23 Reacties

2 jaar geleden
Ik denk dat je perfect kan vragen naar een vrouwelijke gynaecoloog. Ik doe dat soms ook voor cliënten (ben maatschappelijk werker). Ik merk dan wel dat je soms langer moet wachten op een afspraak omdat de agenda’s van vrouwelijke gynaecologen sneller volzet zitten, net omdat wel meer vrouwen een vrouwelijke gynaecoloog willen. Vraag is of ze met je voorkeur rekening kunnen houden als je dringend een afspraak nodig hebt.

2 jaar geleden
Volgens mij kun je er wel naar vragen, alleen als er spoed is zul je geen keus hebben denk ik.
Zelf heb ik de beste ervaringen met mannelijke gynaecologen! Met de eendenbek en een spiraal zetten of verwijderen, vond ik door de mannelijke gynaecologen (zijn er twee) waar ik mee ervaring had veel fijner, deed juist veel minder zeer. Ik heb het idee dat vrouwen hardhandiger en minder voorzichtig doen bij een andere vrouw. Maar dit kan juist ook toevallig de ervaring zijn.
Mijn spoedkeizersnee ondrr narcose was door een mannelijke gynaecoloog.ik vond hem en vlak voordat ik naar de ok gerend werd heel fijn en daarna in het gesprek met wel een grite emotionele lading ook!
Ik ga dit keer misschien voor een geplande keizersnee en wil dan zeker weer de afspraak bij deze gynaecoloog plannen. Ondertussen is het in het ziekenhuis, een beetje mijn vaste gynaecoloog. Na de bevalling ga ik ook mijn spiraal weer bij hem laten zetten!
Niet dat jij daardoor je mening hoeft te veranderen, maar wilde het beeld van mannelijke gynaecologen toch uit mijn ervaring delen, omdat die heel positief is.
Er zullen vast meer vrouwen zijn die om een vrouwelijke gynaecoloog vragen!

2 jaar geleden
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap in mijn beval plan gezet dat ik geen mannelijke hulpverleners wil. Dus geen mannelijke verpleegkundigen, verloskundigen, gynaecologen etc. Daar hebben ze zich volledig aan gehouden. Zelfs de anesthesist en kinderarts waren vrouw, maar misschien was dit toeval 🤣
Maar ik denk dat je dit bij afspraken en zo vast ook wel aan kan geven 😊

2 jaar geleden
Bij afspraken op een polikliniek kan dit vaak wel en kun je deze voorkeur aangeven. Echter, tijdens je bevalling in geval van spoed, heb je geen keuze en staat er een gynaecoloog voor je neus die dienst heeft, dit kan dan ook een man zijn..

2 jaar geleden
Je kan er altijd om vragen, maar moet je in het ziekenhuis bevallen is er maar net wie dienst heeft. Als er niet veel gynaecologen zijn moet je het er wel mee doen. Wij hebben toevallig een mannelijke gynaecoloog en de dingen die jij nu beschrijft zijn juist zijn goede kwaliteiten. Zal per persoon verschillen hoor maar wellicht iets om te bespreken met de gynaecoloog?

2 jaar geleden
Er is al genoeg over gezegd. Ik wil alleen toevoegen dat ik zelf ook de beste ervaringen heb met een mannelijke gynaecoloog. Ik vond het ook ongemakkelijk in het begin, maar later hoopte ik steeds op een mannelijke gynaecoloog. Alles doet veel minder pijn bij de mannelijke gynaecologen op de een of andere manier haha.

2 jaar geleden
Ik zou zelf ook no way een mannelijke gynaecoloog willen. En zou dan vragen voor een vrouw. Ik heb ook bij mijn beide bevallingen aangegeven absoluut geen mannen erbij te willen.

2 jaar geleden
Wanneer je er niet prettig bij voelt kan je dit aangeven bij je VK, er wordt dan gezorgd voor vrouwelijke begeleiding in het geval dat je medisch wordt. Of die beschikbaar is zal aan het ziekenhuis liggen, bij mij waren er toen ik snachts op de afdeling kwam ook meerdere gynaecologen aanwezig op de afdeling zowel man als vrouw.
Ik heb zelf in het verleden bij een mannelijke gynaecoloog gelopen voor ontstoken eileiders en bij de bevalling van ons zoontje met verschillende complicaties, was toevallig weer dezelfde gynaecoloog. Echt een hele vriendelijke en respectvolle man waar ik mij echt geen enkele keer ongemakkelijk of onbegrepen heb gevoeld.
Eigenlijk net als Sjerd zegt de mannelijke zijn misschien voorzichtiger dan de vrouwelijke. Ik denk omdat vrouwen zelf weten dat het wel allemaal tegen een stootje kan en mannen dat natuurlijk niet kunnen ervaren en alleen weten dat ze voorzichtig moeten doen.

2 jaar geleden
Mannelijke gynaecologen kunnen je soms veel serieuzer nemen dan vrouwelijke, juist omdat ze wat objectiever kunnen kijken ipv dat er snel gezegd wordt ‘hoort er gewoon bij’. Dus zou niet denken dat mannelijke gyn minder zouden kunnen inleven of je slechter behandelen. Dat is natuurlijk niet altijd zo, er zijn altijd rotte appels, maar dus ook aan de vrouwen kant.

2 jaar geleden
Sowieso met topics als deze: een voorkeur is natuurlijk helemaal prima om te hebben, ongeacht reden. Maar als er spoed is of gebrek aan, dan kan het zijn dat je voorkeur niet uit komt. Als dát je stress of angst geeft, dus meer dan ‘hè jammer dat andere was mijn voorkeur’, dan is het goed om dat te bespreken en eventueel wat aan te doen voor de bevalling.

