8 Reacties

2 jaar geleden

Geen ervaring mee. Ik hoop dat het vanzelf terug geneest. Moet je dan nu platte rust nemen?

2 jaar geleden

Hi! Wat vervelend zeg en ook heel erg schrikken! Ik heb in week 13&18 een bloeding gehad en sindsdien onder controle van het ziekenhuis. Hier ook een hematoom geconstateerd van 10cm langs m’n baarmoeder dus niet erin. Ik heb sindsdien bedrust genomen (ookal was dit niet de oplossing volgens de verloskundige) maar dit heeft wel geholpen en inmiddels is hij geslonken naar 5cm! Ik hoop dat je de mogelijkheid hebt om rust te nemen en dat het allemaal goed komt!

2 jaar geleden

Ik had in week 22 een randvenebloeding. Kleine bloeding bij de aanhechting van de placenta. Ik moest ook rust nemen en stond onder controle van het ziekenhuis. Een week later een echo gehad, toen was er al nauwelijks meer iets van te zien. Nog een kleine hematoom (mm werk) bij de uitgang van de baarmoeder gezien, maar dit was echt ontzettend klein dat ik nu weer bij mijn eigen verloskundige op controle mag. Rust nemen heeft mij echt geholpen!

2 jaar geleden

Ik heb meerdere hematomen in mijn placenta en sinds week 14 regelmatig bloedingen. Vooralsnog lijkt de baby er weinig last van te hebben, ik krijg elke 4 weken een groeiecho om de groei van de baby en de hematomen in de gaten te houden. Ook is mijn baarmoederhals al een aantal keer opgemeten dmv een inwendige echo, omdat ik heel veel harde, pijnlijke buiken heb (soms uren aan een stuk). De gynaecoloog heeft me aangeraden om rustig aan te doen. Mijn dagelijkse dingen en de zorg voor onze dreumes mag ik gewoon nog doen, maar ik moet “niet ineens de tuin om gaan spitten”. In mijn geval loopt het dus redelijk los, maar het blijft spannend. Voel je je kindje al? Ik merk dat dat me heel veel rust gaf, nu weet ik dat ze er gewoon nog is, ondanks de bloedingen die ik soms nog heb. Ook vond ik het heel fijn toen we eenmaal de 24 weken voorbij waren, dan sta je er voor je gevoel toch iets minder machteloos in. Het is helaas gewoon afwachten en hopen op het beste, maar kan je op dit moment niet doen..

2 jaar geleden

Reactie op Bouchra1208

Hi! Wat vervelend zeg en ook heel erg schrikken! Ik heb in week 13&18 ...
Wat fijn zeg dat die bij jou al zo ver geslonken is! Hopelijk binnenkort helemaal weg. Dit geeft mij wel goede hoop. Ik heb ook niets gehoord over rust nemen of even niet werken ofzo. Ik werk gelukkig thuis achter m'n laptop, maar wel 4 dagen in de week. Ik probeer er wel op te letten dat ik zo min mogelijk de trap op en af loop, m'n dochter van bijna 3 niet meer til en meer kan ik denk ik niet doen? 🤷🏼‍♀️

2 jaar geleden

Reactie op veertje1993

Ik had in week 22 een randvenebloeding. Kleine bloeding bij de aanhechting ...
Wat ontzettend fijn om te horen dat het goed afgelopen is. Een bloeding bij de placenta is ook echt schrikken zeg!

2 jaar geleden

Reactie op Shenkieindekoelkast

Ik heb meerdere hematomen in mijn placenta en sinds week 14 regelmatig bloe ...
Jeetje meerdere hematomen ook echt? Zijn ze ondertussen al wat geslonken? Echt een enorme geruststelling al dat de baby er geen last van lijkt te hebben. Ik heb vandaag ook een inwendige echo gehad om naar de baarmoederhals te kijken idd. Dat zag er goed uit. Ik voel de baby al wel goed, dat is zeker fijn, die bevestiging dat ze nog alive & kicking is. Maar blijft toch spannend wat die hematoom gaat doen. Ik heb niets gehoord over rust nemen, maar werk 4 dagen thuis achter de laptop dus dat scheelt wel. Verder onze peuter maar even niet optillen, en idd maar afwachten.. Zal idd ook blij zijn als ik ieder geval die 24 weken gepasseerd ben, maar dat is volgende week al gelukkig!

2 jaar geleden

Reactie op sterrenstof

Jeetje meerdere hematomen ook echt? Zijn ze ondertussen al wat geslonken? ...
Ja, meerdere en aan beide kanten van mijn buik en dus placenta - deze loopt bij mij volledig aan de voorkant van links naar rechts. Ze zijn niet geslonken, het leek op de laatste echo (met 24+2 vorige week maandag) zelfs alsof het aan één kant nu één (vrij fors) gebied is, ipv losse hematomen naast/bij elkaar. Ook is er op de echo te zien dat het (als een soort stilstaand riviertje) uitloopt in mijn baarmoeder(mond), wat volgens de gynaecoloog een goed teken was want dan lijkt het bloed in ieder geval ergens heen te kunnen en is de kans kleiner dat het nog meer gaat ophopen en uiteindelijk (bijvoorbeeld, in het ergste geval) de placenta doet loslaten op die plek. Ze hopen dat het zichzelf oplost en in ieder geval geen schade aanricht mbt de groei van de baby of de aanleg van de placenta. Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt gevraagd naar eventuele risico’s of consequenties op de langere termijn. Wel weet ik dat er bij hematomen een groter risico op vroeggeboorte en het vroegtijdig breken van de vliezen is. Ook kunnen de bloedingen de baarmoedermond prikkelen en kan dit weer zorgen voor weeën. Dit is dus ook de reden dat ik rustig(er) aan moet doen. In de praktijk kan ik eigenlijk alles nog wel doen en laten, alleen geen hele gekke, zware dingen. Zijn ze in jouw geval ook bang dat het hematoom vaginaal naar buiten wil komen en dat dat dan zorgt voor weeën, ontsluiting, etc? In mijn geval zitten ze dus niet bij de baby zelf en zit het gevaar meer in de placenta en het eventueel beïnvloeden aanleg/werking daarvan, wellicht maakt dat ook nog verschil in de situatie en eventuele leefregels die je mee krijgt..