54 Reacties
2 jaar geleden
Onze dochter Lou van bijna 3 gaat 2 dagen naar het kdv en de volgende ook! Nu Lou 2 dagen gaat, merk je wel dat ze idd meer opbouwt en dat het afscheid niet meer zon drama is. Maar kan er ook mee te maken hebben dat ze ouder wordt. En het is natuurlijk ook per kind verschillend.
2 jaar geleden
Wij zijn ook van plan om ons kindje 1 dag naar de opvang te doen.
Ik ga 3 dagen werken en mijn man 4, dus hebben we al 3 dagen opgevangen. De opa's en oma's willen ook heel graag een dag en zullen elkaar om de week afwisselen. Blijft er nog 1 dag over voor opvang
2 jaar geleden
Bij ons nu 3 dagen maar zodra zijn broertje of zusje er is nog maar 2. De oudste gaat dan naar de bso en de baby naar kdv.
Simpelweg omdat wij geen vangnet hebben die kunnen/willen oppassen.
Als we dat wel hadden had ik gekozen voor 50/50 denk ik.
Ik vind het belangrijk dat ze met andere kinderen leren spelen voordat ze naar de basisschool gaan.
Ik heb geen puf om elke keer speelafspraken te regelen als ik een vrije dag heb dus dan is kdv daar heel geschikt voor.
En daarbij heb je bij kdv zekerheid dat je je kind heen kan brengen, bij een oppas is dat altijd maar afwachten.
Je kan er ook voor kiezen om je kindje vanaf 2 jaar naar een peuterspeelzaal te doen.
De eerste 2 jaar lekker bij de opa’s en oma’s en daarna rustig wennen aan een school.
Te veel opvoeders geloof ik niet zo in.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt en vooral wat kan.
Lang verhaal. 🤣
2 jaar geleden
Onze dochter gaat één dag en nooit iets gemerkt dat ze er te weinig is. Ik vind nog steeds dat ze veel leert op de opvang.
Als ik zie hoe moe ze is na een dag opvang en ze daar één hele dag van moet bijkomen ben ik alleen maar blij dat ze maar één dag gaat. Anders zouden wij ook nog eens vaker een erg vermoeid kind hebben.
2 jaar geleden
Het is lastig, want ik vind het voor een kleine baby een ander verhaal dan voor een dreumes. Mijn zoontje van anderhalf gaat sinds een maand drie dagen (daarvoor twee) en hij heeft het er onwijs naar z’n zin en slaapt er ook goed. Hij was 12 weken oud toen hij voor het eerst ging en toen vond ik het wel moeilijk. Slapen ging niet altijd even goed als baby en hij was vaak heel moe als hij thuis kwam. Toch zeiden ze eigenlijk altijd wel dat hij een goede dag had gehad. Dus je zou ook kunnen beginnen met een en later twee?
Misschien dat een kind sneller went als het vaker gaat, maar het dochtertje van een vriendin gaat ook maar een keer in de week en deed het meteen super, dus ik denk dat het ook erg van het kindje afhangt.
Zelf vind ik het leuk dat hij daar zoveel tijd doorbrengt met andere kinderen. Hij is (nu nog) enig kind en we kennen weinig andere kinderen van zijn leeftijd, dus anders zou hij eigenlijk nooit met andere kinderen kunnen spelen.
Sommige kinderen gaan vijf dagen naar de opvang, anderen nooit. Wat je ook beslist, realiseer je vooral dat je het niet verkeerd kan doen!
2 jaar geleden
Onze dochter is in het eerste jaar 1 dag per week naar de opvang gegaan (en 1 dag naar opa en oma). Dit ging helemaal prima. Ik ben blij dat we het zo hebben gedaan. Nu is ze groot genoeg (1 jaar) en kan ze prikkels beter aan om vaker te gaan. Als ze vanaf jong gaan is wennen heb ik gehoord ook veel makkelijker. Bij ons dus geen enkel probleem.
2 jaar geleden
Hoi. Ik werk op een kinderdagverblijf! 😅 zelf zou ik zeggen 2 dagen kinderdagverblijf als je die keuze maakt voor een kinderdagverblijf. Ik merk wel met kids die 1 dag komen dat ze gewoon meer moeite hebben. Ook zie ik kids die idd 1-2 dagen bij ons komen en dan nog naar opa’s en oma’s gaan. Daar zie je vaak toch dat ze moeite hebben met het meegaan van ritme en regels. Waarschijnlijk omdat ze zoveel verschillende plekken hebben waar ze komen in een week dat er eigenlijk weinig duidelijkheid is voor ze.
