24 Reacties

2 jaar geleden

Hier 1 dagcurve bijhouden en als de waardes goed zijn is het klaar

2 jaar geleden

Ik ga ook 1 dagcurve bijhouden!

2 jaar geleden

Ik heb in mijn vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Dit zijn de waardes die ik van het ziekenhuis moest aanhouden: Nuchter onder de 5.3 2 uur na de maaltijd onder de 6.8

2 jaar geleden

Dus 1 dag 4x prikken (nuchter en 2 uur na elke maaltijd) en daarna niks meer?

2 jaar geleden

Ik heb het 3 dagen bij moeten houden waardes tussen de 4 en 7 en deze waren goed

2 jaar geleden

Ik zit in de risicogroep vanwege PCOS, het is nog niet aan de orde nu maar de test wordt geadviseerd. Zelf zit ik niet zo te wachten op de OGTT omdat het me een momentopname lijkt. Ik ga ook voorstellen of ik zelf mag prikken voor een dag. De rest van je zwangerschap prikken als je de ogtt niet wil doen, lijkt me overbodig.. Ik zou het nogmaals bespreken als ik jou was..

2 jaar geleden

Ik heb gisteren aan mn VK gevraagd. Wilde ook heel graag een dagcurve maar ze zei de gewone test is veel zekerder. Zelf prikken is meer voor als je al een diagnose hebt. Als ik het ècht niet wou kon wel een dagcurve maargoed, ik zet wel ff een ochtendje door 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Liefkleinwonder

Dus 1 dag 4x prikken (nuchter en 2 uur na elke maaltijd) en daarna niks mee ...
Dit heb ik 2 weken geleden moeten doen! Ook geen OGTT vanwege HG, dus 1 dagcurve moeten bijhouden.

2 jaar geleden

Ik hou nu een week een dagcurve bij en die zijn steeds tussen de 4.8 en 6.3 dus volgens mij geen rede tot paniek. Ben benieuwd wat me verloskundige zegt volgende week

2 jaar geleden

Ik moest 2 doordeweekse dagen en 1 weekenddag mijn dagcurve prikken. Ik moest nuchter en 1 uur na een maaltijd prikken voor de diagnose. De nuchtere waardes mochten niet boven de 5,3 zitten en de andere waardes dacht ik niet boven de 7,8, maar weet die niet meer zeker. Ik ben nu door dagcurves gediagnosticeerd en nu moet ik 1,5 uur na de maaltijd prikken en mag ik niet boven de 7,0 komen. Ik heb wel het idee dat het overal net een beetje kan verschillen qua tijd, dus 1 uur of 1,5 uur. Ik zou het inderdaad even extra voor de duidelijkheid aan de verloskundige vragen!

2 jaar geleden

Geen troep gaan drinken hoor!! Dat is helemaal niet zuiver, omdat je a helemaal uit je ritme gehaald word en b geen 1 zwangere neemt op nuchtere maag een suikerbom waardoor je lichaam tien keer harder moet werken. Ik heb 2 dagen een curve gedaan, Nuchter, en drie keer 1,5 uur na de maaltijd nuchter moet hij onder de 5,3 zitten en na iedere hoofdmaaltijd 1,5 uur na eten onder de 7,8

2 jaar geleden

Reactie op mivd

Geen troep gaan drinken hoor!! Dat is helemaal niet zuiver, omdat je a hele ...
Ben ook wel van die mening. Ik drink zelden suikerdranken en als het wel zo is dan vooral de zero versies. En dan nog mag 1 per dag. Dus weet ook niet goed wat ik hier allemaal van moet denken. Met de baby en het vruchtwater was tot 3 weken terug op de echo ook alles goed. Maar toch een te hoge suikertest, dus moet maandag terug voor een ogtt maar ik zie hier zooooo tegenop, vooral omdat ook nuchter blijven een zeeeer grote uitdaging is. 24weken en nog steeds misselijk. 😪

2 jaar geleden

Reactie op Pink87

Ben ook wel van die mening. Ik drink zelden suikerdranken en als het wel zo ...
Tis echt geneuzel en als jij niet wil dan niet doen suikers zeggen geen bal. Ik ken iemand die zat heel de dag laag in haar suikers toen zei ze tegen de verloskundige nou dit moet wel een heel licht kindje zijn, ja idd zei verloskundige.....vervolgens word het kind geboren ruim 8 pond Nou zeg het maar....

