29 Reacties

2 jaar geleden

Salaam ik ben zelf ook moslim ik weet eerlijk gezegd niet zeker want ik zie wel vaak dat het een sunah is om je kindje een islamitische naam te geven… of het nu nog veel mee wordt gedaan weet ik eerlijk gezegd niet ik denk dat het nu ook misschien meer een cultuur ding is geworden in de zin van dat het meestal of ik de familie al jarer wordt gedaan of niet🥰 ik ben nu 15 weken wij krijgen ook een zoontje wij hebben wel gekozen voor een moslim naam maar omdat ik niet anders weet dat iedereen een moslim naam heeft bij ons maar als ik het allemaal goed heb gezegd is het wel een van de 5 sunash als er een baby wordt geboren maar wees vrij om het te verbeteren hoor ik ben zelf ook bekeerd nu 2 jaar🤲🏽🤍

2 jaar geleden

Reactie op zoya21

Salaam ik ben zelf ook moslim ik weet eerlijk gezegd niet zeker want ik zie ...
Dankjewel voor je reactie! Merk dat ik het heel lastig vind. Als idd iedereen in je famillie een Islamitische naam heeft, snap ik dat je dat denkt hihi. Ik ben zelf echt de enigste binnen mijn Molukse familie die moslima is. Mijn partner is tevens ook van Molukse afkomst en het klinkt dan zo gek als we ons kindje bijvoorbeeld een Ali zouden noemen hahaha (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) Maar nogmaals dankjewel voor het meedenken 🩵

2 jaar geleden

Reactie op sarahchristina

Dankjewel voor je reactie! Merk dat ik het heel lastig vind. Als idd iede ...
HHaha nee dan snap ik het inderdaad jaa bij mij is me partner moslim en zn familie ook dus ja bij ons is het soort van vanzelfsprekend

2 jaar geleden

Naar mijn weten mag je je kind niet naar bepaalde dingen vernoemen, zoals mythologische goden, vuur (in het turks van Ates), of andere tegenstrijdige namen. Een kind moet je dus een naam geven met een mooie betekenis maar hoeft niet per se Islamitisch (hoeft dus niet per se voor te komen in de Kuran). Wij hebben onze zoon een oude Turkse naam gegeven ‘ Aybars’. De betekenis is zo sterk als een leeuw en helder als maneschijn. Succes met zoeken

2 jaar geleden

Wa alaykum salam zuster. Wat leuk om te zien dat hier ook dames zitten die bekeerd zijn. Ik ben zelf begin dit jaar bekeerd, en ben 20 weken zwanger alhamdulillah. Mijn man en ik waren ook druk bezig met namen uitzoeken en zoals hij het mij heeft uitgelegd is dat de naam een mooie en sterke betekenis hoort te hebben en niet mag afstammen van mythologische goden, andere religies of “westerse namen” De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) koos altijd namen met goede en mooie betekenissen. En “ op de dag des oordeels zal je bij je namen en de namen van je vader genoemd worden daarvoor kies een goede naam” Gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet van alles en mag je zwangerschap spoedig verlopen inshallah.

2 jaar geleden

Salaam aleikum. Het antwoord is al gegeven mag niet naar goden engelen(veel doen het wel bijv malik) etc genoemd worden. Maar ook niet afstammen van westerse namen of die de ongelovige dragen. Ik zou zeker een islamitische naam kiezen . Ik ben ook bekeerd 9 jr geleden. En wil niks liever als een islamitische naam . Het hoeft niet perse een veelvoorkomende te zijn he. Er zijn super veel mooie namen!

2 jaar geleden

Reactie op Yasmin3011

Naar mijn weten mag je je kind niet naar bepaalde dingen vernoemen, zoals m ...
Dankjewel voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan! Jullie hebben zeker een hele mooie naam uitgekozen MashaAllah!

2 jaar geleden

Reactie op s19891

Salaam aleikum. Het antwoord is al gegeven mag niet naar goden engelen(vee ...
Dankjewel voor je reactie en uitleg!!!

2 jaar geleden

Reactie op alvi95

Wa alaykum salam zuster. Wat leuk om te zien dat hier ook dames zitten die ...
Leuk he, ik dacht ik probeer gewoon eens de vraag hier te stellen. Dankjewel voor je reactie en je uitleg! Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap zuster, dat alles ook bij jou spoedig mag verlopen InshAllah ✨

2 jaar geleden

Hi ! van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! ik ben zelf ook van Molukse komaf en ik weet dat er een grote Molukse islamitische gemeenschap is in Winterswijk maar ook in Ridderkerk. Wellicht dat een oom of tante vanuit die gemeenschap je kan adviseren? 😘

2 jaar geleden

Reactie op sarahchristina

Dankjewel voor je reactie! Merk dat ik het heel lastig vind. Als idd iede ...
Kies een naam waar jullie je goed bij voelen en wat bij jullie past ❤️ Het enige waar je op hoeft te letten is de betekenis van de naam. De naam moet een positieve, goede, betekenis hebben en mag niet in strijd zijn met de Islam. Er zijn hadith dat ons profeet namen veranderde als ze negatieve betekenissen hadden. Zo was er man met de naam ‘oorlog’ waar hij ‘vrede’ van maakte en iemand die ‘vuur’ heette maakte hij ook iets anders van. Dus geen namen van afgoden, maar Bijv ook geen naam die iets omschrijft wat alleen bij de Schepper past. Bijv. ‘Baki’ is een arabische naam dat ‘oneindig, eeuwig’ betekend. Omdat alleen Allah eeuwig zal bestaan zou je je kind niet zo mogen noemen. Ik geloof absoluut niet dat de taal van de naam uitmaakt, Allah spreekt alle talen en kijkt dus naar inhoud.