2 jaar geleden
Reactie op melissilvain
Hoi. Ik werk op een kinderdagverblijf! 😅 zelf zou ik zeggen 2 dagen kinder ...
Interessant, jij hebt inside information, dat is top😉. Zou je twee dagen ook meer aanraden dan 3 of 4 dagen? Bestaat er zoiets als ‘teveel’ aan Kdv zeg maar? Qua prikkels, aandacht, evt. Ben benieuwd naar jou mening (en natuurlijk ook naar die van de rest in deze groep!)😃
2 jaar geleden
Hej, werk zelf in een kdv en uit persoonlijke ervaring merk ik dat de kindjes die maar 1 dag komen het toch iets lastiger hebben. Ik zou voor 2 opteren maar is uiteraard jullie persoonlijke keuze! Elk kind is ook verschillend, maar als je een iets timider kindje hebt denk ik dat 2 zoiezo beter is, ze worden beter gewoon aan de begeleidster en de structuur van de kinderopvang. Ik weet niet van waar je bent maar zou zeker tijdig de opvang vastleggen. Wij zitten al vol tot maart 2025. Veel succes met jullie keuze!
2 jaar geleden
Reactie op JessiJess
Interessant, jij hebt inside information, dat is top😉. Zou je twee dagen o ...
Persoonlijk vind ik 3 dagen de Max. Vooral nu tegenwoordig met het personeelstekort en veel vraag naar kinderopvang hebben de meeste kinderdagverblijven hele volle groepen met soms wel 16 kids en dan 4 leidsters. Uit ervaring weet ik dat dit echt pittig is😅.. niet alleen dat, maar wat je zegt ook erg druk en veel prikkels.
2 jaar geleden
Reactie op Kiiiimmmm
Is dit in Nederland? Wij moeten dit met 2 begeleidsters doen in België 😅
Ligt aan de leeftijden. 16 kids kan met 2 leidsters als het een peutergroep is in NL. Maar je mag in NL bijv Max 3 0 jarigen alleen. Dus ligt allemaal aan het leidster kind ratio.
2 jaar geleden
Ik zou ook voor 2 gaan obv ervaring en liefst beetje verspreid door de week. Mijn zoontje ging eerst maandag, dinsdag, maar moest toen steeds maandag best weer wennen en dinsdag ging dan altijd veel beter. Toen we het meer verspreide over de week werkte dat bij hem beter en ging die maandag ook beter. Ook met een rustdag er tussen. Maar zal erg verschillen per kind inderdaad!
Je kunt ook met 1 dag beginnen en kijken hoe het gaat.
2 jaar geleden
Ons zoontje gaat twee dagen in de week. Ik vind dit perfect. Genoeg dagen dat hij daar kind aan huis is maar ook lekker veel thuis. Wij doen naast kdv een mamadag, een papadag en een omadag :) en zijn andere opa en oma passen incidenteel op of hij logeert daar. Ik ben heel blij met hoe wij het hebben geregeld en zoontje zit ook helemaal lekker in dit ritme.
2 jaar geleden
Wij gaan twee dagen doen vanaf 5 maanden. Maandag en vrijdag hebben we een papa en mama dag, dinsdag en donderdag naar het kdv en woensdag om de week ik en mijn schoonmoeder bij ons thuis. Wij wonen erg ver weg van de opa's en oma's, en mijn beide ouders werken nog en dat maakt structureel oppassen wat lastiger.
2 jaar geleden
Reactie op melissilvain
Hoi. Ik werk op een kinderdagverblijf! 😅 zelf zou ik zeggen 2 dagen kinder ...
Ligt er denk ik ook aan hoe je het regelt. Ik, mijn vriend en onze ouders (de opa’s en oma’s) houden allemaal hetzelfde ritme aan. Ik merk zelf geen verschil wie er op zoontje past. Alleen als hij uit logeren gaat bij opa en oma maar dat is ook wel weer heel anders natuurlijk.
2 jaar geleden
Reactie op slotjee
Gaat jouw zoontje 2 dagen achter elkaar of gespreid in de week naar de opva ...
Ritme is als volgt elke week:
Maandag: mama
Dinsdag: kdv
Woensdag: papa
Donderdag: kdv
Vrijdag: oma bij ons thuis
Kdv dus verspreid.