2 jaar geleden

Ik heb vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad en wilde nu ook geen test want geen zin in (vies en vervelend) en moest dan 2 of 3 x verdeeld over de zwangerschap, vind het een moment opname. Kan deze week nog goed zitten in mn suikers en volgende week niet meer en dan daar vervolgens pas over 8 weken achterkomen. Maargoed, ik hou nu gewoon zelfstandig elke week 2x een dagcurve bij en zolang die goed zit is daar mn antwoord natuurlijk. Dat de ogtt test zekerder is is natuurlijk onzin, het is gewoon heel veel suikers innemen en kijken hoe je lichaam daarop reageert. Zwangerschapsdiabetes is slecht voor je kindje omdat je suikers teveel gaan schommelen en vaak te lang te hoog zijn, zolang je uitsluit met x vaak een curve prikken zit je gewoon goed.

2 jaar geleden

Reactie op Pink87

Ben ook wel van die mening. Ik drink zelden suikerdranken en als het wel zo ...
Het heeft alleen niet te maken met wat je normaal eet of drinkt. Dus heel goed dat je normaal niet veel suikerdranken drinkt. Maar het gaat erom om te kijken of je lichaam de suikers nog goed kan afbreken. Blijft het drankje wel vies en ik redden het door misselijkheid niet (drankje weer uitgespuugd). Dus heb zelf daardoor wel een dagcurve geprikte. Daar had ik net verhoogde waarde. Ik denk zelf juist dat ik door de ogtt test nog goed was gekomen, nu ik zie hoe ik nog eigenlijk geen aanpassingen in mijn dieet hoef te doen om onder de waardes te blijven bij de dagcurves. Maar als je het drankje niet binnen houd, kan je wel een dagcurve gaan prikken als alternatief. Veel succes iig op maandag!

2 jaar geleden

Het heeft alleen niet te maken met wat je normaal eet of drinkt. Dus heel g ...
Dank je wel. Testdag achter de rug, hier is na de 2de prik er alles uitgekomen. In theorie moet alles opnieuw, maar die vlieger gaat niet op. Het overgeven is onder controle zolang ik de medicatie neem en s'morgens goed kan eten. Maar neem je dat laatste af dan is van 7 tot 11u nuchter blijven een hel. Hopelijk vallen de resulaten mee die heb ik nog niet binnen. En anders moet de gynaecoloog maar een andere manier zoeken. 🙈 maar hopelijk is het niet nodig.

2 jaar geleden

Reactie op Pink87

Dank je wel. Testdag achter de rug, hier is na de 2de prik er alles uitgeko ...
Fijn dat je niet opnieuw hoeft! Bij mij kwam het drankje er toen meteen weer uit. Nuchter blijven kon ik ook niet toen ik nog zo misselijk was, dus vind het heel knap van je dat je het nog gered hebt! Ik hoop voor je dat je het niet hebt, want het is toch iets extra waar je rekening mee moet houden. Als ze het wel afkeuren zou ik toch voor een dagcurve prikken gaan, dat heb ik ook gedaan toen ik te misselijk voor de ogtt was.

2 jaar geleden

Fijn dat je niet opnieuw hoeft! Bij mij kwam het drankje er toen meteen wee ...
Hier is de diagnose helaas een feit... en met prikken de nuchtere waardes boven de gemiddelde. Ze willen ma aan de insuline zetten maar heb dat voorlopig onhold gezet.

2 jaar geleden

Reactie op Pink87

Hier is de diagnose helaas een feit... en met prikken de nuchtere waardes b ...
Dat is vervelend, vooral de nuchtere waarde kun je niet zoveel aan doen. Ik weet wel nog dat ze er toen ik net begon met prikken over insuline hadden voor na het avondeten. Terwijl ik toen nog zoekende was naar waar ik op reageerde. Nu hebben ze het daar gelukkig niet meer over. Maar vond het toen wel vervelend.

2 jaar geleden

Hier begint het spelletje met bijna 29 weken zwangerschap. Vorige week een groeiecho gehad. Kleine meid zat op P97; volgens de verloskundige in het ziekenhuis was dit voor het termijn veel te groot en echt meer dan bovengemiddeld. Geschat gewicht was 1465 gram. Wij horen al 3 jaar lang dat alles bovengemiddeld of ruim bovengemiddeld is. (Zoon zat op P86 de 1e zwangerschap en is in drie metingen afgezakt naar P77 en P53. Zoon is met 41+1 geboren; 52 cm en 4275 gram. Gezien de metingen vermoed ik dat ik toen ook zwangerschapsdiabetes had maar dat ik er tussen door ben gepiept met die curves) Maar goed morgen een afspraak bij de diabetes verpleegkundige om 2 keer per week 4 keer op een dag de glucose te gaan prikken. Heerlijk zo voor de feestdagen...