10 Reacties

3 weken geleden

Wat vervelend voor je! Wat voor ons erg helpt is Luca bijna overal in te betrekken en te benoemen. Bijvoorbeeld als hij fijn aan het spelen is en we moeten tanden poetsen dan geef ik bij hem aan dat hij nog een rondje mag maken en we daarna gaan. Vaak werkt dit. Mocht hij het lastig vinden neemt ie een auto mee. Wat ook erg helpt voor Luca is om "afscheid" te nemen van iets om te zwaaien. Dan kan hij afschakelen. We hebben een periode gehad dat Luca sloeg. Wat wij deden was nep huilen, benoemen dat het niet mag en waarom. Hij kwam meteen een knuffel geven en je merkt dat hij bewuster bezig is en emotie aan slaan gaat leggen. Met het tegenstribbelen van bijv de luier asn doen probeer ik hem af te leiden met vragen wat voor geluid maakt dit dier, of laat ik hem helpen met bijv een sok aan doen. Het zijn tips wat voor ons werkt.

3 weken geleden

Wat vervelend zeg! Veel dingen zijn wel herkenbaar. Hier werkt het om het ‘samen’ te doen. Ik maak van heel veel een spelletje. Na het douche wil hij nooit afdrogen, ik doe een handdoek over hem heen en zeg uhh je bent nu een leeuw! En dan gromt hij. Ook luiers wisselen wilt hij niet. Hij mag iets vasthouden of ik geef zijn beer ook een luier. Ook de periode slaan hebben we gehad. Ook wij gingen nep huilen, daarna sorry zeggen en knuffelen. Dat doet hij nu heel snel. En met weggaan zwaaien we altijd de kat en het huis uit 😅 Succes! Je kan het 🍀

3 weken geleden

Soms helpt het hier als ik een knuffel het laat doen, dan mag het wel.. uitkleden laat ik haar zelf doen en soms leid ik haar af, dan vraag ik of ze iets wil open maken en dat werkt goed in haar huidige fase. Verder laat ik dr bij tantrums lekker uithuilen tot ze stopt

3 weken geleden

Oh herkenbaar van de driftbuien. Het is echt die fase. Met luier verwisselen moest ik haar vanochtend ook vasthouden want ze loopt anders continu weg. Mijn oudere zoon heeft geholpen met uitleggen en dat werkte 😅 Ik probeer voor mijzelf elke keer te denken; “ze heeft het nu even moeilijk” Ze kunnen er niks aan doen en doen het niet bewust. Het is die fase waarin ze weer veel nieuwe dingen leren zoals praten. Mijn dochter moet ook op tijd eten want anders krijgt ze gelijk een driftbui 😅 misschien kun je hier iets mee. Succes iig.

2 weken geleden

Heel herkenbaar! Vooral bij het verschonen... Maar ook in de winkel, op de fiets, in de auto, de wandelwagen raak ik al maanden niet meer aan 🤣 Ik vraag nu of ze naar de verschoonplek toe komt voor een schone luier. 99/100 keer doet ze dat niet 😉 Dan ga ik met doekjes en luier naar haar toe. Als ze bijvoorbeeld op het vloerkleed aan het spelen is dan doe ik het daar, zodat ze zoveel mogelijk kan doorspelen... Ik spreek met mezelf in ieder geval af, blijven proberen. Opeens kunnen ze je verrassen. Nu ik dat zeg, misschien moet ik de wandelwagen weer eens proberen... 😉 sterkte! Het kan echt pittig zijn!

2 weken geleden

Poeh lastig hè. Wij hebben hier ook regelmatig last van, maar ik heb het idee dat ik er ook wel veel kan vermijden door mezelf steeds al vroeg de volgende vraag te stellen: is dit een strijd die ik aan wil gaan? Is dit echt belangrijk voor me? Je wil je auto mee in bad? Prima, who cares. Halverwege het eten van tafel? Ga maar even rondlopen dan, hij komt vanzelf weer terug aan tafel zitten. Luiers verschonen doe ik vaak als hij staat, dat vindt hij minder erg dan liggend. Op deze manier hoef ik alleen maar streng te zijn als hij iets doet wat écht niet mag (mama slaan, poes aan de staart trekken). Verder probeer ik hem zoveel mogelijk zelf te laten doen, dat helpt ook. Als hij naar bed moet mag hij altijd even bij papa en mama op het grote bed springen, dat vindt hij zo leuk dat hij zelf zonder strijd de trap op klimt als ik zeg dat het bedtijd is. Maar dat gezegd hebbende hebben wij uiteindelijk volgens mij best een makkelijk mannetje. Jouw situatie klinkt heel vermoeiend en ik snap dat je af en toe niet weet waar je het zoeken moet. Vrienden van ons met een driftig dochtertje hebben laatst het Ouder- en Kind team in hun buurt ingeschakeld, volgens mij hebben die ze wel wat kunnen helpen. Succes 🍀
Heel herkenbaar!! Het is echt de leeftijd en niet per se hoe je kindje is. Bij ons gaat ook alles moeilijk. Poepluier is standaard filmpje geven op de telefoon anders wordt het een zooi. Aankleden en plasluiers verschonen zo veel mogelijk staand/zittend. Eten ‘‘s avonds doet hij niet, we bieden het aan maar hij hoeft het niet. Dwingen doen we ook niet. Als hij het op de grond gooit dan zetten we het weg… krijgt wel altijd yoghurt nog. Tanden poetsen mag hij zelf doen 🤭 in de kinderwagen zitten gaat hier vaak met omkoping (wat lekkers) of ook met ‘dwang’.. probeer het voor jezelf maar gewoon makkelijk te maken en niet te bang zijn verkeerde gewoontjes aan te leren want het is echt allemaal tijdelijk! Mijn oudste vraagt nu echt niet meer om een filmpje op de telefoon als ik z’n kont af moet vegen haha

2 weken geleden

Reactie op ZonovergotenGlans958817

Heel herkenbaar!! Het is echt de leeftijd en niet per se hoe je kindje is. ...
Precies zo gaat het bij ons ook 😅

4 dagen geleden

Wil even bedanken voor het openen van deze topic en de tips die gegeven zijn 😊 Mijn meisje begint nu ook de peuter puberteit en vond het zelf wel heel moeilijk. We zeggen nu vanalles gedag (deed dat voorheen eigenlijk alleen pas zodra we bij de opvang zijn en ik weg moest) door de transities heen, speelgoed, de auto, het huis, de eendjes. Dat lijkt enorm te helpen. En ik probeer speelgoed te geven, afleiding, springen in de auto stoel als kikker, etc. Al lukt het niet altijd en is het ook afgankelijk van hoeveel je zelf hebt geslapen… 😂😅 Heb nu al zo veel driftbuien minder, dus dankjewel 🙏