55 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg dit even. Zie het persoonlijk ook niet zitten om wekenlang bezoek te krijgen. Tuurlijk wel van naaste familie. Wij denken erover om ongeveer 6 weken na de geboorte een kraamfeest te houden maar ben erg benieuwd naar ervaringen.

2 jaar geleden

Ik zit met hetzelfde dilemma. Ook door verjaardag eerste kind die een paar weken na de bevalling 2 wordt. Wij hebben thuis niet heel veel ruimte om veel mensen uit te nodigen dus dan kom je bij een standaard rijtje die toch allemaal de eerste dagen/weken gaan komen. In de tuin zou ideaal zijn maar in april nog wel erg koud. Extern doen is meteen super duur. Lastig dilemma!

2 jaar geleden

Wij gaan kraamfeest geven half mei (21 maart uitgeteld). Reden is dat we heel blij en dankbaar zijn voor iedereen die wil komen maar we beide een grote familie hebben en een grote vriendengroep, we niet zitten te wachten op iedere dag kraamvisite. Ik weet dat vrienden en familie die het dichtste bij staat toch gaat komen en dat vinden we wel fijn, als er dan mensen contact opnemen voor visite waar we iets minder op zitten te wachten verwijzen we ze mooi door naar de kraamborrel. Wij doen het thuis gewoon in de tuin, maar hebben daar ook voldoende ruimte voor. Succes met keuze maken!

2 jaar geleden

Ik zit met hetzelfde dilemma. Ook door verjaardag eerste kind die een paar ...
Jaa april is lastig qua hoe warm is het. Soms juist heerlijk zonnetje dan kan het in de tuin, binnen zou wel veel zijn. Dus dat is voor mij ook een twijfel.

2 jaar geleden

Bij onze eerste dochter hebben wij kraambezoek gedaan en we wilde bij onze volgende kleine een kraamfeest doen. Toen ik te horen kreeg dat ik een keizersnede krijg en daarna een baarmoederverwijdering hebben we weer gekozen voor kraambezoek. Hier was het inderdaad weken achter elkaar maar niet iedere dag. Hier ben je ook zelf bij, zorg dat jullie telefoon nummers op het kaartje staan en een tekst zodat duidelijk is dat ze van te voren even moeten bellen/appen om een afspraak te maken. Wij hadden op ons vorige kaartje de tekst: Wil je mij zien of horen bel dan even van te voren. Zo kunnen jullie zelf beslissen of jullie er dan zin in hebben of niet. Zo ligt het toch in jullie eigen handen en kan je ook voorkomen dat je dubbel bezoek krijg. Uit ervaring weet ik van 2,5 jaar geleden dat mensen in de eerste weken niet echt gelijk komen maar ze je wel eerst de rust gunnen. Wij kregen pas na 2 weken een berichtje van mensen of ze langs mochten komen. Mocht je die eerder krijgen zijn jullie de gene die bepalen en kunnen zeggen wij zien dit nog niet zitten en willen graag even met elkaar genieten. Een kraamfeest leuk ons ook leuk maar dan ben je echt zolang bezig met regelen terwijl je eigenlijk wil genieten. Ook is het voor je kleintje wel iets, iedereen wil hem/haar zien, gaat eraan zitten, boven de kinderwagen hangen, heel veel drukke geluiden om hem/haar heen. Het voordeel van kraambezoek thuis vondt ik de kleine ligt lekker in de box of wiegje te slapen en je kan je baby lekker laten liggen zonder dat er 30 personen boven het hoofd hangen om te kijken hoe prachtig je kleintje is. Ook kan je aangeven in een berichtje dat het bezoek bv niet langer dan anderhalf uur hoeft te duren omdat jullie verder rust willen. Je bent inderdaad wel even bezig met bezoek maar ik vondt het zoveel rustiger ook voor jezelf. Wil je je kleine in de armen geven bij je kraambezoek kan je hier voor kiezen wil je dit niet geef je grenzen aan en zeg gewoon dat je dit liever niet heb.

