het konijn knijpen, daarbij gaat het hetzelfde. Ze kijkt mij eerst aan, en 'luistert' dan. Volgens mij zijn kaders en regels juist fijn voor een kind om te weten welke ruimte er wel is, en is je kind continue afleiden uiteindelijk vooral verwarrend en onduidelijk.
één maand geleden
Reactie op bettinavanruis
Onze dochter van 8 maanden snapt 'nee' of ze snapt de toon waarmee we nee z ...
Precies dit!!! Mijn zoontje kijkt me aan, probeert dan iets (bijvoorbeeld aan de staande lamp trekken, vind ik gevaarlijk!) Ik zeg dan "nee" en hij stopt direct, probeert t nog wel een aantal keer, maar je ziet dat hij het woordje "nee" steeds beter begrijpt. Ik ben van mening dat het juist heel belangrijk is om het nu al aan te leren en niet te omzeilen. Jong geleerd = oud gedaan, dus nu dingen ontwijken maakt het volgens mij alleen maar moeilijker voor later.
Het werpt nu al zijn vruchten af en ik ben er van overtuigd dat hij mij al begrijpt en dat het zooooo belangrijk is om grenzen en duidelijkheid te bieden! 😁
één maand geleden
Heel herkenbaar! Onze baby heeft stopcontacten en de sonos subwoofer ontdekt. Lekker met de handjes in en op. Als ik nee zeg, laat hij gelijk los en draait hij om. Soms probeert ie t nog een keer, dan weer nee en opnieuw luistert hij dan wel. Ik heb dus wel degelijk het gevoel dat hij weet wat nee betekent. Zeg het uiteraard op verschillende tonen