44 Reacties

5 maanden geleden

Hi! Ik ben verpleegkundige op de nierafdeling. Er zijn heel veel mensen die geboren worden met 1 nier, maar daar niet (of laat) achterkomen. Je kunt daar prima mee functioneren. Een kleine nier of geen nier hoeft niks geks te betekenen. Hoe de nierfunctie is van jouw kindje weet ik natuurlijk niet, maar het hoeft lang niet altijd iets slechts te betekenen. Het zou kunnen dat ze hem iets vaker controleren, maar ik zou er niet direct van uit gaan dat er iets ernstigs is. Succes en sterkte met afwachten!

5 maanden geleden

Hey wat vervelend en wat schrikken voor jullie dat je van een blaasontsteking naar een echo van de nieren wordt doorverwezen. Bij mijn oudste dochter (november 22) is een afwijking gezien aan haar nier tijdens de 20 weken echo. Na verdere onderzoeken na de geboorte bleek het een dubbelsysteem te zijn. Ze heeft 4 urineleiders ipv 2 en haar rechternier was juist aan de grote kant tov de linker. Ze is daar inmiddels aan verholpen. Misschien niet het beeld wat jij schetst, maar wij hebben wel ervaring met de verwijzingen naar de uroloog en onderzoeken naar de nieren. Veel sterkte tijdens bet afwachten van de definitieve uitslag.

5 maanden geleden

Hé dat is schrikken. Ook vervelend dat je nu zo in onzekerheid zit. Wij hebben ook in augustus een echo ivm een doorgemaakte blaasontsteking. Gelukkig direct daarna de uitslag bij de kinderuroloog. Laat je weten wat er bij jullie uiteindelijk uit gekomen is?

5 maanden geleden

Reactie op moos99

Hi! Ik ben verpleegkundige op de nierafdeling. Er zijn heel veel mensen die ...
Bedankt voor je reactie! Dat stelt mij iets meer gerust! We wachten het af!🍀

5 maanden geleden

Reactie op Leonie0091

Hey wat vervelend en wat schrikken voor jullie dat je van een blaasontsteki ...
Ja dat was het zeker! Voor jullie ook schrikken toen! Hoe is zij daaraan verholpen als ik mag vragen? Is alles nu ook goed met jullie dochter? En werken haar nieren weer goed? Sorry voor alle vragen. Als ik teveel vraag moet je het zeggen hoor!

5 maanden geleden

Reactie op Tauriel

Hé dat is schrikken. Ook vervelend dat je nu zo in onzekerheid zit. Wij he ...
Ja zeker schrikken, zo niet zien aankomen.. ik dacht vast pech gewoon een blaasontsteking. Was bij jullie alles goed?🍀 Ik laat het weten maandag! Ik vind het zo spannend en ben zo verdrietig ookal is nog niks zeker😅

5 maanden geleden

Reactie op mamaaa24

Ja zeker schrikken, zo niet zien aankomen.. ik dacht vast pech gewoon een b ...
Wij moeten pas eind augustus daarvoor, dus nog even in spanning. Ik snap je heel goed. Het gaat ook nog om je kind, daarbij wil je gewoon dat alles goed is

5 maanden geleden

Hoi, dat is schrikken zeg. Vervelend ook dat je nu niet weet waar je aan toe bent. Het is helaas herkenbaar voor ons. Onze dochter heeft 1 (vergrote) nier. Hier zijn wij achter gekomen tijdens de 20weken echo. De nier functioneert goed en gelukkig kan je ook met enige kleine aanpassingen gewoon leven met 1 nier. Onze dochter moet 4x per jaar op controle komen om de functie van de nier te bekijken. Wij hebben te horen gekregen dat je prima met 1 nier kan leven maar dat vooral je in je kinderjaren 2 nieren gewoon heel handig zouden zijn om alle afvalstoffen (van het groeien) weg te filteren. Hierdoor kan de nier die er wel zit wat gaan compenseren en dus was het bij ons wel goed nieuws dat de nier ietswat vergroot is. Mede hieraan konden ze opmaken dat de nier goed functioneert. Ook kunnen ze laagsdrempelig medicatie geven indien de nier echt te groot wordt en mocht dat niet helpen zijn er ook diverse (kleine) ingrepen om dit te voorkomen. Iedere situatie is natuurlijk anders maar ik dacht ik deel even onze ervaring. Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen op jullie situatie.