2 jaar geleden

Wij hebben bij onze dochter een babyborrel/kraamfeest gedaan toen ze een half jaar was. Bij het geboortekaartje een uitnodiging erin, weinig gewone kraamvisite gehad. Nu gaan we het weer zo doen maar nu met 4 maand dan ben je zelf ook hersteld en zit je ook een beetje in een ritme & kans op mooi weer 😉

2 jaar geleden

Wij overwogen gewoon kraamvisite, maximaal 1 gezin/huishouden per dag en maximaal 2 uurtjes. Maar na het maken van de lijst blijkt dat dat we dan een half jaar lang visite moeten ontvangen. Dus nu worden het een aantal kraamfeesten/borrels. En dan vanaf 1,5 a 2 maanden na de bevalling

2 jaar geleden

Bij de eerste een kraamfeest gedaan 6 weken na de keizersnede. Er zijn 3 mensen eerder geweest, de rest hebben we 'geweigerd'. Nu vanwege alle rare dagen rond 5/6/7 weken na de geboorte kiezen we ervoor om de eerste 3 weken geen bezoek te ontvangen. We willen dat onze dochter goed kan wennen aan haar broertje, en wij aan een nieuw gezinslid erbij. En dat ik goed kan herstellen van de keizersnede.

2 jaar geleden

Wij doen na lang twijfelen een kraamfeest na ongeveer 6 weken bij ons thuis. Ik vraag m’n ouders om te co-hosten zodat niet al het geregel alleen op ons bordje ligt. De kleine wil ik het liefst bij me hebben in de draagdoek (mits we dat fijn vinden, en als het echt te veel word kan ik of m’n vriend even met dr naar boven). Dichtbije familie en onze beste vriend(in)en komen waarschijnlijk eerder al een x langs.

2 jaar geleden

In volg even. Zat er laatst ook over na te denken. Opzich heb ik de vorige keer zelf mn beste vriendin gevraagd om te komen haha. Wilde graag zelf dat ze kwam. Ouders en broers/zussen mochten gewoon komen wanneer ze wilde. Wel even contact natuurlijk. We hebben een vaste vriendengroep die vaak op vrijdag komen eten, vorige keer kwamen die ook gewoon best snel even met het eten toen. Wel in losse groepen, mn broer en beste vriend van mn man horen daar bijv ook bij en waren die dag ervoor geweest dus die kwamen dan niet. Verder de vriendengroep van mn man zn voetbal hebben ons zelf een aantal weken erna uitgenodigd op de voetbal en hebben daar de cadeautjes gegeven. Vond ik ook wel leuk. Dacht ook waarom zou ik voor die groep een borrel geven als we zelf ook even naar de voetbal kunnen gaan. Ik verwacht ene kant ook nu met een tweede dat het bezoek wat minder is dan de eerste.

2 jaar geleden

ik doe beide niet 🤣

2 jaar geleden

Wij doen kraambezoek, maar delen het wel in zoals we zelf willen. Dus zeker niet iedere dag bezoek en echt alleen op afspraak. Ook absoluut niet op korte termijn, de baby is er over twee maanden ook nog haha. De eerste week willen we alleen onze ouders/broers/zussen langs laten komen, ook alleen na contact. Uiteraard allemaal als het herstel het toe laat. :)

2 jaar geleden

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou bij een kraamfeest/babyborrel de kleine in de draagzak houden. Zo komen mensen minder in de verleiding om je kindje aan te raken enzo denk ik.

2 jaar geleden

Ik vond het juist gezellig dat er af en toe iemand op kraambezoek kwam, want ik heb me behoorlijk alleen gevoeld soms in de kraamtijd. Iedereen kwam ook alleen op afspraak met wanneer ik het aan kon. Begon 3 dagen na de bevalling terwijl ik had gezegd dat de eerste week geen kraambezoek mocht komen. Ik was er zelf aan toe om dierbaren om mij heen te hebben. Een kraamfeest zou ik veel te druk hebben gevonden. Denk dat het heel persoonlijk is wat je fijn vindt, misschien kun je het na de bevalling even rustig bekijken?