2 jaar geleden
Bij mijn vorige zwangerschap ben ik ivm zwangerschapsdiabetes overgedragen aan de gynaecoloog. Ij heb er toen verschillende gezoen, zowel man als vrouw. De eerste vrouw waar ik bij terecht kwam vond ik echt een tang, onpersoonlijk, van het type niet zeuren want je moet blij zijn dat je zwanger bent. Daarna kreeg ik een aantal mannelijke artsen na elkaar die stuk voor stuk begripvol waren en naar mijn persoonlijke situatie keken. De laatste zei zelfs dat we voor de diabetes niet per se hoefden te gaan inleiden, maar dat het voor mij beter was dat wel te gaan doen, omdat ik niet meer kon. De gynaecoloog die uiteindelijk de bevalling deed was wel weer een vrouw, en een hele fijne. Na de spoedks gaf ze bij de laatste controle ook aan dat ze hoopte een volgende bevalling te mogen doen, om de traumatische ervaring van deze bevalling voor ons allebei te herstellen. Om die reden ga ik proberen haar als vaste gynaecoloog te krijgen, anders had ik misschien zelfs om een man gevraagd, op basis van de overige ervaringen.

2 jaar geleden
Ik heb voor controles en spiraaltje jaren geleden gevraagd om een vrouwelijke en heb die ook gekregen. Nou ik was meteen genezen. Nooit weer! Wat een slager! En doen of ik me aanstel.
Ook met het verwijderen van die spiraal, want die zat vastgegroeid dus ik kreeg weeën. Maar zij (een andere vrouwelijke) vond dat ik overdreef. Tot ze t zelf constateerde. En dan geen excuses aanbieden.
Daarna kreeg ik een mannelijke. Wat een verademing! Veel meer begrip, zachtaardig (gentle), deed rustiger, legde uit wat die ging doen, vroeg toestemming etc.
Voor mij nooit meer een vrouw!

2 jaar geleden
Ja hoor ik heb bij me vorige zwangerschap gezegd dat ik absoluut geen man wil en dit ook in me geboorte plan gezet dit zetten ze dan in het systeem en als het lukt plannen ze daar omheen tijdens de bevalling. Vaak is het wel zo als het een spoed keizersnede word dat je het dan niet meer voor het zeggen hebt. Ik heb mijn hele bevalling geen man gezien alleen bij de ruggenprik

2 jaar geleden
Reactie op mermaid010
Ik heb voor controles en spiraaltje jaren geleden gevraagd om een vrouwelij ...
Jeetje wat heftig.. Zou bijna bang worden voor een vrouwelijke gynaecoloog als ik jullie reacties lees 🙈
Gelukkig is geen man of vrouw hetzelfde. Maar wel heftig om te lezen hoe sommige mensen met anderen omgaan. En dan ook nog met zo’n beroep 😧

2 jaar geleden
Vorige zwangerschap een hele begripvolle mannelijke gyn gehad.
Deze zwangerschap was de eerste afspraak met een vrouwlijke.
Ik ga toch een andere aanvragen 🙈
Het matchte niet met mij/ons.

2 jaar geleden
Ik heb positieve ervaringen met zowel vrouwelijke als een mannelijke gyneacoloog. Hij heeft uiteindelijk ook mijn bevalling gedaan en een man was echt precies wat ik nodig had. Iemand die heel kalm en beheerst mij erdoorheen heeft geholpen. Met heel veel respect naar mij toe ook. Nog een nagesprek met hem gehad en hij vertelde ook dat hij veel bevallingen had meegemaakt maar zelf echt niet zou weten of hij dat zou kunnen. Hij had zoveel respect voor vrouwen die moesten bevallen. Dit heb ik idd van de vrouwelijke gyneacologen niet zo gehoord. Die vonden al snel dat het er bij hoorde en iedereen moest er doorheen.

2 jaar geleden
Ik heb bij mijn eerste bevalling aangegeven dat ik liever vrouwen wou. Hier is heel erg rekening mee gehouden. Toen er een mannelijke gynaecoloog even dienst heeft hij zich voorgesteld voor het geval hij nodig was. Mijn bevalling duurde nog veel langer dus uiteindelijk pas bij de volgende dienstdoende vrouwelijke gynaecoloog bevallen. Je kan dit dus gewoon vragen!!
Overigens lees ik hier veel slechte verhalen ook over vrouwelijke gynaecologen. Ik heb alleen maar goede ervaringen! Ook gewoon stuk voor stuk meelevend en steunend. En ik heb vanwege een medisch traject veel verschillende gezien!

2 jaar geleden
Ik was heel blij dat ik bij de uitdrijving een mannelijke gynaecoloog had. Hij was heel directief, vertelde me precies wat ik wel of niet moest doen en liet alle poezeligheid achterwege. Fijn vond ik dat na een hele lading vrouwelijk verloskundigen en gynaecologen in shifts te hebben gezien en me gewoon niet goed ondersteund heb gevoeld. Ik ben die man eeuwig dankbaar, want zo sloot ik een hele nare ervaring op een fijne manier af. Ieder zijn ervaring verschilt, maar spreek zeker uit waar jij je goed bij voelt! Niks doen tegen je gevoel in. Voor mijzelf neig ik juist meer naar de mannelijke gynaecoloog die ik ken op de afdeling. Topper was het.