5 maanden geleden

Reactie op mamaaa24

Ja dat was het zeker! Voor jullie ook schrikken toen! Hoe is zij daaraan ve ...
Ja dat is wel een lang verhaal maar ze is 2x geopereerd en uiteindelijk is een gedeelte van de rechternier weggehaald en een slechte urineleider. Ze had grote kans op blaasontsteking en nierbekkenontsteking. In de zwangerschap heeft de onderkant van de rechternier zich volledig ontwikkeld als volwaardige nier. De bovenkant was een eigen systeem met troebel vocht. Dus in feite heeft ze nu nog 2 goede nieren en 3 goede urineleiders :)

5 maanden geleden

Reactie op Leonie0091

Ja dat is wel een lang verhaal maar ze is 2x geopereerd en uiteindelijk is ...
Wat 'grappig' om te lezen, mijn zoontje had hetzelfde en bij hem is onderkant van linkernier met bijbehorende urineleider weggehaald. Heeft jouw dochter ook reflux vanuit de blaas?

5 maanden geleden

Reactie op Dancinggirl

Wat 'grappig' om te lezen, mijn zoontje had hetzelfde en bij hem is onderka ...
Oh wat toevallig! Wel reflux naar de bovenkant van de rechternier via de slechte urineleider, die er dus uit zijn gehaald! Links was goed gelukkig, daar is wel nog extra onderzoek naar gedaan met een echo. Wel ingrijpend allemaal he.. bij mijn dochter is het nu voor haar 2e levensjaar allemaal afgerond gelukkig.

5 maanden geleden

Reactie op Leonie0091

Oh wat toevallig! Wel reflux naar de bovenkant van de rechternier via de s ...
Ah hier nog steeds reflux naar onderkant van rechternier maar zolang hij geen blaasontsteking krijgt doen ze daar niks aan. Hij is nu 3 en hebben nog elk half jaar controle.

5 maanden geleden

Reactie op Dancinggirl

Ah hier nog steeds reflux naar onderkant van rechternier maar zolang hij ge ...
En inderdaad heel ingrijpend, vond de operaties ook echt vreselijk moeilijk. Je weet dat het moet maar zo naar dat je kind dat moet ondergaan.

5 maanden geleden

Ik had dit bij de geboorte. 1 grote nier en 1 kleine. De verbinding tussen de nier en blaas bleek verstopt. Hier ben ik via kijkoperatie aan geholpen net na de geboorte (zagen ze op de echo ook al). Nooit last van gehad gelukkig. Succes, snap dat het spannend is nu. Hopelijk valt het allemaal mee en is het goed te verhelpen.

5 maanden geleden

Reactie op Babymama8910

Ik had dit bij de geboorte. 1 grote nier en 1 kleine. De verbinding tussen ...
Dit geeft mij hoop🍀 bedankt voor je reactie! Zijn beide nieren bij jou nu weer goed?

5 maanden geleden

Reactie op mamaaa24

Dit geeft mij hoop🍀 bedankt voor je reactie! Zijn beide nieren bij jou nu ...
Ja, niks aan mijn nieren te zien of te merken.

5 maanden geleden

Wij zitten in zelfde traject. Zoontje van 10 weken kreeg met 8 weken blaas en nierbekkenontsteking. Vrijdag hebben we de scan voor VUR. Als je op de hoogte gehouden WIL worden stuur me even een dm.

5 maanden geleden

Reactie op Elm0

Wij zitten in zelfde traject. Zoontje van 10 weken kreeg met 8 weken blaas ...
Hebben jullie ook een echo gehad? Wij krijgen een echo van blaas en nieren

5 maanden geleden

Reactie op Dancinggirl

Ah hier nog steeds reflux naar onderkant van rechternier maar zolang hij ge ...
Moest jouw kindje onderhoudsantibiotica en zo ja, hoe is dat gegaan? Lijkt me zo naar om kindje een jaar antibiotica te moeten geven. Lijkt me zo funest voor dr darmpjes en ben hier enorm over aan het piekeren....

5 maanden geleden

Reactie op Tauriel

Hebben jullie ook een echo gehad? Wij krijgen een echo van blaas en nieren
Wij krijgen m vrijdag, de echo. En dan direct daarna de uitslag...