2 jaar geleden

Ik vond het juist gezellig dat er af en toe iemand op kraambezoek kwam, want ik heb me behoorlijk alleen gevoeld soms in de kraamtijd. Iedereen kwam ook alleen op afspraak met wanneer ik het aan kon. Begon 3 dagen na de bevalling terwijl ik had gezegd dat de eerste week geen kraambezoek mocht komen. Ik was er zelf aan toe om dierbaren om mij heen te hebben. Een kraamfeest zou ik veel te druk hebben gevonden. Denk dat het heel persoonlijk is wat je fijn vindt, misschien kun je het na de bevalling even rustig bekijken?

2 jaar geleden

Reactie op mikie

Ik vond het juist gezellig dat er af en toe iemand op kraambezoek kwam, wan ...
Dit had ik ook idd! En ik doseerde het helemaal op eigen gevoel. Zo wilde ik de eerste twee weken niemand anders dan mijn ouders en daarna mondjes maat elke keer weer wat mensen :). Vond het heel fijn en de drukte veel mij echt reuze mee! Ook schroomde ik niet om af te zeggen als ik het gewoon ff niet zag zitten 🙃. Ga dit dit keer precies hetzelfde doen. Een feest na een paar weken lijkt me echt heftig en druk (ook voor de baby, vooral omdat iedereen hem/haar wil zien of vasthouden). Maar ieder z’n ding :)

2 jaar geleden

Wij doen kraambezoek. Echt niet iedereen komt langs op kraambezoek. Sommige zelfs als die al meer dan een half jaar was, dus helemaal prima. Wij deden wel elke dag niet meer dan één gezin op kraambezoek. Ik vond het zelf vooral heel fijn om aan iedereen ons verhaal te delen. Het was een spoedkeizersnee onder narcose geworden en het was echt heel fijn om onze ervaring te delen. Ik denk dat wij de bevalling daardoor zo goed hebben kunnen verwerken en er heel positief nu juist op terug kijken! Ik ben weleens op één kraamfeest geweest. Dat deden ze omdat ze best wel wat medische dingen hadden gehad de eerste weken, dus ik begrijp het wel. Maar ik heb de baby eigenlijk niet eens echt gezien. En de nieuwe ouders misschien maar 2 minuutjes even gesproken. Ik had meer gepraat met mijn andere vrienden en dat ging dan natuurlijk verder niet meer echt over de baby. Misschien komt het ook omdat ik zelf meer introvert ben, maar één op één krijg ik juist energie van het bezoek dat we hebben. Van zo'n feest organiseren zou ik echt kapot zijn.

2 jaar geleden

Kraamvisite. Op afspraak. Plan het in zoals ik het wil ze doen het er maar mee 😂

2 jaar geleden

Ik wilde heel graag een kraamfeest (geen opdringerige mensen over de vloer, overal in 1x vanaf en geen zooi thuis), maar van die kosten zijn we ons kapot geschrokken.. Dan maar kraamvisite. Wel op afspraak, op mijn voorwaarden (max 3 avonden per week, kijken of we wat ooms en tantes kunnen combineren ipv los ontvangen). Kijk er niet heel erg naar uit, maar ook kraamvisite is maar een fase 🥲 en vriendinnen hebben gezegd dat het echt fijn is om je bevallingsverhaal te kunnen doen!

2 jaar geleden

Ik zit met hetzelfde dilemma. Ook door verjaardag eerste kind die een paar ...
Oh hier zit ik ook precies mee! Ons dochtertje wordt in april 2 jaar en ik weet niet goed hoe ik dat moet gaan vieren zo ongeveer 4 weken na de bevalling. Kraambezoek hadden we geteld komen in totaal wel 100 mensen, verjaardag van de kleine vierden we vorig jaar ook best groot. Maar alles dubbelop; en kraambezoek en verjaardag van dochter en een kraamfeest zie ik ook niet zitten. Lastig lastig.