10 Reacties
2 maanden geleden
Dingen die ze hebben al gehad kan je gewoon combineren op een boord (begin met kleine hoeveelheden om verspilling te voorkomen ;)) en je hoeft echt niet 3-4 dagen een soort groente/fruit aanbieden.
Ik vind het ook moeilijk om de juiste moment te vinden met werkdagen. Op opvang (voor nu) krijgt ze potjes meestal een beetje fruit s ochtends en groente s middags (ze eet nog niet heel veel - bijna 8 maanden) maar ze eet wel meer bij de opvang 😂 en dan als we de energie hebben s avonds, krijgt ze stukjes eten van onze avondeten of een stuk brood, omelet, pindakaas of whatever.
2 maanden geleden
Ik volg het schema van het voedingscentrum en geef fruit in de ochtend en twee maaltijden (een koud en een warm gedurende de dag). Ik ben geen diëtist of arts maar ik begrijp van het voedingscentrum en diëtisten met wie ik heb gesproken dat de bedoeling is inderdaad dat in ieder geval vanaf 8 maanden complete maaltijden, volgens de schijf van 5, aangeboden worden of dat je eraan toe werkt. Dat betekent niet dat bv niet belangrijk is maar vaste voeding wordt steeds belangrijker. Je zou kunnen beginnen met twee groenten soorten aanbieden of een soort en aardappel en daarna ook wat vlees daarbij. De solid starts app geeft misschien er goede tips voor.
2 maanden geleden
Dingen die ze al puur gehad hebben kun je combineren. Ik probeer iedere dag 2 hapjes en wat brood te geven maar omdat hij ook nog iedere 3 uur drinkt kom ik geregeld niet uit. Het heeft namelijk totaal geen zin om een hapje te geven als hij moe is of honger heeft want hij heeft nog niet doordat een hapje ook de honger stilt en wil dan alleen maar melk. Ik gaf soms gewoon een of meerdere ijsblokjes en als hij geen krampjes kreeg en nog steeds kan poepen deed ik er na een pasr dagen weer een ijsblokje bij. Ik blijf nu een beetje hangen op ong 5 ijsblokjes want meer lukt vaak niet ik heb het idee dat mn zoontje niet zo’n fan is van structuur want met gladde puree ging het makkelijker. Maar goed krijgt ook een tand en is verkouden dus daar kan het ook aan liggen. Fruit gaat er wel goed in ook als het net niet helemaal glad gepureerd is
2 maanden geleden
Wij hebben bij 4 en 5 maanden allerlei soorten groenten en fruit apart aangeboden. In de ochtend fruit en einde middag groente. Vanaf 6 maanden biedt ik groentje met aardappel/rijst/couscous/pasta aan. En nu is hij over een paar dagen 7 maanden en waar kan eet hij met de pot mee. Ik maak onze gerechten zoutvrij maar gebruik wel kruiden.
Hij krijgt nu in de ochtend fruit, tussen de middag een halve boterham en in de avond dus voor zover mogelijk met de pot mee. Eten we iets wat hij niet mag hebben dan krijgt hij wel eens een potje 8+. 6+ eet hij niet, hij wil echt structuur en stukjes
2 maanden geleden
He hier is hij bijna 8 maanden. Ik geef vrijwel alles rapley en ben met 3,5 maand begonnen met hapjes en met 5,5 maand met rapley. Hij kan ondertussen bijna met de pot mee eten(wel zout arm).
Wij hebben een fles weigeraar gehad die te hard afviel en wel interesse had in eten daarom zijn wij zo vroeg begonnen met hapjes, hij is dan ook snel hiermee.
Hij heeft 4 eet momenten op een dag en daarnaast krijgt hij borstvoeding. Ik combineer de voor hem bekende dingen, als ik iets gecombineerd aanbied wat hij nog niet goed kent geef ik dit tijdens de maaltijd er nog los bij zodat hij het wel los leerd kennen. Hij eet heel veel gegrilde groenten uit de oven en dat zijn dan al losse onderdelen. Ook heb ik vaak een item van zijn eten los ontrafel liggen zodat hij ook nog ziet hoe de rauwe vorm er uit ziet.
2 maanden geleden
Ik geef ‘s ochtends iets van een klein beetje pap of iets van banaan. Tussen de middag eet ze een korstje brood. Einde van de middag fruithap en tijdens het avondeten iets van ons avondeten.
Combi van rapley en soms ook gewoon pureetjes. Mn dochter is ook bijna 7,5 maand. Soms eet ze een dag van alles lekker mee en soms verdwijnt alles op de grond. Helemaal prima, het gaat om het ontdekken!
Het vervangt bij ons echt nog niks aan borstvoeding. Ik zou je ook zeker niet laten ‘opjutten’ door het CB. 😊
2 maanden geleden
Na het oefenen met de hapjes zijn wij gewoon begonnen met dingen combineren. Fruit mengen (appel met blauwe bessen, kiwi met mango etc). Dit geven we in de ochtend ongeveer 100/200gram. Wat de op eet. Ook begonnen met groente combineren met aardappel of andere groente. En nu geven we best vaak een potje daar zit dan nu ook vlees of vis is of soms krijgt ze wat wij eten (bijvoorbeeld rijst, groente, vlees). Dit geven we rond 17;00/17:30. Dit doen we eigenlijk vanaf 6 maanden. Nu zijn we ook langzaam brood aan het geven en pap tussen de middag. Ene keer eet ze 2 stukjes andere keer eet ze halve boterham. Verschilt echt per keer.
Zou gewoon wat proberen als ik jou was !
2 maanden geleden
Hier ook zoontje van 7,5 maand. Ik heb vooral allergenen echt zorgvuldig apart aangeboden rond 5,5/6 maanden toen hij goed zat en interesse toonde, maar zodra duidelijk was dat hij het allemaal kon hebben ben ik gaan combineren. Hij eet nu eigenlijk gewoon mee met de (gekruide) pot, wel zoutarm (niet zout vrij) gekookt en ik selecteer de stukken die zacht genoeg zijn en anders snij ik het wat fijner om te mengen. Je kan altijd een schep cottage cheese toevoegen om het smeuïger te maken en eiwitten toevoegen. Dus momenten zijn gewoon: ‘s ochtends pap met banaan, gemengde noten boter en schepje cottage cheese (kan je voor 3 dagen vooruit maken), ‘s middags een boterham met boter en hummus, appelstroop of cottage cheese in blokjes en laten kauwen op een lang stuk korst, ‘s avonds met de pot mee, daar zitten bij ons altijd diverse groenten en bonen in.
Bij mijn dochter deed ik stukjes volgens de rapley methode, maar daar heeft deze jongen geen geduld voor. Alles ligt binnen no time op de grond en hij wordt boos omdat hij sneller wil eten 😅 zo is elk kind anders! Ik zou zeggen wees niet te streng in de leer, maar kijk vooral wat voor jouw kind werkt. Een mix van zelf dingen eten zoals broodkorst, broccoli boompjes en banaan, naast lepels voeren kan prima naast elkaar bestaan. Het helpt wel om verschillende texturen aan te bieden en kauwen te stimuleren. Ons zoontje is bijv ook mega fan van siliconen bijt sticks! Soort langwerpige dingen, heb ze via Amazon.