2 jaar geleden

Reactie op mjlr

Hi ! van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! ik ben zelf ook van Moluk ...
Terima kasih usi! Ohhh dat is zeker de moeite waard om eens contact op te nemen idd. Dank je wel!

2 jaar geleden

Reactie op sevem

Kies een naam waar jullie je goed bij voelen en wat bij jullie past ❤️ Het ...
Helder en duidelijke uitleg lieve zuster! Dank je wel! ❤️

2 jaar geleden

Reactie op sevem

Kies een naam waar jullie je goed bij voelen en wat bij jullie past ❤️ Het ...
Sorry maar dit klopt niet! Namen die aan ongelovige worden gegeven mag ook niet ongeacht te betekenis.

2 jaar geleden

Reactie op s19891

Sorry maar dit klopt niet! Namen die aan ongelovige worden gegeven mag ook ...
Wat betekent dit precies in de praktijk? Iedere naam kan toch gegeven worden/zijn aan iemand die anders gelooft of aan een atheïst?

2 jaar geleden

Mijn man is moslim (Pakistaans) en ik ben het niet. Echter vindt zijn familie het heel belangrijk een islamistische naam te geven voor het kindje. Misschien is het meer een cultureel iets geen idee. Wij hebben ons eerste zoontje Daniyal genoemd (roepnaam Daan). Dit is zowel internationaal (wij wonen in het buitenland) als in Pakistan als in Nederland goed uit te spreken! Voor ons komende kindje zullen wij ook voor een naam kiezen die in beiden culturen uitspreekbaar is! 😀

2 jaar geleden

Reactie op s19891

Sorry maar dit klopt niet! Namen die aan ongelovige worden gegeven mag ook ...
Dat is niet waar. Dat kan ook niet. In ieder bevolkingsgroep heb je niet moslims. Er is ook nergens een verplichting dat een bekeerling zijn naam moet veranderen, gebeurd vaak uit traditie, maar ook niet altijd.

2 jaar geleden

Reactie op sevem

Dat is niet waar. Dat kan ook niet. In ieder bevolkingsgroep heb je niet mo ...
Bekeerlingen niet klopt. Maar volgens een geleerde dien je je kind gewoon een islamitische naam te geven. En waarom zou je dat als moslim niet willen? Waarom zou je een naam kiezen die de ongelovige dragen

2 jaar geleden

𝐖𝐞𝐥𝐤𝐞 𝐧𝐚𝐚𝐦 𝐦𝐚𝐠 𝐝𝐞 𝐌𝐨𝐬𝐥𝐢𝐦 𝐚𝐚𝐧 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐤𝐢𝐧𝐝 𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧? 𝐈𝐬 𝐞𝐞𝐧 𝐠𝐨𝐞𝐝𝐞 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐢𝐬 𝐯𝐨𝐥𝐝𝐨𝐞𝐧𝐝𝐞? ⇨ Verboden: 1) alle namen die verwijzen naar een aanbidding van een ander dan Allaah. 2) de namen van Engelen mogen ook niet gegeven worden (denk aan de naam Malak/Malaka). 3) namen die bekend zijn onder de kuffar. ⇨ Afgeraden: 4) namen die prijzing bevatten (bijvoorbeeld namen met -Deen of -Islaam erin). Vooral punt 3 zien we veel gebeuren! Een naam die bekend is bij de kuffar, is dus niet toegestaan, ongeacht de goede betekenis die de naam kan hebben. https://www.an-nasieha.nl/uitleg-kitaab-tawhied-2019-abdelghafour/ les 36. Shaykh Ibn Baaz رَحِمَهُ الله geeft aan dat de Moslim zijn kind vernoemd naar; 1) dienaar van Allaah dus bijvoorbeeld AbdulRahman, AbdulMalik, 2) niet vernoemd naar namen uit de tijd van Jahilliyah (periode voor de Islaam), 3) en namen geeft die bekend zijn onder de Moslims. Hij kiest de mooie namen vanonder de sahābah tot aan nu, denk aan Saleh, Saeed, Mohammed en dit soort namen. https://binbaz.org.sa/fatwas/17669/الوقت-المناسب-لتسمية-المولود-والاحق-بتسميته

2 jaar geleden

Reactie op sevem

Dat is niet waar. Dat kan ook niet. In ieder bevolkingsgroep heb je niet mo ...
Wat je zegt is niet waar. Zie fatwa en bewijzen bovenstaande :)